Kā “Svētās Džavelinas” zīmējums palīdzēja savākt miljonu ASV dolāru Ukrainas atbalstam

Konfliktu zonas
Sargs.lv/Satrs and Stripes
Javelin
Foto: Sienas murālis uz Kijivas ēkas. Foto: SIPA/Scanpix

Nu jau slavenā meme jeb zīmējums, kurā redzama “Svētā Dževelina” (Javelin – prettanku raķete, red.piez.) jeb Jaunava Marija, kura rokās zīdaiņa vietā tura prettanku ieroci “Javelin”, nu ir redzams daudzviet – gan uz ēkas sienas Kijivā, gan uzdrukāta uz apģērbiem, krūzītēm un citiem priekšmetiem. Tādus suvenīrus tiešsaistes veikalā var iegādāties ikviens, zinot, ka daļa no šīs naudas tiks novirzīta Ukrainas atbalstam.

Šis papildinātais Svētās Marijas zīmējums varbūt nav baznīcas apstiprināts, taču, pateicoties tam, arvien vairāk ārvalstu iedzīvotāju pievērsa uzmanību karam Ukrainā. Turklāt ar šī zīmējuma palīdzību ir savākts arī finansējums vairāk nekā viena miljona dolāru apmērā, kas palīdzēs ukraiņiem cīņā pret krievu okupantiem.

Aizsākumi “Svētās Džavelinas” projektam meklējami jau 16. februārī, kad bijušais Kanādas žurnālists Kristians Boriss (Christian Borys) uzsāka uzņēmējdarbību, lai palīdzētu vākt līdzekļus ukraiņu atbalstam tieši tajā brīdī, kad sākās humanitārā krīze. Vēl pirms kara sākuma, bažījoties par eskalāciju pie Ukrainas Krievijas robežas, viņš ar ģimeni un draugiem vēlējās sākt savdabīgu labdarības projektu finansējuma vākšanai.

Jāpiebilst, ka Kristianam ir ļoti spēcīgas saites un senču saknes ar Ukrainu un Poliju, turklāt Kijivā viņš pavadījis piecus gadus, strādājot par “BBC”, “CBC” un citu zināmu starptautisko mediju reportieri.

Tagad šajā projektā, pārdodot dažādus priekšmetus – T-kreklus, sienas gleznas, uzlīmes un tetovējumus – ar uzdrukām, jau savākts vairāk nekā viens miljons ASV dolāru, un radošā komanda nedomā apstāties – daļa no peļņas joprojām tiek novirzīta Ukrainas atbalstam. Arī kompānijas mājaslapā viņš ir novārījis misiju vienā teikumā: “Mēs esam biznesā, lai atjaunotu Ukrainu.”
Image
Javelin
ekrānšāviņš no "SaintJavelin" intermeta veikala

Turklāt nu jau “svēto komandai” ir pievienojušies vēl citi izzdomāti tēli, piemēram “Svētais HIMARS” un citi, kuri rotā priekšmetus, ko cilvēki visā pasaulē var iegādāties šajā interneta veikalā. 

Idejas autors nav tikai mākslinieks, bet arī talantīgs stāstnieks, kurš vēlas cilvēkus visā pasaulē iesaistīt, pievēršot viņu uzmanību ar it kā kaut ko absurdu, jocīgu vai šokējošu. Turklāt šī kampaņa ir bijusi tik efektīva, ka tā nopelnījusi Borisam vietu Krievijas oficiālajā melnajā sarakstā.

“Tas tikai pierāda, ko var izdarīt ar kaut ko, kas patiesībā sākumā var šķist visai muļķīgs. Un tad krievi tā nobijās, ka aizliedza mūs,” viņš saka.

Kampaņā “Saint Javelin” savāktie līdzekļi ir aizgājuši daudziem mērķiem Ukrainā – gan labdarības organizācijām, kas gādā par iedzīvotāju garīgās veselības atjaunošanu, gan Ukrainas bruņotajiem spēkiem, beidzot ar valsts dronu programmu – “United24” iniciatīvu, kuru vadīja Ukrainas prezidents Volodimirs Zeļenskijs.

Svētās Džavelinas ideja nāk no 2012. gada, kad mākslinieks Kriss Šovs radīja vairākus stilizētus Madonnas attēlus, kuros tā rokās turēja dažādus priekšmetus, piemēram,   alkohola pudeli, pašnāvnieku vesti un šauteni.

Tiešsaistē šis attēls pārvērtās tā saucamajā memē, un šauteni aizstāja šķēps. Tā bija versija, ar kuru Boriss nāca klajā 2022. gada sākumā un kuru izmantoja kā atspēriena punktu savai kampaņai. Februārī šis attēls jau strauji izplatījās internetā, un aprīlī B. Šovs laida klajā pats savu versiju par Madonnu.
Image
Javelin
ekrānšāviņš no "SaintJavelin" intermeta veikala

Šova zīmējumu skaidro arī ASV Nacionālā Pirmā pasaules kara muzeja pārstāvji – Madonnas jeb Svētās Marijas tēls kā iedvesmojošs tēls ticis izmantots daudzreiz arī iepriekš vēsturē. “Kristīgās Jaunavas Marijas tēla izmantošana, lai iedvesmotu rīcību un veicinātu cerības un uzvaru karā, ir gadsimtiem sena,” norāda muzejs.

Tomēr šis attēls saņēmis ne tikai sajūsmu, bet arī kritiku. Kad šī gada maijā Ukrainas galvaspilsētā Kijivā bāzētā mākslas grupa "Kailas-V" pabeidza svētās Dževalīnas murāli jeb sienas zīmējumu, svētās oreols noslēpumaini tika izdzēsts.

Jautājums par to, vai šis tagadējas tēls ir zaimojošs, ir gadsimtiem sens, uzskata Katoļu universitātes mākslas vēstures asociētā profesore Nora M. Heimane.

“Jautājums ir “slidens” tik ilgi, kamēr vien eksistē Marijas tēls – vai vispār ir labi attēlot Mariju? Es domāju, tie ir gadsimtiem seni diskursa avoti,” viņa teica.

Šī attēla autors gan norāda - tā ir meme - veids, kā cilvēki runā internetā.

Tomēr tas, kas aizsākās kā šauras nišas tiešsaistes joks ieroču grupu čatos, nu ir kļuvis par globālu zīmolu. Borisam ir birojs Toronto, viņš īrē kopdarbu telpu Ļvivā, un viņam ir ražotāji visā Ukrainā. Svētā Javelin tagad ir viņa pilna laika darbs, un viņš cer turpināt audzēt šo kustību.

“Miljons dolāru ir tikai piliens jūrā, ja runa ir par kara apturēšanu,” viņš saka.

Dalies ar šo ziņu