Starptautiskajā gaisa telpā virs Baltijas jūras NATO radaros tiek konstatēta lidmašīna, kura nav informējusi uz sauszemes esošos gaisa kontrolierus par lidojuma plāniem. Lidaparāts nav uztverams civilajos radaros, jo tam nav aktivizēts uztvērējraidītājs. Lai novērstu iespējamus draudus, no Latvijas Gaisa spēku bāzes “Lielvārde” paceļas divi Vācijas iznīcinātāji “Eurofighter”, kuri desmit līdz divdesmit minūšu laikā veic pārtveršanas misiju. Šis ir nu jau ierasts scenārijs, ar kuru NATO Gaisa spēku lidotāji NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijā saskaras pāris reizes nedēļā. “Sargs.lv” komanda devās uz Latvijas Gaisa spēku organizēto mediju dienu, lai informētu lasītājus par to, kā tiek nodrošināta Baltijas reģiona gaisa telpas drošība.
Baltijas reģiona gaisa telpā pastāvīgi pārvietojas dažāda veida civilie un militārie gaisa kuģi. Lai gan tā ir starptautiskā gaisa telpa, arī tur lidojošajiem lidaparātiem ir vispārpieņemti noteikumi, kuri jāievēro gaisa satiksmē. Viens no šādiem noteikumiem paredz, ka gaisa kuģiem ir jāpārvietojas tikai un vienīgi ar ieslēgtiem uztvērējraidītājiem, lai pārējie gaisa satiksmes dalībnieki tiktu informēti par to lidošanas trajektoriju, augstumu un galamērķi. Pretējā gadījumā gaisa satiksmes dalībniekiem ir risks iekļūt potenciālos incidentos vai sadursmēs. Tāpat arī šiem gaisa kuģiem ir jāinformē citu valstu gaisa kontroles un ziņošanas dienesti par saviem lidojuma plāniem un jābūt sasniedzamiem sakaru sistēmās. Šie ir noteikumi, kurus Krievijas lidaparāti, pārvietojoties Baltijas jūras reģiona gaisa telpā, nereti izvēlas neievērot.
Sarunā ar “Sargs.lv” Vācijas Gaisa spēku paplašinātās Baltijas gaisa patrulēšanas vienības komandieris pulkvežleitnants Svens Jakobs (Swen Jacob) skaidroja rīcības plānu, kuru izpilda NATO iznīcinātāju piloti, konstatējot pārkāpumus gaisa telpā. Kopš Latvija 2. martā ir pārņēmusi NATO Gaisa patrulēšanas misiju, Vācijas lidotājiem ir nācies veikt jau desmit šādus pārtveršanas uzdevumus.
NATO iznīcinātāji pēc pietuvošanās militārajos radaros identificētajam gaisa kuģim veic tā fiksēšanu. Ja lidmašīnas pilots atsakās nodibināt kontaktus un aktivizēt savu uztvērējraidītāju, tad tas tiek pavadīts ar ieslēgtu NATO iznīcinātāja uztvērējraidītāju. “Krievijas piloti mēdz reaģēt dažādi. Citreiz viņi uzņem fotogrāfijas, citreiz viņi arī pamāj. Ir reizes, kad savu neapmierinātību viņi izrāda ar rupju žestu demonstrēšanu mūsu pilotu virzienā,” viņš piebilst.
Vienlaikus pastāv arī skaidrs rīcības plāns, ja Krievijas Gaisa spēki veic naidīgus un atklāti provocējošus nesaskaņotus lidojumus Baltijas valstu gaisa telpā. “Mēs ļoti ceram, ka līdz tam nebūs jānonāk, bet, ja viņi ielidotu NATO gaisa telpā, tad mēs pakāpeniski kāptu pa eskalācijas kāpnēm,” norāda pulkvežleitnants.
Ja Krievijas pilots nereaģētu un turpinātu ceļu dziļāk NATO gaisa telpā, nākamais eskalācijas pakāpiens būtu centieni izjaukt šī iznīcinātāja lidošanas trajektoriju, pietuvojoties tam maksimāli tuvu. “Šajā gadījumā mēs runājam par dažiem metriem vai pat centimetriem, kas šķirtu abus iznīcinātājus. Tas būtu paņēmiens, kā mēģināt tos iebiedēt,” viņš skaidro.
Lai uzturētu pilotu lidošanas un kaujas spējas, no Lielvārdes militārā lidlauka “Eurofighter” iznīcinātāji paceļas divas reizes dienā. “Katru dienu viņi gaisā veic dažāda veida uzdevumus. Šodien viņi praktizēja gaisa tuvcīņu, taču tie var būt arī cita veida uzdevumi. Visbiežāk tie ir pārtveršanas uzdevumi, jo mēs praktizējam to, kas šīs misijas ietvaros mums ir vissvarīgāk,” noslēgumā atklāj pulkvežleitnants.
Nacionālo bruņoto spēku militārajā bāzē “Lielvārde” 2. martā tika atklāta NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijas uzturēšanās Latvijā. Turpmāko deviņu mēnešu garumā Latvija pārņem NATO Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misijas uzturēšanu, kamēr norisinās remontdarbi Igaunijas Gaisa spēku bāzē Emari. Baltijas gaisa telpas patrulēšanu nodrošina Vācijas bruņoto spēku karavīri un militārie gaisa kuģi. Kopš 2004. gada patrulēšana notikusi no Šauļu aviobāzes Lietuvā, bet kopš 2014. gada atbalsta misija tiek veikta arī no Emari bāzes Igaunijā. Šī ir pirmā reize, kad misijas rotācija tiek īstenota no Latvijas.