Lai varētu pilnvērtīgi izmantot NBS ekipējumā esošā bruņutransportiera “Patria” spējas mācībās un potenciālajās kaujas situācijās, šonedēļ aizvadīts Kaujas atbalsta un nodrošinājuma mācību centra (KAMC) organizētais ūdens šķēršļu pārvarēšanas apmācību kurss. To pieredzējušu instruktoru vadībā apguva zemessargi no dažādām vienībām visā Latvijā, lai nepieciešamības gadījumā arī paši varētu apgūtās prasmes mācīt tālāk saviem biedriem. Peldēšanas apmācību praktisko daļu Lilastes ezerā vēroja arī “Sargs.lv”.
Ūdens šķēršļu pārvarēšanas kurss, ko vada KAMC instruktori, ilgst piecas dienas, un tā laikā kursanti atkārto bruņutransportiera “Patria” uzbūvi, apgūst drošības noteikumus un gan teorētisku, gan praktisku ieskatu bruņutransportiera vadīšanā pa ūdeni. Lai šo kursu apgūtu, pirms tam jābūt obligāti izietam pilnam “Patria” vadītāja kursam, kas ilgst 3,5 nedēļas un kura ietvaros karavīri un zemessargi mācās vadīt bruņutransportieri gan poligona apstākļos, gan uz koplietošanas ceļiem. Priekšnosacījums “Patria” vadītāja kvalifikācijas iegūšanai atbilstīgi Speciālās bruņutehnikas izmantošanas noteikumiem ir autovadītāja vai traktortehnikas vadītāja apliecība.
Kā “Sargs.lv” stāstīja viens no kursa instruktoriem, kaprālis Niks Lezdiņš, apmācību praktiskā daļa aizrit divu dienu garumā – pirmajā dienā kursanti visu procedūru veic instruktoru vadībā, bet otrajā dienā, kas uzskatāma par kursa ieskaiti, viss jāizdara patstāvīgi. Protams, instruktors vienmēr ir klātesošs – gan veicot bruņutransportiera detalizētu pārbaudi pirms iegremdēšanās ūdenī, gan arī paša ūdens šķēršļa šķērsošanas laikā, kad jāizbrauc šķēršļu trase starp bojām jeb tā dēvētā “čūska”. Drošības apsvērumu dēļ mācību laikā ūdenī dežūrē arī glābēju laiva, bet pašā transportlīdzeklī izvietoti skābekļa baloni.
“Patria” ekipāžā ietilpst vadītājs un komandieris, kuru darbu instruktors salīdzina ar rallija automašīnas pilota un stūrmaņa darbu – viens praktiski vada bruņutransportieri, bet otrs dod precīzus norādījumus un informāciju par situāciju. Ūdenī tas ir īpaši svarīgi, jo vadītājam no kabīnes praktiski nav redzamības – “Patria” iegrimst līdz pat vadītāja acu līnijai.
Kā norāda instruktors, tad bruņutransportieris ūdenī spēj pārvietoties ar līdz pat 8 km/h lielu ātrumu, turklāt iegremdēties reālā kaujas situācijā iespējams ļoti ātri. Mācību procesā, saprotams, tas notiek lēnāk, jo drošība tomēr ir prioritāte, tāpēc mašīnai pirms katras iegremdēšanās tiek veikta pārbaudes procedūra. Tas nepieciešams arī kursantu zināšanu nostiprināšanai, un katrs no viņiem apmācību gaitā darbojas gan vadītāja, gan komandiera lomā.
Kursants norāda, ka “Patria” vadāmību tik tiešām var salīdzināt ar vieglo auto – bremzēšanas ceļš un manevrētspēja neatpaliek, bet peldēšanu var zināmā mērā salīdzināt ar laivas vadīšanu – ja ir kaut minimāla pieredze, tad doma būs skaidra. “Ja tu zini, ko gribi izdarīt, tad tikai jāpadomā, kura poga jānospiež,” piebilst vecākais zemessargs.
Instruktors Niks Lezdiņš apliecina, ka tieši “Patria” ūdens šķēršļu pārvarēšanas kursam ir ļoti laba sekmība – principā to nokārto visi apmācāmie, jo viņi jau ir izgājuši “Patria” vadītāja kursu un ieradušies gan ar labām zināšanām, gan motivāciju. Lielākais izaicinājums “Patria” vadītāja kursā pēc instruktora pieredzes ir KAMC izveidotā ieskaite, lai kursanti varētu ar bruņutransportieri droši piedalīties ceļu satiksmē – tā ne visiem kursantiem izrādās pa spēkam, un dažreiz ir nepieciešams kursu iziet atkārtoti.
“Patria” primāri ir paredzēta personāla drošai transportēšanai pa sauszemi, tās amfībijas īpašības ļauj forsēt arī ūdens šķēršļus, saglabājot manevrētspēju, stabilitāti un ātrumu pat tad, kad tā ir pilna ar kravu, un tās virsbūve virs ūdens atrodas vien pāris desmitu centimetru.