Ādažu poligonu šajā nedēļas nogalē satricināja pamatīgi sprādzieni. Tās bija kaujas aviācijas bumbas, kuras pirmo reizi vēsturē mācību ietvaros poligonā meta ASV Gaisa spēku stratēģiskie bumbvedēji "B-52". ASV bumbvedēju apkalpes šajā uzdevumā vadīja Latvijas un NATO paplašinātās klātbūtnes kaujas grupas tuvā gaisa atbalsta kontrolieri (JTAC).
Mācību uzdevums nebija no vieglajiem. Bumbvedējiem, kuri virs mērķa atradās apmēram piecu līdz astoņu kilometru augstumā, aviobumbas bija jātrāpa smagās mašīnas izmēra mērķī, turklāt jāspēj tas atšķirt no citiem līdzīgiem poligonā izvietotiem mērķiem.
Kā novēroja portāls “Sargs.lv”, uzdevums izrādījās sarežģīts kā ASV bumbvedēju apkalpēm, tā arī tos vadošajiem Latvijas un sabiedroto valstu JTAC speciālistiem.
Pirmajā reizē, pirms bumbu izmešanas mērķa virzienā, bumbvedēji nolaidās zemāk, lai vizuāli sameklētu gan mērķa zonu, gan iespēju robežās atrastu satriekšanai paredzēto mērķi. Par spīti JTAC dotajām precizējošajām instrukcijām ar pirmo reizi mērķi atrast neizdodas, tāpēc, skaļi kaucot visiem astoņiem "B-52" dzinējiem, bumbvedējs virs mērķa zonas izmet vairākus apļus.
Pēc pirmās sekmīgās bombardēšanas bumbvedēja apkalpei jau ir vieglāk atrast mērķi, tikmēr JTAC speciālistiem atliek vien nedaudz piekoriģēt mērķa satriekšanu. Nu pašu JTAC speciālistu vidū valda sacensība – kurš aviobumbas nometīs precīzāk un tuvāk iznīcināšanai paredzētajam auto vrakam.
Kopumā mācību laikā Ādažu poligonā no "B-52" lidmašīnas tika nomesta deviņas aviobumbas. Uzlidojumus vadīja trīs Latvijas un pieci sabiedroto valstu JTAC speciālisti.
Kā atzīst mācību rīkotāji, uzdevums ticis sasniegts, kā iepriekš plānots. Diemžēl neesot izdevies izmēģināt spēkus mērķa izgaismošanā ar lāzera staru. Iemesls bijusi Latvijas gaisa telpas noslogotība, jo, nesagaidot operācijas beigas, gaisa telpu virs poligona savu lidojumu vadīšanai sākusi pieprasīt arī Starptautiskā lidosta “Rīga”.
Tikmēr paši JTAC sarunā ar “Sargs.lv” stāsta – salīdzinot ar iznīcinātājiem, vadīt bumbvedēja uzbrukums ir krietni vieglāk. Grūtākais uzdevums esot bijis to piesaistīšana mācībām, jo Eiropā izvietoto ASV stratēģisko bumbvedēju apkalpēm ir ārkārtīgi noslogots mācību grafiks.
"Turklāt šajā lidmašīnā ir vismaz trīs līdz četru pilotu komanda, kas to vada. Katram bumbvedēja apkalpes loceklim ir savs uzdevums. Viens tikai sarunājas ar JTAC, viens vada iekšā koordinātas, cits atbild par ieročiem. Tāpēc mums vadīt uzbrukumā šīs platformas ir daudz vieglāk un efektīvāk. Turklāt, kas nav mazsvarīgi, arī mierīgāk,” savā pieredzē ar “Sargs.lv” dalās viens no Latvijas JTAC speciālistiem.
Lai gan šī ir pirmā reize, kad Ādažu poligonā ASV Gaisa spēku stratēģiskie bumbvedēji "B-52" veikuši uzdevumu izpildi, izmantojot kaujas munīciju, mācību rīkotāji ir pārliecināti - sadarbojoties ar ASV sabiedrotajiem, šos lidaparātus izdosies piesaistīt arī mācībām “Silver Arrow” un “Winter Shield”.
“Sargs.lv” jau ziņoja, ka no 17. līdz 28. maijam Ādažu poligonā norisinās starptautiskās militārās mācības “Summer Shield XVII”. Mācībās piedalīsies aptuveni 1200 karavīru no Albānijas, ASV, Čehijas, Itālijas, Islandes, Kanādas, Latvijas, Lielbritānijas, Melnkalnes, Polijas, Slovākijas, Slovēnijas un Spānijas.
Vingrinājuma mērķis ir trenēt un pilnveidot vienību savstarpējo sadarbību un savietojamību, gaisa un sauszemes operāciju integrāciju taktisko uzdevumu izpildē un netiešās uguns integrēšanu manevrā.
Mācības „Summer Shield” Latvijā notiek kopš 2004. gada.