NATO plāno bezpilota kuģu flotes izveidi zemūdens kritiskās infrastruktūras uzraudzībai

NATO
Sargs.lv/Defense News
Latvijā radītā bezpilota kuģu prototipa demonstrācija
Foto: SIA "Latvijas mobilais telefons"

NATO alianse ir sākusi plānot savas bezpilota kuģu flotes izveidi, kas paredzēta, lai aizsargāu zemūdens kritisko infrastruktūru Baltijas jūrā un Vidusjūrā, ziņo ASV aizsardības nozares medijs “Defense News”.

Pēc konstatētajiem zemūdens kabeļu bojājumiem Eiropā pērn gadā, kā arī nesen konstatētajiem incidentiem, NATO augstākās amatpersonas ir sākušas darbu pie spēju attīstības, kas ļautu aliansei pastāvīgi uzraudzīt situāciju gan virs, gan zem ūdenslīnijas.

NATO Transformācijas pavēlniecības komandieris admirālis Pjēds Vandjē Intervijā “Defense News” ieceri par jauno spēju attīstību pielīdzināja policijas videonovērošanas kamerām, kas daudzu pilsētu problemātiskākajās vietās uzstādītas uz ielu apgaismojuma stabiem, lai reģistrētu noziegumus un nostiprinātu par tiem iegūtos pierādījumus.

Admirālis P. Vandjē skaidroja, ka viņa komanda ir šādas bezpilota kuģu flotes izstrādes sākuma stadijā, lai "NATO varētu katru dienu redzēt un uzraudzīt savu atbildības rajonu."

Kā atzina NATO Transformācijas pavēlniecības komandieris, pirmais solis ir šīs spējas sasniegšana virsūdens līmenī, bet vēlāk šī spēja attīstāma arī zem ūdens daļā.

Jaunais projekts jau ir saņēmis "lielu atbalstu" no visu NATO sabiedroto spēku pavēlniecības, jeb  un NATO Sabiedroto augstākā pavēlnieka Eiropā operatīvā štāba.

Portāls “Sargs.lv” jau ziņoja, ka 19.novembrī Ķīnas kravas kuģis “Yi Peng 3” pārrāva sakaru kabeli, kas savienoja Somiju un Vāciju, bet vēlāk, visticamāk, sabojāja arī Lietuvu un Zviedriju savienojošo kabeli. Kuģa kapteinis ir agresorvalsts Krievijas pilsonis. Šobrīd kuģis ir aizturēts Kategata šaurumā pie Dānijas krastiem.

Kopš Krievijas atkārtotā iebrukuma Ukrainā 2022.gada februārī ir bijuši vairāki līdzīgi incidenti, apliecinot saspīlējuma pieaugumu Baltijas jūras reģionā.

Pērn Baltijas jūrā tika sabojāts Igauniju un Somiju savienojošais gāzesvads "Balticconnector". Vēlāk izmeklēšanā tika noskaidrots, ka bojājumu radījis Honkongā reģistrētais konteinerkuģis "NewNew Polar Bear", kura enkurs vilkts pār cauruļvadu Baltijas jūras dzelmē. Taču netika lemts par kuģa aizturēšanu un tas bez sekām atstāja Baltijas jūru.

Gan "NewNew Polar Bear", gan "Yi Peng 3" pirms incidenta atstāja Krievijas ostu.

2023.gada oktobrī bez "Balticconnector" Baltijas jūrā tika pārrauts arī elektrības kabelis starp Somiju un Igauniju. Aptuveni tajā pašā laikā Zviedrija paziņoja par atsevišķiem bojājumiem kabelim, kas savieno to ar Igauniju.

Pagājušā gada janvārī varas iestādes paziņoja, ka bojājumus citam elektrības kabelim starp Somiju un Igauniju, visticamāk, nav izraisījis ārējs faktors.

2022.gadā Baltijas jūrā tika saspridzināti Krievijas-Vācijas gāzesvadi "Nord Stream".

Dalies ar šo ziņu