Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēku Aviācijas bāzē otrdien svinīgi sagaidīta otrā pilnīgi atjaunotā lidmašīna An – 2.
Kā norāda Gaisa spēkos, šī tipa gaisa kuģis tiek izmantots personāla transportēšanai, izpletņlēkšanai, ugunsgrēku dzēšanai, meklēšanas darbos, retranslācijas lidojumiem, helikopteru nosēšanās laukumu apsekošanai pie Latvijas slimnīcām, lidotāju apmācībai un kvalifikācijas uzturēšanai.
Gaisa spēku komandieris pulkvedis Viesturs Masulis sarunā ar portālu "Sargs.lv" atzina, ka pēdējo gadu laikā pieprasījums pēc An - 2 tipa lidmašīnu izmantošanas būtiski audzis. Tā vajadzīga gan Speciālo uzdevumu vienības, NBS profesionālā dienesta un zemessargu treniņiem.
Salīdzinot ar citiām lidmašīnām, An – 2 priekšrocības ir ārkārtīgi zemās vienas stundas lidojuma izmaksas, kā arī pašas lidmašīnas izturība visās tās ekspluatācijas laikā.
Pirmās Gaisa spēku rīcībā esošās An – 2 lidmašīnas kapitālais remonts tika veikts 2016. gadā lidmašīnas ražotājrūpnīcā “Mielec”, Polijā un tas ilga septiņus mēnešus.
Pēc pulkveža V. Masuļa teiktā, šai lidmašīnai veikts trīs galveno mezglu kapitālais remonts. Pilnībā atjaunots dzinējs, veikts propellera kā arī fizelāžas kapitālais remonts. Tāpat lidaparāts pilnībā digitalizēts, uz tā uzstādīta gan jauna navigācijas, gan sakaru sistēma.
Gaisa spēku komandieris norādīja, ka šādi aprīkots lidaparāts Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem bez būtiskiem remontiem spēs kalpot vēl 10 līdz 15 gadus.Savukārt šodien saņemtās atjaunotās lidmašīnas kapitālais remonts veikts Latvijā, SIA “Aerorestoration”, kas bāzēta Spilves lidlaukā. Covid-19 pandēmijas izplatības noteikto ierobežojumu dēļ sākotnējais remonta laiks no iepriekš plānotajiem sešiem mēnešiem ieilga līdz pat nepilnam gadam.
Šobrīd Gaisa spēku rīcībā ir četri An-2 lidaparāti, kas ražoti laikā no 1961. līdz 1982. gadam. Divi no tiem ir atjaunoti, bet vēl divi gaisa kuģi ir iekonservēti, lai veiktu to atjaunošanu vēlāk.
Kā norādīja pulkvedis V. Masulis, par iepirkums trešās lidmašīnas atjaunošanai tuvojas noslēgumam. Šobrīd konkursā pieteikušās divas kompānijas, kuras var veikt remontadarbus, tādējādi pašu lidmašīnas kapitālo remontu varētu sākt jau nākamgad. Paredzams, ka šīs lidmašīnas remonts tiks pabeigts astoņu līdz deviņu mēnešu laikā.
Savukārt ceturtās lidmašīnas atjaunošanu paredzēts sākt tuvāko divu līdz trīs gadu periodā.