Latvija vērienīgas naftas noplūdes jūrā gadījumā paļaujas arī uz Igaunijas atbalstu

Militārās mācības
Sargs.lv
Jūras spēki
Foto: Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Igauņiem ir divi jaunuzbūvēti specializēti kuģi naftas savākšanai jūrā, tāpēc šī gada divpusējās mācībās “LAT-EST Oilex 2021” NBS Jūras spēki izspēlēja scenāriju kopā ar Igaunijas kuģi, trenējot sadarbību potenciālā piesārņojuma savākšanai jūrā, lai iespējami ātri novērstu kaitējumu videi. Tā portālam “Sargs.lv” saka par mācībām “Oilex” atbildīgais Jūras spēku Krasta apsardzes dienesta Operatīvās nodaļas vides pārvaldības speciālists Ojārs Gerke.

Viņš informē, ka naftas piesārņojuma seku likvidācijas divpusējās mācības “LAT-EST Oilex 2021” notiek Latvijas-Igaunijas noslēgtā sadarbības līguma par naftas piesārņojuma seku likvidāciju jūrā ietvaros.  

Pēc viņa teiktā Latvijā ik gadu notiek aptuveni piecas šāda veida mācības jūrā, no tām trīs ir vietēja mēroga, bet divas starptautiskās mācības – vienas kopā ar Igauniju, bet otras ar visām Baltijas jūras valstīm.

Image
Jūras spēki
Foto: Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija
“Nākamās starptautiskās mācības plānotas augustā, kad Latvijas Jūras spēku kuģis dosies uz Kotkas ostu Somijā, lai kopā ar astoņu citu Baltijas jūras valstu un Eiropas Jūras drošības aģentūras kuģiem strādātu kā vienota flote, trenējot naftas savākšanas uzdevumus,” saka O. Gerke.
Image
Jūras spēki
Foto: Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Jūras spēkiem esot arī veiksmīga sadarbība ar otru Latvijas tuvo kaimiņu – Lietuvu, taču pagaidām galvenokārt informācijas apmaiņas līmenī, jo šobrīd nav noslēgts līgums par sadarbību naftas piesārņojuma seku likvidācijā. Lietuvas Jūras spēku rīcībā ir tikai viens kuģis naftas savākšanai, savukārt Igaunijas Policijas un robežsardzes pārvaldes rīcībā  pašlaik ir modernāks aprīkojums, kas var steigties palīgā arī gadījumā, ja naftas produktu noplūde Baltijas jūrā notiek Latvijas atbildības rajonā.

Image
Jūras spēki
Foto: Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Tas ir īpaši nozīmīgi, jo Latvijas Jūras spēkiem šobrīd nav tāda specializēta kuģa, kā arī pietiekami daudz savāktās naftas sākotnējās uzglabāšanas tilpņu, lai nodrošinātu nepārtrauktu naftas vākšanas operāciju liela mēroga naftas noplūdes jūrā gadījumā.

“Ņemot vērā, ka igauņiem ir divi specializēti kuģi reaģēšanai uz naftas piesārņojumu jūrā ar ievērojamu kapacitāti, šajās divpusējās mācībās izspēlējām scenāriju, kur Jūras spēku patruļkuģis P-06 “Cēsis” un Krasta apsardzes kuģi KA – 14 “Astra” kopā ar Igaunijas kuģi ierobežoja naftas plankumu jūrā, savācot to no ūdens virsmas. Operācijas vadība tika nodota Igaunijas kuģim. Mācību izspēles laikā tika piepildītas teju visas uz kuģiem esošās tilpnes, un domāts, kā piegādāt papildu tilpnes,” viņš saka, uzsverot, ka mācību scenārijs balstīts tikai uz teorētiskiem aprēķiniem, jo naftas produktus izliet jūrā, lai trenētos tos savākt, ir aizliegts.
Image
Jūras spēki
Foto: Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

O. Gerke atzīst – līdz šim Latvijai veicies, ka nav piedzīvotas liela mēroga avārijas, kuru dēļ jūrā noplūstu ievērojams apjoms naftas produktu. Lielākā no tādām operācijām, kas ietvēra gan piesārņojuma savākšanu jūrā, gan ilgstošu situācijas monitoringu, notika 2007. gadā, kad kuģis “Golden Sky”, kas ar minerālmēslu kravu no Ventspils bija ceļā uz Indiju, 15. janvāra naktī vētras laikā uzsēdās uz sēkļa septiņu kabeļtauvu attālumā no Staldzenes bākas.

“Tā bija visvērienīgākā operācija, kurā tika iesaistīti visi elementi. Mēs izgājām cauri visiem posmiem – gan degvielas un kravas noņemšanai no kuģa, gan piesārņojuma savākšanai jūrā, gan arī paša kuģa nocelšanai no sēkļa un nogādāšanai uz kuģu remonta rūpnīcu sagriešanai,” atceras O. Gerke.

Tiek lēsts, ka toreiz no kuģa vidē nonāca ap 13 tonnu naftas produktu, vairāk nekā viena tonna kālija hlorīda, kā arī 11 tonnas piesārņota ūdens ar pārsniegtu ķīmiskā skābekļa patēriņu.

Image
Jūras spēki
Foto: Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

“Sargs.lv” jau rakstīja, ka 29.jūnijā Rīgas jūras līcī Rojas ostas rajonā notika Jūras spēku un Igaunijas Policijas un robežsardzes pārvaldes kopīgās naftas piesārņojuma seku likvidācijas mācības “LAT-EST Oilex 2021”. Tajās piedalījās Latvijas Jūras spēku Patruļkuģu eskadras kuģis KA-14 “Astra”, patruļkuģis P-06 “Cēsis”, Jūras incidentu novēršanas vienība (JINV) un Igaunijas Policijas un robežsardzes pārvaldes flotes kuģis L-203 “Raju”.

Image
Jūras spēki
Foto: Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Savukārt šī gada maijā Skultes ostas reidā jūrā un ostas akvatorijā notika vietējā līmeņa mācības, ko NBS Jūras spēku Krasta apsardzes dienests organizēja kopā ar Skultes ostu – “Oilex Skulte 2021”. To laikā tika izspēlēta situācija, kad Krasta apsardzes dienesta Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs saņem trauksmes signālu no Skultes ostas pārvaldes par nozīmīgu jūras negadījumu ostas reidā, kura rezultātā no kuģa jūrā noplūduši naftas produkti. Šo scenāriju izspēlēja Patruļkuģu eskadras Jūras incidentu novēršanas vienība ar kuģi “Aģe” un Skultes ostas pārvalde ar velkoni "Aitik" un loču kuteri "Pilot Skulte".

Image
Jūras spēki
Foto: Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Līdzīgas vietējā mēroga mācības šī gada jūnijā notika arī Ventspilī sadarbībā ar Ventspils brīvostas pārvaldi –  “Oilex Ventspils 2021”.

Dalies ar šo ziņu