Norvēģijas kompānija "Vake" satelīta attēlos no jūnija sākuma pamanījusi Krievijas pētniecības kuģi "Admiral Vladimirskij", kas atradās netālu no Igauniju un Somiju savienojošā gāzesvada "Balticconnector", vēsta Somijas laikraksts "Helsingin Sanomat".
"Admiral Vladimirskij" oficiāli ir Krievijas pētniecības kuģis, tomēr, kā vēsta plašsaziņas līdzekļi, kuģis ir iesaistīts izlūkošanā. Vēl pirms cauruļvada "Balticconnector" bojājuma, kas tika konstatēts oktobra sākumā, Rietumvalstu mediji vēstīja, ka Krievija slepeni kartē kritiski svarīgo infrastruktūru Ziemeļjūrā.
Līdz šim ir zināms, ka starp Somiju un Igauniju pārvietojušies vismaz divi Krievijas pētniecības kuģi. Medijos tiek pieļauts, ka šādi Krievijas kuģi vāc datus, kurus pēc tam var izmantot, lai veiktu sabotāžu pret kritiski svarīgo infrastruktūru.
Tie ir tā sauktie spoku kuģi, kuru raidītāji ir izslēgti. Norvēģijas uzņēmums "Vake" izstrādā tehnoloģiju, lai atklātu šādus "spoku kuģus". Ar "Vake" sadarbojas gan privāti uzņēmumi, gan valsts institūcijas. "Vake" izmanto modernas tehnoloģijas un satelīta attēlus, lai atklātu "spoku kuģus".
Bez "Admiral Vladimirskij" jūnijā netālu no "Balticconnector' atradās arī Krievijas pētniecības kuģis "Sibirjakov". Tas pats kuģis atradās cauruļvada tuvumā arī augustā un septembrī.
"Helsingin Sanomat" nesen rakstīja, ka Krievijai ir īpaša struktūrvienība, kas spēj sabotēt zemūdens infrastruktūru. - Krievijas Aizsardzības ministrijas Galvenā dziļjūras pētniecības pārvalde jeb GUGI.
Negadījums zemūdens gāzesvadā "Balticconnector", kas savieno Igauniju un Somiju, notika naktī uz 8. oktobri. Tāpat kļuva zināms par sakaru kabeļa bojājumu. Somija izmeklē gāzesvada bojājuma iemeslus Somijas ūdeņos, savukārt Igaunijas iestādes izmeklē sakaru kabeļa bojājumu Igaunijas ūdeņos.
Nesen Somijas Centrālā kriminālpolicija paziņoja, ka no jūras gultnes ir pacelts enkurs, kas acīmredzot sabojājis "Balticconnector". Enkurs varētu būt no Honkongā reģistrētā kuģa "Newnew Polar Bear".