Latvijas JTAC speciālisti vada pirmos kaujas aviācijas uzlidojumus mācību “Northern Strike” laikā

Militārās mācības
Sargs.lv
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
Foto: NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija

Latvijas Tuvā gaisa atbalsta kontrolieri jeb JTAC speciālisti ASV Mičiganas štatā veica pirmo kaujas lidaparātu A-10 uzbrukumu vadīšanu Mičiganas Nacionālās gvardes ikgadējās mācībās “Northern Strike”. Kā sarunā ar “Sargs.lv” atzina speciālisti, šī bijusi sava veida “iesildīšanās”, jo tuvāko dienu laikā plānoti vairāki nopietni kaujas uzdevumi, tostarp lidmašīnu A-10, F-16 un pat stratēģisko bumbvedēju B-52 uzbrukumu vadīšana pa virszemes mērķiem.

Netālu no Mičiganas Nacionālās gvardes bāzes Greilingā esošajā Stīlgeitas poligonā “Sargs.lv” komanda ierodas kopā ar Latvijas JTAC speciālistiem.

Lai gan Latvijas karavīri uzdevuma izpildei gatavojušies visnotaļ pamatīgi, iepriekšējo vakaru plānojot katru vissīkāko darbību, rīts neliecina, ka uzdevuma izpilde būs viegla. Laiks ir apmācies, smidzina lietus, turklāt jau tā bēdīgo redzamību vēl vairāk apgrūtina migla, radot aizvien lielākas šaubas, vai ASV Nacionālās gvardes kaujas lidmašīnas vispār varēs pacelties.

Image
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija

Neraugoties uz to, JTAC speciālisti darbam ir gatavi un ieņem savas pozīcijas novērošanas postenī apmēram 2,5 kilometru attālumā no uzbrukuma mērķa. Latvijas karavīriem līdzi ir visa vajadzīgā tehnika, lai ātri noteiktu ne tikai precīzas mērķa koordinātas, bet arī informētu lidmašīnas pilotu par pārējiem apstākļiem – mākoņu segas augstumu no zemes, vēja virzienu un citiem pilota darbu ietekmējošiem faktoriem.

Image
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija

Pats poligons un tā apvidus lielā mērā atgādina Latvijas karavīru treniņos tik ierasto Ādažu poligonu. Tiesa, ASV Nacionālā gvarde tajā izvietojusi pamatīgu mērķu klāstu - gan imitētu lidlauka vadības torni, gan pilsētas maketu, gan bruņoto spēku bāzes izvietojumu ar aizsargbūvju un torņu imitācijām. Vēl jo vairāk – apvidus piepildīts ar precīziem mēroga modeļu maketiem no agresorvalsts Krievijas bruņoto spēku arsenālā esošajām ieroču sistēmām. To vidū ir gan bruņu transportieri BTR80, gan pretgaisa aizsardzības sistēmas “Tor” , “Osa” un “Buk”.

Tikmēr Latvijas mērogiem atbilstošais “sēņu lietutiņš” Stīlgeitā pārvēršas par Līgo svētkiem raksturīgām lietus gāzēm. Par spīti sarežģītajiem laika apstākļiem, saņemam ziņu, ka A-10 ir pacēlušies, uzņemot kursu uz Stīlgeitas poligonu.

Image
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija

Lidmašīnu lidojuma laikā Latvijas JTAC speciālisti vēl precizē lidmašīnu pieejas virzienus mērķiem, kā arī sagatavo informāciju par detalizētiem sauszemes orientieriem mērķu sekmīgai iznīcināšanai.

Image
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
JTAC speciālisti stāsta, ka šoreiz mērķu iznīcināšanai no liela augstuma paredzēts lietot JDAM inerto mācību munīciju, kā arī simulēt A-10 galvenā ieroča 30 milimetru lielgabalu lietošanu tuvajā distancē zem mākoņu segas. Vai un cik sekmīgi izdosies pielietot 30 milimetru lielgabalu, nav skaidrs līdz pēdējam. Kā stāsta paši JTAC speciālisti, A-10 var “ienirt” zem mākoņiem tikai tad, ja to segas augstums līdz zemei ir 1200 pēdas, taču Stīlgeitā sega bija nokritusi līdz pat 800 pēdām.

Gaidot lidmašīnas, lietus beidzās un migla ar mākoņiem pamazām sāk pagaist. Virs poligonam priekšā esošā meža pēkšņi pazib A-10 siluets. Lidmašīna strauji pagriežas, īsu brīdi pikē mērķa virzienā, tad atkal pagriežas un uzņem augstumu. Pēc brīža seko otrais uzlidojums, ar ko zemie uzbrukumi beidzas.

Image
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija

JTAC speciālisti stāsta – lidmašīnu pilots esot atzinis, ka šāda veida uzbrukumi savā ziņā ir nedroši, jo, traucoties lielā ātrumā un izslīdot no mākoņu segas, zeme un tās reljefs parādās ļoti strauji, atstājot ārkārtīgi maz laika lidmašīnas kursa korekcijai.

Image
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija

Kad zemie mācību lidojumi atstrādāti, laiks pienāk uzbrukumu korekcijai, metot aviobumbas virs mākoņu segas. Šis uzdevums nu jau gan pilotiem, gan JTAC ir vieglāks, un visi lādiņi sasniedz mērķi.

Latvijas JTAC vienības speciālists, kura vārdu un dienesta pakāpi atklāt drošības apstākļu dēļ nevaram, stāsta, ka kopumā uzlidojumi tika aizvadīti veiksmīgi.

Image
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
“Lielākais izaicinājums šodien bija tieši mainīgie laikapstākļi un vajadzība sapārot komandiera nodomu ar pieejamo lidaparāta munīciju, jo, lai sekmīgi izpildītu kaujas uzdevumu uz zemes, daudz kas ir tieši atkarīgs no izmantotās munīcijas tipa. Tā nu, kontaktējot ar pilotu, mēs pieņēmām labāko no lēmumiem – izmest aviobumbas virs mākoņiem, kā arī, laikam noskaidrojoties, izmantot lielgabalu,” viņš sacīja, piebilstot, ka tas, cik lielā mērā šādā laikā izmantot lielgabalu, atkarīgs no paša pilota prasmēm un pieredzes. Turklāt vērā jāņem arī miera laikā noteiktie lidojuma ierobežojumi sliktos laikapstākļos, kuru mērķis ir lieki neapdraudēt pilota un pārējo karavīru dzīvības.

Uzlidojumus vadījušais JTAC speciālists kritiski atzīst – savu darbu desmit baļļu sistēmā vērtē uz septiņi. “Bija lietas, ko vajadzēja piedomāt un izdarīt labāk, jo laikapstākļi bija sarežģīti. Tomēr paveicās, ka pilots bija ļoti pieredzējis un spēja mums palīdzēt arī šādā situācijā, tāpēc situāciju varējām atrisināt visai ātri. Pārējo vīru darbu gan vērtēju ar astoņām ballēm desmit baļļu sistēmā. Kāpēc ar astoņi? Tāpēc, ka allaž ir vieta izaugsmei,” saka Latvijas speciālists, norādot, ka JTAC speciālistiem ir jāsamierinās ar domu, ka ikviens nākamais uzdevums būs citādāks un izaicinošāks par iepriekšējo.

Image
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija

Tikmēr Latvijas JTAC vienības komandieris stāsta, ka tuvā gaisa atbalsta kontrolieris ir viena no svarīgākajām un vienlaikus arī sarežģītākajām specialitātēm Nacionālo Bruņoto spēku Sauszemes spēkos, kas prasa pastāvīgu spēju uzturēšanu un treniņus, gan bez munīcijas izmantošanas, gan ar mācību, gan kaujas munīciju.

Image
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
“Bieži vien piloti, kuri lido vairāku kilometru attālumā virs zemes, nespēj nedz redzēt, nedz saprast esošo situāciju kaujas laukā, tāpēc ir nepieciešami tādi speciālisti kā JTAC, kas spēj runāt ar pilotu viņam saprotamo terminu valodā, novadot uzbrukumu līdz galam,” viņš skaidro.
Image
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija
NBS JTAC speciālisti mācībās "Northern Strike" ASV Mičiganā/Foto: srž. Ēriks Kukutis /Aizsardzības ministrija

Vienības komandieris atzīst – sadarbība ar Mičiganas Nacionālās gvardes Gaisa spēkiem ir īpaši svarīgi. Te ir pieredzējuši piloti, ar kuriem šo gadu laikā izveidotas labas attiecības, tāpēc šie treniņi ir ļoti nozīmīgi. Turklāt šogad mācībās “Northen Strike” Latvijas JTAC speciālistiem darba būs daudz, jo nāksies vadīt ne tikai A-10 lidmašīnas, bet arī kaujas helikopteru un ASV gaisa spēku stratēģisko bumbvedēju B-52 uzbrukumus.

Dalies ar šo ziņu