Šodien Jūras spēku (JS) Patruļkuģu eskadras flagkuģa – štāba un apgādes kuģa A-90 “Varonis” – komandiera amatā stājās kapteiņleitnants Jānis Pētersons, nomainot iepriekšējo komandieri komandleitnantu Artūru Gražuli. Kā “Sargs.lv” norāda kuģa jaunais komandieris, viens no svarīgākajiem pienākumiem ir rūpes par kuģa komandu un tās drošību, kā arī piesārņojuma seku likvidēšana jūrā un kuģa kaujas spēju uzturēšana, lai efektīvi varētu veikt jau nosaukumā noteiktās funkcijas – apgādi jūrā un štāba darbības nodrošināšanu uz kuģa.
Štāba un apgādes kuģa A-90 “Varonis” jaunais komandieris kapteiņleitnants Jānis Pētersons, kuģa galvenie uzdevumi jau slēpjas tā nosaukumā – tam vajadzības gadījumā jāspēj uzņemt štābs, lai tas varētu darboties jūrā, kā arī jāveic citu kuģu apgādes pienākumi jūrā. Tāpat kuģis sniedz atbalstu civilajam sektoram, piedaloties cilvēku meklēšanas un glābšanas operācijās jūrā, kā arī veic piesārņojuma seku likvidēšanu. Lai arī Jūras spēku rīcībā ir vairāki kuteri un laivas, kuras palīdz likvidēt piesārņojumu jūrā, “Varonis” ir vienīgais Jūras spēku kuģis, uz kā uzstādīts specifisks naftas savākšanas aprīkojums.
Kapteiņleitnants Jānis Pētersons 2009. gada absolvēja Nacionālo aizsardzības akadēmiju, pēc tam sāka dienēt Mīnu kuģu eskadrā uz mīnu meklētāja kuģa M-05 “Viesturs”. Gadu gaitā dienējis faktiski uz visiem Jūras spēku rīcībā esošajiem Mīnu eskadras kuģiem, pieredzi gūstot tādās pozīcijās kā ieroču, navigācijas un operāciju komandas komandieris. Pēdējā pozīcija uz kuģa bijusi kuģa M-08 “Rūsiņš” komandiera palīgs, pēc tam dienestu turpināja Jūras spēku štābā.
Svarīga pozīcija ir arī kuģa “Varonis” dalība starptautiskās mācībās – gan NATO, gan citu sadarbības valstu mērogā, piemēram, nodrošinot starptautiskā štāba darbību Baltijas valstu jūras eskadrā jeb BALTRON.
Jautāts, ar kādām sajūtām jaunajā amatā stājas, kuģa “Varonis” komandieris atzīst – šo pozīciju pieņem kā izaicinājumu, jo uzskata, ka bez tiem dzīve nav interesanta. Viņš apņemas uzticētos pienākumus pildīt ar augstu atdevi un turpināt arī iepriekšējā kuģa komandiera iesāktos darbus.
Savukārt kuģa līdzšinējais komandieris komandleitnants Artūrs Gražulis, kurš turpmāk pienākumus pildīs Jūras spēku štābā kā Patruļkuģu eskadras komandiera vietnieks, atzīst – ar “Varoni” kuģots vidēji 100 dienas gadā, dažus gadus pat vairāk. Viņa komandēšanas laikā kuģis arī veiksmīgi sagatavots dalībai BALTRON mācībās, un 2017. gadā pirmo reizi bija Baltijas valstu jūras eskadras štāba un apgādes kuģis – mācību laikā uz A-90 “Varonis” atradās starptautiskais štābs, vadot un koordinējot mācības.
Kuģa jaunajam komandierim kapteiņleitnantam J. Pētersonam un visai kuģa komandai viņš novēl dienestā vienmēr uzturēt pozitīvu noskaņojumu.
Kuģis A-90 “Varonis” būvēts 1973. gadā Nīderlandē kā hidrogrāfijas kuģis. Latvijas Jūras spēkos ieskaitīts 2004. gada 11. novembris un pielāgots štāba un apgādes kuģa vajadzībām. 2006. gadā uz kuģa uzstādīts naftas savākšanas aprīkojums. Veic arī Jūras spēku Patruļkuģu eskadras un Krasta Apsardzes dienesta palīgkuģa funkcijas.
Patruļkuģu eskadras rīcībā ir štāba un apgādes kuģis A-90 “Varonis”, patruļkuģi - P-05 “Skrunda”, P-06 “Cēsis”, P-07 “Viesīte”, P-08 "Jelgava", P-09 "Rēzekne", KA-14 “Astra”, KA-01 “Kristaps”, KA-06 “Gaisma”, KA-07 “Ausma”, KA-08 "Saule" un KA-09 “Klints”. Meklēšanas un glābšanas krasta moduļi, kā arī piesārņojuma ierobežošanas tehnika, tajā skaitā kuteri “Āte” un “Aģe”.
Patruļkuģu eskadras uzdevumi ir uzturēt Patruļkuģu eskadras līdzekļus noteiktā gatavības pakāpē, veikt cilvēku meklēšanu un glābšanu jūrā, nodrošināt kuģošanas drošību Latvijas Republikas jurisdikcijai pakļautajos ūdeņos, gatavot kuģus un personālu pildīt uzdevumus starptautiskajās operācijās un mācībās NATO un citu sadarbības valstu ietvaros, avārijas seku likvidēšanu jūrā, apkopot un izstrādāt priekšlikumus par vienības efektīvo izmantošanu un nepieciešamiem pasākumiem par to uzlabošanu.