NATO Baltijas gaisa patrulēšanas operācijā esošie jaunās rotācijas Polijas iznīcinātāji “F-16”, kas izvietoti Šauļu aviācijas bāzē Lietuvā, pirmo reizi savas dežūras laikā pacēlušies, lai virs Baltijas jūras pārtvertu Krievijas “IL-20” izlūkošanas lidmašīnu. Krievu lidaparāts, kā vairums citu Krievijas gaisa kuģu, Baltijas gaisa telpai pietuvojas, to iepriekš nesaskaņojot un nesazinoties ar gaisa kontroles centriem.
Jaunā iznīcinātāju rotācija, ko pašlaik nodrošina Polijas Gaisa spēki, Šauļu bāzē ieradās novembra beigās, šajā NATO atturēšanas misijā nomainot Dānijas un Portugāles gaisa spēkus.
Šis bija pirmais gadījums, kad ikdienas treniņlidojumi virs Baltijas jūras pārvērtās reālā operācijā, jo tika pamanīts neidentificēts lidaparāts, kas izrādījās Krievijas izlūklidmašīna “IL-20 COOT A”. Tā lidoja gaisa telpā virs Baltijas jūras, kaut iepriekš nebija iesniegusi lidojuma plānu, kā arī nesazinājās ar gaisa satiksmes vadības centriem.
Kā norāda Polijas kontingenta komandieris pulkvežleitnants Pāvels Stajnaks (Paweł Stajniak), šo pirmo pārtveršanas lidojumu poļu kontingents nosaucis par uzdevumu "Orlik 10", un tā bija lieliska iespēja apstiprināt praksē NATO procedūru nepārtrauktību un vienību operatīvo gatavību, veicot atturēšanas pasākumus Baltijas reģiona debesīs.
“Uzdevums tika veiksmīgi izpildīts saskaņā ar NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas operācijas noteikumiem,” viņš piebilda.
Šīs NATO operācijas galvenais uzdevums ir Baltijas gaisa telpā un tās tuvumā izsekot un pārtvert lidmašīnas, kas lido sabiedroto gaisa telpas tuvumā gadījumos, kad neidentificētais gaisa kuģis nesazinās ar gaisa satiksmes vadību un nav iesniedzis lidojuma plānu, izraisot iespējamus gaisa telpas negadījumus un pārkāpumus.
“Sargs.lv” jau rakstīja, ka, savukārt, decembra sākumā NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas pienākumus no Itālijas rotācijas kārtībā pārņēmuši Beļģijas Gaisa spēki, ar saviem iznīcinātājiem “F-16” Emari bāzē Igaunijā nomainot itāļu “Eurofighters”.
NATO Baltijas gaisa patrulēšana jeb alianses dalībvalstu suverēnās gaisa telpas integritātes nodrošināšana ir pastāvīgs miera laika uzdevums, kas veicina NATO kolektīvo aizsardzību un vajadzība gadījumā sniedz atbalstu arī civilajām lidmašīnām. Patrulēšanā esošie NATO iznīcinātāji, saņemot signāli no NATO Apvienotā gaisa operāciju centra Uedemā, Vācijā, ir gatavi pacelties dažu minūšu laikā, lai pārtvertu neidentificētu lidaparātu Baltijas gaisa telpā.