Ķīna arvien intensīvāk mēģina pozicionēt sevi ne tikai kā ekonomisku lielvaru, bet arī kā alternatīvu Rietumu pārvaldes modelim, un, lai to sasniegtu, tā cenšas uzlabot savu tēlu citās pasaules valstīs un panākt ekonomisku un politisku ietekmi vai pat pārsvaru pār tām, savā pagājušā gada pārskatā norādījis Satversmes aizsardzības birojs (SAB).
Latvija, īpaši kā Eiropas Savienības (ES) un NATO dalībvalsts, ir viens no Ķīnas ietekmes mērķiem. Mūsu reģionā vēsturisku un ideoloģisku apsvērumu dēļ Ķīnai ir salīdzinoši grūtāk panākt politisku ietekmi, tāpēc liels uzsvars tiek likts tieši uz ekonomisko sadarbību kā ietekmes rīku, norādījis Latvijas specdienests.
Potenciālajiem un esošajiem Ķīnas partneriem Latvijā jāņem vērā, ka sadarbībai ar Ķīnu ir vērā ņemami riski. Lai arī ekonomiski sadarbība ar Ķīnu ir izdevīga, tomēr tās ietvaros var slēpties citi mērķi, apdraudot ne tikai iesaistīto pušu, bet arī valsts drošību.
Lai vājinātu konkurentus un nostiprinātu savas pozīcijas, Ķīna cenšas panākt citu valstu arvien lielāku ekonomisko atkarību no tās un savu uzņēmumu plašāku un brīvāku pieeju ES tirgum. Ķīna izvērš savu ekonomisko ietekmi ārvalstīs, investējot citu valstu uzņēmumos un dibinot savus uzņēmumus.
Tomēr sadarbība ar Ķīnu uzņēmumu var padarīt par ievainojamu, veicinot finansiālu atkarību. Stratēģiski nozīmīgos sektoros, piemēram, zaļā enerģija, telekomunikācijas, zāļu tirgus, tas var radīt arī riskus valsts drošībai.
Pēdējā laikā ES novērota Ķīnas tendence dibināt jaunus uzņēmumus un tajos nodarbināt Ķīnas pilsoņus, nevis vietējos. Tādējādi tiek panākts, ka Ķīna gūst piekļuvi ES tirgum, vienlaikus saglabājot pilnīgu kontroli pār uzņēmuma darbību, jo Ķīnas pilsoņi arī ārzemēs ir pakļauti Pekinas kontrolei.
Lai nepieļautu Ķīnas nelabvēlīgu ietekmi un pārlieku lielu ekonomisko atkarību stratēģiskos sektoros, kā arī novērstu draudus nacionālajai vai ES drošībai, investīcijas tiek pārbaudītas gan nacionālā, gan ES līmenī. Tomēr arī pašiem uzņēmumiem jābūt kritiskiem pret darbaspēku no Ķīnas un Ķīnas investīcijām, jāsamēro riska līmenis un gūtais labums, norādījis Latvijas specdienests.
Tomēr jāņem vērā, ka sadarbībai var būt arī ēnas puses. Ķīnas pilsoņi, pat atrodoties ārvalstīs, ir pakļauti Ķīnas kontrolei un regulāri uztur kontaktus vai ziņo par savām aktivitātēm un iespaidiem.
Pēdējos gados Ķīna izrādījusi pastiprinātu interesi un ieguldījusi resursus tādu nozaru izpētei kā biotehnoloģijas, mākslīgais intelekts, kvantu tehnoloģijas, zaļā enerģija un citās. Konkurētspēja šajās jomās nozīmē ne tikai spēju sacensties ar citām lielvarām un kāpināt ekonomisko un militāro kapacitāti, bet dominēt konkrētajās nozarēs.
Tā saukto pārspējtehnoloģiju attīstīšana sniedz unikālu un neatkārtojamu iespēju iegūt absolūtu pārsvaru konkrētajā sektorā, izveidot jaunu tirgu un to kontrolēt.
Šo dominanci citām valstīm ir grūti panākt vai pārspēt, tāpēc jādara viss iespējamais, lai kontroli saglabātu Latvija un tās sabiedrotie, nevis citi aktori, tostarp Ķīna.
Pirmkārt, pastāv vispārīgi riski ikkatram Latvijas pilsonim vai iedzīvotājam, kas izvēlas ceļot uz Ķīnu. Ķīnas varasiestādes uzmanīgi seko līdzi katra iebraucēja profilam un ceļošanas mērķim. Šiem cilvēkiem atrodoties Ķīnā, viņi var tikt uzrunāti un informācijas ieguvei var tikt izmantotas līdzi paņemtās elektroniskās iekārtas.
Šis risks īpaši jāapzinās personām, kam ir pieeja Ķīnai interesējošai informācijai, piemēram, cilvēkiem ietekmīgos politiskos vai ekonomiskos amatos, akadēmiķiem un pētniekiem. Ķīnas pārstāvji bieži rīko dažādus apmaksātus seminārus Rietumu uzņēmējiem vai mediju nozares pārstāvjiem, secinājis SAB.
Svarīgi apzināties, ka šie braucieni var būt vērsti ne vien uz draudzīgu sadarbību un iespēju prezentēšanu, bet gan var ietvert mērķtiecīgus mēģinājumus veidot kontaktus ar konkrētām personām, kuru zināšanas, ietekme vai piekļuve informācijai Ķīnai ir pievilcīga, brīdinājis SAB.