NBS Gaisa spēku piloti sāk treniņus jauno “Black Hawk” pilotēšanā Latvijas debesīs

NBS
Sargs.lv
Black Hawk
Foto: NBS Gaisa spēku piloti, kuri apguvuši "Black Hawk" pilotēšanu/srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Sākumā klātesošie izdzird tikai troksni un tad ar acīm sāk meklēt, kas to radījis. Pirmajā brīdī grūti pamanīt, jo pelēki ziemīgajās Latvijas debesīs modernais ASV kaujas helikopters UH-60M "Black Hawk" saplūst ar dabas ainavu. Ne velti jauniegūtie Nacionālo bruņoto spēku (NBS) Gaisa spēku helikopteri ir nevis melni, kā ierasts, bet gan pelēki – no pretgaisa aizsardzības viedokļa šī krāsa esot visgrūtāk pamanāma Latvijas debesīs. 23. februārī Aviācijas bāzē Lielvārdē svinīgā ceremonijā Gaisa spēki no NBS Militārās aviācijas administrācijas saņēma lidojuma sertifikātus, kas apliecina – Gaisa spēku piloti var uzsākt mācību lidojumus Latvijas debesīs ar pirmajiem diviem jaunajiem NBS helikopteriem. Pagaidām testa treniņi notiek ASV instruktoru – pilotu, tehniķu un avioniķu – pavadībā, taču šī gada laikā Gaisa spēku piloti dažādās operācijās tos spēs izmantot jau patstāvīgi.

Visus 23. februārī Aviācijas bāzē Lielvārdē sapulcinātos viesus uz brīdi vieno kas kopīgs – viņi visi veras debesīs un ar acīm seko līdzi vienam no modernākajiem helikopteriem – “Black Hawk”, kas kopš 2022. gada decembra NBS Gaisa spēku bāzi nu sauc par savām jaunajām mājām.

Image
Black Hawk
Pirmo divu "Black Hawk" helikopteru svinīgā pieņemšana NBS Gaisa spēku Aviācijas bāzē Lielvārdē. Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Pirmie divi no Latvijas pasūtītajiem četriem helikopteriem Latvijā no ASV ieradās 11. decembrī, savukārt atlikušo divu helikopteru piegāde plānota līdz šī gada beigām.

Izrādās, lai arī jaunie gaisa kuģi Latvijā ir jau divus mēnešus un Gaisa spēku piloti to vadīšanu apguvuši jau kopš 2020. gada, ar tiem lidot Latvijas debesīs varēs sākt tikai tagad, un arī vēl ne patstāvīgi, bet gan ASV instruktoru pavadībā.

Image
Black Hawk
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Lai  Latvijas piloti varētu veikt visus uzdevumus, kuriem šie helikopteri paredzēti, piemēram, atbalstu mācību operācijās, dalību meklēšanas un glābšanas darbos, ugunsgrēku dzēšanu no gaisa, medicīnisko evakuāciju un gaisa transportēšanu, ir jāapgūst vēl daudzas nianses, turklāt – specifiski Latvijas apstākļos, kā arī jānolido konkrēts stundu skaits.

Image
Black Hawk
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Kā uzrunā, svinīgi saņemot pirmos divus modernos lidaparātus, sacīja aizsardzības ministre Ināra Mūrniece, jau 1919. gadā, dibinot Latvijas bruņoto spēku Aviācijas pulku, mūsu valsts veidotājiem bija skaidrs – ir jāstiprina valsts pašaizsardzības spējas, tajā skaitā viss, lai paši spētu kontrolēt un aizsargāt mūsu gaisa telpu. Savukārt pēc Latvijas neatkarības atjaunošanas bija skaidrs, ka Latvijai jāveido savi Gaisa spēki. Ministre ir gandarīta, ka īpaši pēdējo gadu laikā Nacionālie bruņotie spēki strauji attīstās – gan personāla, gan tehniskā nodrošinājuma ziņā.

Image
Black Hawk
Pirmo divu "Black Hawk" helikopteru svinīgā pieņemšana NBS Gaisa spēku Aviācijas bāzē Lielvārdē. Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija
“Pirms vairākiem gadiem ASV helikopteri “Black Hawk” Latvijas debesīs likās tāds tāls, grūti sasniedzams sapnis. Šodien varam lepoties, ka Latvijā uzturas gan ASV bruņoto spēku “Black Hawk”, gan ir mūsu pašu iepirktie “pelēkie putniņi”. [..] Jā, mums ir arī pašiem savi apmācīti “Black Hawk” piloti un viņu vidū arī dāma – virsleitnante Anete Janevica,” sacīja I. Mūrniece.

Kā “Sargs.lv” norāda pati virsleitnante A. Janevica, jau studējot Nacionālajā aizsardzības akadēmijā un izvēloties dienestu Gaisa spēkos, viņas sapnis bijis – kādreiz būt pilotei. Taču Gaisa spēkos tobrīd nepieciešamie piloti tā brīža gaisa flotē esošajiem lidaparātiem jau bijuši, tāpēc viņa uzsākusi dienestu Gaisa telpas novērošanas eskadriļā.  

Image
Black Hawk
Gaisa spēku Aviācijas eskadriļas virsleitnante Anete Janevica. Foto: LETA

Gaidot jaunos helikopterus “Black Hawk”, notikusi jauno pilotu atlase, kurā pieteikusies arī Anete. Lai vispār sāktu šo ceļu, bija jāiztur daudzi nopietni atlases testi, kam sekoja mācības Pasaules aviācijas helikopteru lidojumu akadēmijā Spānijā un Sauszemes spēku pilotu skolā Alabamā, ASV.

“Lidot man vienmēr paticis, to sapratu jau, lidojot ar lidmašīnu kā pasažiere. Nacionālās aizsardzības akadēmijas Gaisa spēku novirzienu izvēlējos ar domu, ka nākotnē varētu tikt uz pilotiem. Pēc trīs gadiem dienestā parādījās šī iespēja, kas ir vienreizēja. Ar ģimenes atbalstu es sapratu, ka vajag mēģināt,” saka jaunā pilote.

Lai apgūtu šo moderno kaujas helikopteru vadīšanu, to uzturēšanas un tehniskās apkopes darbus, jau kopš 2020. gada ārvalstīs dažādos apmācību kursos ir piedalījušies vairāki Gaisa spēku piloti, tehniķi un avioniķi.

Image
Black Hawk
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Kā ziņots, jau pasūtot helikopterus pirms vairākiem gadiem, tika paredzēts, ka NBS Gaisa spēku jaunie helikopteri UH-60M “Black Hawk” nomainīs fiziski un morāli novecojušos “Mi-17” helikopterus, pārņemot visus uzdevumus, ko tie iepriekš veica – dalību meklēšanas un glābšanas darbos, ugunsgrēku dzēšanu no gaisa, medicīnisko evakuāciju un gaisa transportēšanu, kā arī atbalstu mācību operācijās.

Image
Black Hawk
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Līdz ar to šī projekta pirmajā daļā helikopteru aprīkošana ar kinētisko spēju jeb ieročiem netika paredzēta, taču Gaisa spēku komandieris pulkvedis Viesturs Masulis apstiprina, ka tas ir tikai laika un finanšu iespēju jautājums. Jau šobrīd ar ASV tiekot apzinātas helikopteru tehniskās iespējas, jo zem helikoptera spārniem var izvietot dažādas veida ieroču sistēmas.

Image
Black Hawk
Pirmo divu "Black Hawk" helikopteru svinīgā pieņemšana NBS Gaisa spēku Aviācijas bāzē Lielvārdē. Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Pulkvedis V. Masulis norāda – lai pilnībā apgūtu jauno gaisa kuģu manevrēšanu dažādos apstākļos Latvijas debesīs, šobrīd notiek testa lidojumi sadarbībā ar ASV pārstāvjiem.

“Līdz šim mūsu piloti ārzemēs mācījušies šo gaisa kuģi ekspluatēt individuāli, tagad notiek kolektīvā apmācība, kas ir sarežģītāks process, piemēram, pirmā un otrā pilota sadarbība vai apkalpes sadarbība ar glābējiem, ārējās piekares izmantošana. Tie visi ir kompleksi pasākumi, kas prasa sadarbības iemaņu pilnveidošanu, kā arī nepieciešamo lidojumu stundu nolidošanu. Tiklīdz tas būs izdarīts, mūsu lidotāji varēs pilnībā pārņemt un uzturēt šos gaisa kuģus,” saka Gaisa spēku komandieris, piebilstot, ka apmācības notiks visu šo gadu, bet, iespējams, ka ne pārāk sarežģītos uzdevumos Gaisa spēku piloti patstāvīgi varēs doties jau pēc pāris mēnešiem.

NBS komandieris ģenerālleitnants Leonīds Kalniņš uzsver, ka helikopteru “Black Hawk” ieviešana Latvijas Gaisa spēkos ir liels solis NBS spēju attīstībā. Tas nodrošinās vēl kvalitatīvāku operacionālo uzdevumu izpildi Latvijas aizsardzībai.

Image
Black Hawk
Pirmo divu "Black Hawk" helikopteru svinīgā pieņemšana NBS Gaisa spēku Aviācijas bāzē Lielvārdē. Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija
“Tas ir milzīgs solis Latvijas militāro gaisa spēju attīstībā, jo esam nonākuši pie skaidras struktūras, kas sastāv no speciālistiem, infrastruktūras, lidojošām platformām un augstu profesionalitāti,” viņš saka.

“Sargs.lv” jau rakstīja, ka 2018. gada septembrī Ministru kabinets atbalstīja četru helikopteru "Black Hawk" iegādi aptuveni 175 miljonu eiro vērtībā, slēdzot starpvaldību līgumu ar ASV, kuru līdzfinansējums veido 15,5 miljonus ASV dolāru.

Image
Black Hawk
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Veiksmīgā sadarbība ar ASV valdību un daudzām iesaistītajām pusēm, tostarp Mičiganas Nacionālo gvardi, ir rezultējusies tajā, ka Latvijas Gaisa spēku rīcībā tūlīt būs jau četri modernie kaujas helikopteri “Black Hawk”.

Jaunais ASV vēstnieks Latvijā Kristofers Tods Robinsons, kuru Valsts prezidents akreditēja 21. februārī, uzsver – šo helikopteru piegāde skaidri apliecina Latvijas apņemšanos modernizēt bruņoto spēkus, lai salāgotu savas spējas ar ASV un NATO sabiedrotajiem, kā arī turpinātu kopīgos centienus atturēt Krievijas agresiju.

“Vēlos uzteikt Latvijas pilotus, kuri gadiem ilgi cītīgi mācījušies, gatavojoties šim brīdim. Nu viņi var lidot Latvijas debesīs savu bruņoto spēku lidaparātos “Black Hawk”, veicot dažādas operācijas Latvijas un Latvijas bruņoto spēku labā, tostarp iesaistoties meklēšanas un glābšanas operācijās,” viņš norāda, piebilstot, ka šie “Black Hawk” piedalīsies arī kopīgās mācībās ar ASV reģionālajiem spēkiem, kas bāzēti Latvijas Gaisa spēku bāzē Lielvārdē.

Image
Black Hawk
ASV vēstnieks Latvijā Kristofers Tods Robinsons. Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

ASV vēstnieks Latvijā arī apstiprina, ka Krievijas sāktais karš Ukrainā NATO saliedētību tikai stiprinājis. Viņš uzsver, ka šodien NATO ir spēcīgāka, vienotāka un vitālāka kā jebkad agrāk.

“Katra NATO dalībvalsts pastiprina savu pienesumu kolektīvās aizsardzības stiprināšanā un, kā savā uzrunā Polijā norādīja arī ASV prezidents, NATO aizstāvēs ikvienu collu alianses teritorijas,” saka vēstnieks.

Image
Black Hawk
Foto: srž. Ēriks Kukutis/Aizsardzības ministrija

Tikmēr I. Mūrniece norāda, ka helikopterus “Mi-17”, ko Gaisa spēki izmantoja līdz šim, plānots ziedot Ukrainai, gluži tāpat kā gaisa kuģus “Mi-2”, līdz ar to “šie helikopteri atradīsies tur, kur šobrīd vajadzīgi visvairāk – frontē Ukrainā”.

Jau ziņots, ka pirmie divi no Latvijas pasūtītajiem četriem helikopteriem "Black Hawk", NBS Gaisa spēkiem tika piegādāti 2022. gada 11. decembrī ASV, savukārt atlikušo divu helikopteru piegāde plānota līdz šī gada beigām.

Dalies ar šo ziņu