Latvijas Jūras spēku kuģis “Imanta” ar sabiedrotajiem attīra Baltijas jūru no kara laika lādiņiem

NATO
Sargs.lv
Imanta
Foto: Foto: Normunds Mežiņš/Aizsardzības ministrija

NATO 1. pastāvīgās jūras pretmīnu grupas (SNMCMG1) sastāvā aktīvajā dežūrā Baltijas jūrā un Ziemeļjūrā pašlaik atrodas arī viens Latvijas Jūras spēku mīnu kuģis M-04 “Imanta”. Tā komandieris komandleitnants Jurijs Andrejevs atzīst – kopīgu treniņu un mācību veikšana ar citu NATO valstu kuģiem nodrošina, ka SNMCMG1 grupā tiek uzturēta nemainīgi augsta gatavība jebkurā situācijā ātri reaģēt.

Komandieris stāsta, ka Latvijas Jūras spēku dalība SNMCMG1 nozīmē lielu atbildību – gan Jūras spēkiem, gan viņam kā kuģa komandierim. Tas ir ikdienas darbs daudznacionālā vidē kopā ar citiem NATO sabiedrotajiem, kas ir arī jaunas pieredzes iegūšana, jo visi grupā darbojas kā viens vesels, sniedzot cits citam nepieciešamo atbalstu, stiprinot un pilnveidojot sadarbību un iemaņas.

Viņš stāsta, ka kuģis M-04 “Imanta”, tāpat kā citi NATO jūras pretmīnu grupā esošie kuģi, lielāko laika daļu pavada jūrā, un jūrā dzīvei ir savs ritms, kas atšķiras no sauszemes rutīnas – vakts maiņas, treniņi, kuģa sistēmu apkopes un citu uzdevumu veikšana.

Image
Imanta
Foto: Foto: Normunds Mežiņš/Aizsardzības ministrija
Foto: Normunds Mežiņš/Aizsardzības ministrija

Visi kuģi darbojas pēc SNMCMG1 un augstāko štābu izveidota plāna, kas parasti ietver visa veida treniņus. Kuģu grupa arī regulāri piedalās dažādās militārās mācībās vai operācijās, kas lielākoties saistītas ar sprādzienbīstamu objektu meklēšanu un iznīcināšanu jūrā. Tās ir kā mācības un reāla operācija vienlaikus, nodrošinot pastāvīgu jūras pretmīnu grupā esošo kuģu gatavību un spēju reaģēt.

Arī, kuģiem piestājot ostās, ir noteikta kārtība, kas jāievēro – jāpapildina krājumi, jāveic sistēmu apkopes, jo ne visam kuģa sistēmām apkopi iespējams veikt, esot jūrā. Tāpat daļa kuģa apkalpe var mazliet atpūsties, kamēr pārējie nodrošina dežūru un kuģa ierasto funkcionēšanu. Taču Covid-19 apstākļos atpūtas iespējas ir diezgan ierobežotas, kuģa apkalpēm aizliegts apmeklēt ostas pilsētas vai jebkuru citu publisku vietu, jūrnieki faktiski drīkst uzturēties tikai uz sava kuģa vai pārvietoties pa piestātni.

Bieži ostās tiek rīkoti arī dažāda veida treniņi, kas var būt saistīti gan ar kaujas gatavības uzturēšanu, gan ar cīņu par kuģu dzīvotspēju grupas sastāvā.

“Atpūtas iespēju nav daudz, var pasportot, var palasīt grāmatu, noskatīties kādu filmu vai ar interneta palīdzību pakomunicēt ar tuviniekiem. NATO ļoti nopietni uztver Covid-19 problēmu, līdz ar to kuģu komandām ir kategoriski aizliegts nonākt tuvā kontaktā ar ārpus kuģu grupas esošām personām. Veicot kuģu apgādi, tāpat uz kādu brīdi nepieciešams komunicēt ar ostas darbiniekiem vai citu personālu, tad tiek lietotas sejas maskas, cimdi un ievērota divu metru distance,” stāsta M-04 “Imanta” komandieris.

Viņš papildina, ka NATO faktiski izveidojis tādu no Covid-19 brīvo zonu, kurā kuģu apkalpes pastāvīgi uzturas un ko nedrīkst atstāt.

Image
Imanta
Foto: Foto: Normunds Mežiņš/Aizsardzības ministrija
Foto: Normunds Mežiņš/Aizsardzības ministrija

M-04 apkalpe arī valsts svētkus pavadīs dienestā, aizvadot dežūru SNMCMG1 sastāvā. Tas nozīmē, ka Latvijas jūrnieki šīs dienas nevarēs pavadīt ar ģimenēm. Tiesa tas nemazina kuģa komandas entuziasmu un augsto patriotismu

“Es novēlu Latvijai nepārtrauktu attīstību, ekonomisko stabilitāti, drošību, gudrus un godīgus vadītājus, laimīgus un dzīvespriecīgus iedzīvotājus, un, protams, Saules mūžu Latvijai,” savā novēlējumā ar “Sargs.lv” dalās kuģa “Imanta” komandieris komandleitnants J. Andrejevs

Jau ziņots, ka Latvijas mīnu kuģis M-04 “Imanta” šobrīd atrodas dežūras aktīvajā fāzē, kas Baltijas jūrā un Ziemeļjūrā ilgs līdz šā gada decembrim. Šajā laikā notiek vairākas jūras pretmīnu mācības un operācijas, “Imanta” SNMCMG1 grupai pievienojās augusta beigās, startējot kopīgās starptautiskās militārās pretmīnu karadarbības mācībās “Sandy Coast 2020”, kuras notika Beļģijas teritoriālajos ūdeņos.

Image
Imanta
Foto: Foto: NATO.int
Foto: NATO.int

Bet pavisam nesen – no 4. līdz 6. novembrim – Irbes jūras šaurumā notika NATO 1. pastāvīgās jūras pretmīnu grupas militārā operācija “Hodops” (Historical Ordnance Disposal Operation) ar galveno uzdevumu –  atrast un neitralizēt Pirmā un Otrā pasaules kara laika atstātos sprādzienbīstamos priekšmetus Irbes jūras šaurumā, tādējādi uzlabojot kuģošanas drošību Baltijas jūrā.

Image
Imanta
Foto: Foto: NATO.int
Foto: NATO.int

Mācībās kopā ar Latvijas Jūras spēku mīnu kuģi M - 04 “Imanta” piedalījās arī citi  SNMCMG1 grupas kuģi – Lietuvas flagmanis N42 “Jotvingis”, Igaunijas mīnu kuģis M313 “Admiral Cowan”, Nīderlandes mīnu kuģis M860 “Schiedam”, Beļģijas mīnu kuģis M917 “Crocus” un Vācijas mīnu kuģis M1062 “Sulzbach Rosenberg”. 

Taču šī nav vienīgā jūras operācija, kuras laikā no kara mantojuma tiek attīrīts Irbes jūras šaurums. Tādas ir arī tradicionālās militārās mācības “Open Spirit”, kuru laikā no mīnām un citiem sprādzienbīstamiem priekšmetiem tiek attīrīti kuģošanas ceļi Baltijas jūrā.

Image
Imanta
Foto: Foto: NATO.int
Foto: NATO.int

 

“Abu pasaules karu laikā Irbes šaurumā un pieguļošajos ūdeņos gan Latvijas, gan Igaunijas piekrastē tika izlikts aptuveni 30 000 jūras mīnu. Kopš deviņdesmitiem gadiem atrasts un iznīcināts nedaudz vairāk par 1000 mīnām. Tas nozīmē, ka jūras dibenā joprojām atrodas tūkstošiem šādu priekšmetu un darba mums šo objektu meklēšanā un iznīcināšana pietiks vēl daudziem gadiem,” saka komandleitnants J. Andrejevs.

Kā sarunā ar “Sargs.lv” Latvijas kuģa dalību NATO 1. patstāvīgajā pretmīnu grupā vērtē grupas komandieris komandkapteinis Audrius Venckūnas, ikviena mīnu meklēšanas kuģa dalība grupā ir ļoti nozīmīga, jo apliecina ne tikai NATO valstu solidaritāti, bet arī sniedz katras nācijas bruņoto spēku ekspertīzi un pieredzi. Taču galvenais mērķis – veicina kopējo drošību reģionā.

“Latvijas Jūras spēki grupā ir pārstāvēti ar augsti profesionāliem speciālistiem – ne tikai uz mīnu kuģa, bet arī štābā, palīdzot plānot operācijas. Latvijas jūrnieki ir pieredzējuši un augsti motivēti, turklāt šajā laikā “Imanta” ir atradusi vairākas vēsturiskas mīnas un vienu torpēdu, kas potenciāli apdraudēja civilo kuģu drošību jūrā,” norāda SNMCMG1 komandieris.

Dalies ar šo ziņu