NATO sabiedroto gaisa kuģiem turpmāk Baltijas valstīs būs pieejams vēl viens pilnvērtīgs militārais lidlauks, ar spējām uzņemt sabiedroto valstu gaisa kuģus jebkuros diennakts un klimatiskajos laikapstākļos. 24. septembrī pēc teju desmit gadu ilga darba, izveidojot gan atbilstošu infrastruktūru, gan sagatavojot personālu, Latvijas Gaisa spēku lidlauks “Lielvārde” saņēma instrumentālo lidojumu sertifikātu. Kā uzsver Gaisa spēku komandieris pulkvedis Viesturs Masulis, šis notikums ir svarīgs ne tikai Latvijas, bet arī NATO kopējai drošībai, jo tagad sabiedrotie daudz plašāk varēs izmantot lidlauka sniegtās iespējas, būtiski paplašinot savas operacionālās manevra iespējas.
Pulkvedis O. Masulis skaidro – šobrīd lidlauks ir sertificēts atbilstoši instrumentālo lidojumu noteikumiem (Instrumental Flight Rules – IFR). Tas pēc būtības nozīmē, ka līdz ar šī sertifikāta iegūšanu, lidlauks spēj uzņemt un apkalpot lidaparātus jebkuros diennakts vai metreoloģiskajos apstākļos.
Prieku par jaunajām lidlauka iespējām pauž arī Nacionālo bruņoto spēku komandieris ģenerālleitnants Leonīds Kalniņš, norādot, ka šīs spējas daudz labāk ļaus pacelt un nosēdināt Latvijas un sabiedroto gaisa kuģus .
Tikmēr Latvijas Gaisa spēku komandieris atzīst – jaunais instrumentālo lidojumu sertifikāts dod ieguvumus arī NATO kontekstā.
Pirmkārt, Lielvārdi kā rezerves lidostu varēs izmantot Baltijas valstu gaisa telpā patrulējošie iznīcinātāji. Tādējādi gadījumos, ja nebūs iespējams nosēsties pastāvīgā izvietojuma vietās - Šauļos Lietuvā, vai Amari lidlaukā Igaunijā, lidmašīnas varēs piezemēties Lielvārdē. Viņš piebilst - interesi iepazīties lidlauku un tā sniegtajām iespējām izteikuši Dānijas Gaisa spēku iznīcinātāju F-16 piloti, kuri drīzumā plāno ierasties Lielvārdē.
Otrkārt, Lielvārdes militāro lidlauku personāla, tehnikas un ekipējuma pārvadāšanai varēs izmantot NATO paplašinātās klātbūtnes kaujas grupās (eFP) ietilpstošo valstu gaisa spēki. Līdz šim tehnikas un personāla ievešanai tika izmantota starptautiskā lidosta “Rīga” vai kaimiņvalstu militārie lidlauki. Tagad to būs iespējams paveikt Lielvārdē.
Visbeidzot, pilnībā sertificētajam militārajam lidlaukam Lielvārde” būs iespējas apkalpot arī bezpilota lidaparātus, kuriem nepieciešams kā skrejceļš, tā arī tikai militārajās lidostās pieejamie aeronavigācijas un virszemes pakalpojumi.
Aizsardzības ministrs Artis Pabriks cer, ka drīzumā šādi lidaparāti būs arī Nacionālo Bruņoto spēku Gaisa spēku rīcībā.
Tikmēr pulkvedis Masulis stāsta – interese par instrumentālajiem lidojumiem sertificētā lidlauka izmantošanu jau ir arī sabiedrotajiem. Jau drīzumā Lielvārdē plānots uzņemt ASV Speciālo operāciju karavīrus un to lidaparātus. Vēlmi sākt pārvadājumus uz un no Lielvārdes paudusi arī Latvijā izvietoto Kanādas bruņoto spēku pārstāvji. Tomēr lielākie izaicinājumi gaidāmi nākamgad.
“Nākamgad Eiropā būs ASV bruņoto spēku mācības “Defender”. Tajās piedalīsimies arī mēs, uzņemot visu tipu gaisa kuģus, sākot ar iznīcinātājiem, līdz pat transporta un gaisa kaujas atbalsta lidaparātiem.
Atbalstu ar dažādām konsultācijām un praktiskiem padomiem infrastruktūras sakārtošanā instrumentālo lidojumu sertifikāta iegūšanā līdzdarbojās arī Mičiganas Nacionālā gvarde. Tās komandieris ģenerālmajors Pols Rodžers (Paul Rogers) gan atzīst – lielāko darba daļu paveica Latvijas Gaisa spēku kolēģi.
Viņš atzina, ka šāda līmeņa projekta attīstība apliecina Nacionālo bruņoto spēku Gaisa spēku brieduma un profesionālisma augsto pakāpi.