Krievija izplata viltus ziņas par koronavīrusu

Ārvalstīs
Sargs.lv/Financial Times
koronavīruss
Foto: Foto: AFP/Scanpix

Krievijas prokremliskie mediji izveidojuši nozīmīgu dezinformācijas kampaņu, lai Rietumvalstīs saasinātu koronavīrusa pandēmijas krīzi, iedragājot sabiedrības uzticību gan valdības iestādēm, gan to spējai pārvarēt krīzi. Tā, atsaucoties uz rīcībā nonākušo Eiropas Savienības iekšējo ziņojumu, raksta “Financial Times”.

Medijs uzsver, ka tā rīcībā nonācis deviņu lappušu garš ziņojums, kas datēts ar šā gada 16.martu. Tajā aprakstīts plašs paņēmienu klāsts, ko starptautiskā mērogā Krievija izmanto, izplatot brīžiem neticamus stāstus par koronavīrusa izplatību.

Vienlaikus ziņojumā akcentēts, ka sociālo mediju uzņēmumu ieviestā ar koronavīrusu saistīto ziņu patiesības pārbaudes efektivitāte aizvien nav skaidra.

Eiropas Ārējā dienesta stratēģiskās komunikācijas nodaļa uzsver, ka Kremļa dezinformācijas kampaņas galvenais mērķis ir saasināt Rietumvalstu veselības aprūpes krīzi, mazinot sabiedrības uzticību nacionālajām veselības aprūpes sistēmām, vienlaikus mazinot reakcijas un rīcības efektivitāti cīņā pret vīrusa uzliesmojumu.

Šo centienu mērķis ir veicināt apjukumu, paniku un bailes sabiedrībā, liedzot cilvēkiem iespēju gūt patiesu un pārbaudītu informāciju par inficēšanos un izārstēšanos no "COVID-19" vīrusa. Kā norāda “Financial Times”, šī viltus ziņu kampaņa ir daļa no plašākas stratēģijas, kuras mērķis ir iekšēji graut Eiropas valstu sabiedrību.

“Financial Times” norāda, ka kopš 22. janvāra reģistrēti gandrīz 80 dezinformācijas gadījumi, kad izplatīta nepatiesa informācija saistībā ar "COVID-19". Ziņojumā, uz ko atsaucas medijs, teikts, ka viltus ziņas par koronavīrusu šobrīd izplata ar Krieviju saistītas personas vai sociālo tīklu konti, kur iepriekš tika publicēta dezinformācija par karu Sīrijā vai “dzelteno vestu” protestiem Francijā. Šī informācija tiek tiražēta angļu, spāņu, itāļu, vācu un franču valodās.

Saskaņā ar ziņojumu šādi izplatītais saturs ietver vairākus vēstījumus. Piemēram, ka "COVID-19" ir cilvēku radīts vīruss, ko Rietumvalstis izmanto kā ieroci savu interešu nostiprināšanai. Itālijas sabiedrībai mērķētajos ziņojumos vērojami centieni sēt bailes sabiedrībā, ka nedz valsts, nedz starptautiskās organizācijas nespēj ierobežot slimības izplatību. Tikmēr spāņu valodā izplatītajos vēstījumos figurē dažādi apokaliptiski stāsti, kur vīrusa izplatībā vainoti kapitālisti, kuri šādi gūst materiālu labumu. Paralēli tiek slavēta Krievijas prezidenta Vladimira Putina rīcība, reaģējot uz vīrusa uzliesmojumu.

“RT Spanish”, kas ir Spānijai pielāgota Kremļa mediju koncerna “Russia Today” versija, laika posmā no 1. janvāra līdz 12. martam sasniedza 6,8 miljonus reižu, kad sociālo tīklu lietotāji dalījās ar tā izplatītajām ziņām par koronavīrusu. Tādējādi šis propagandas rupors kļuvis par divpadsmito populārāko informācijas avotu, apsteidzot pat vairākus Rietumeiropā plaši zināmus medijus. “Russia Today” gan turpina noliegt jebkādas apsūdzības dezinformācijas izplatīšanā.

“Financial Times” raksta, ka tā rīcībā esošajā ziņojumā teikts, ka prokremliskā pandēmijas stratēģija paredz desmitiem dažādu un bieži vien pretrunīgu naratīvu izplatīšanu gan oficiālos kanālos, gan caur sociālo mediju kontiem.

“Kampaņas mērķis ir vairot satraukumu, paniku un bailes, kā arī neļaut cilvēkiem iegūt ticamu informāciju par vīrusu un drošības pasākumiem, lai no tā izvairītos,” teikts dokumentā. Tāpat publicēti pierādījumi, ka, lai arī Kremļa atbalstītie mediji paši bieži neveido nepatiesas ziņas, tajos tiek tiražēti viltoti un nepārbaudīti ziņojumi no citiem avotiem. "Šie centieni ir daļa no Kremļa plašākās stratēģijas - mēģināt sagraut Eiropas sabiedrību no iekšienes, izmantojot ievainojamību un sašķeltību," sacīts ziņojumā.

Dalies ar šo ziņu