Oficiālā e-adrese no 1. maija būs obligāta visiem valsts aizsardzības sistēmā strādājošajiem

Nozares politika
Sargs.lv/lvportals
e-adrese
Foto: Ekrānšāviņs no video par e-adreses izveidi

Līdz šim oficiālā elektroniskā jeb e-adrese saziņai ar valsts iestādēm, tai skaitā arī Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, obligāta bija tikai rezerves karavīriem, taču no 1. maija oficiālā e-adrese būs obligāta visiem valsts aizsardzības sistēmā iesaistītajiem – profesionālā dienesta karavīriem, zemessargiem, NBS civilajiem darbiniekiem, atvaļinātajiem karavīriem, kā arī Aizsardzības ministrijā un tās padotības iestādēs nodarbinātajiem.

E-adrese ir digitālā pastkastīte portāla Latvija.lv sadaļā “Mana darba vieta”, un tā nodrošina iespēju abpusēji oficiāli sazināties ar visām valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī iespēju šīm iestādēm sazināties ar Latvijas pilsoni.

Grozījumi Oficiālās elektroniskās adreses likumā, kas tika izstrādāti pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas, spēkā stājās 23. martā, un tie nosaka, ka karavīri, zemessargi, Nacionālo bruņoto spēku civilie darbinieki, atvaļinātie karavīri, Aizsardzības ministrijā un tās padotībā esošajās iestādēs nodarbinātie oficiālo elektronisko adresi izveido no 2022. gada 1. aprīļa, un minētajām personām prasību par oficiālās elektroniskās adreses obligātu izmantošanu piemēro no 2022. gada 1. maija.

Prasība aizsardzības sistēmā nodarbinātajiem obligāti lietot oficiālo e-adresi noteikta, pamatojoties uz aktuālo situāciju un galvenokārt, lai nodrošinātu ātru un drošu saziņu.

Sarakstei izmantojot parastu elektronisko pastu, pastāv dažādi kiberdrošības riski, kas saistīti ar iespējamu e-pasta adresātu un satura viltošanu, kā arī potenciālu e-pasta satura publiskošanas risku datu pārraides laikā starp elektroniskā pasta pakalpojumu sniedzējiem.

Turklāt Nacionālo bruņoto spēku darbība ir vērsta uz valsts aizsardzības interešu aizstāvību un jebkura informācija, tostarp saziņa ar personālsastāvu, var tikt uzskatīta par aizsargājamu, tāpēc visefektīvākais veids, kā nodrošināt informācijas aizsardzību atsevišķās situācijās, ir saziņa, izmantojot oficiālo elektronisko adresi. Tas attiecas arī uz situācijām, kad persona, piemēram, atvaļinājuma, ceļojuma vai citu apstākļu dēļ ir ierobežoti sasniedzama. Tādējādi ar e-adreses esamību tiek panākta droša saziņa ar visiem aizsardzības resorā nodarbinātajiem, tostarp ar zemessargiem.

Kā norāda Aizsardzības ministrija, e-adreses esamība nodrošinās efektīvu, mūsdienām atbilstošu attālinātu komunikāciju arī ar visiem zemessargiem, kuri līdz šim apzināti, veicot saraksti uz deklarēto adresi vai uz personiskajām e-pasta adresēm.

Zemessargiem, atšķirībā no pārējiem nodarbinātajiem aizsardzības nozarē, nav izveidots oficiāls elektronisks saziņas rīks, piemēram, vienota e-pasta adrese, kāda ir visiem profesionālā militārā dienesta karavīriem.

Ņemot vērā, ka valstī jau ir izveidots saziņas kanāls ar Latvijas pilsoņiem, nebūtu lietderīgi, t.sk. no finanšu resursu viedokļa, veidot atsevišķu specifisku saziņas kanālu tikai ar zemessargiem. Tas arī radītu papildu slogu Zemessardzē dienošam pilsonim regulāri pārbaudīt vēl vienu e-pasta adresi. Informācija, ka pienācis sūtījums oficiālajā e-pasta adresē, tiek nosūtīta uz personas norādīto e-pasta adresi, līdzīgi, kā tas šobrīd ir VID EDS sistēmā.

Jau ziņots, ka oficiālā e-adrese kopš Oficiālās elektroniskās adreses likuma stāšanās spēkā 2018. gada 1. martā tiek ieviesta pakāpeniski. Tā jau ir obligāta valsts iestādēm, arī zvērinātiem tiesu izpildītājiem, maksātnespējas procesa administratoriem un tiesām. Savukārt no 2019. gada oficiālā e-adrese bija obligāti jāizveido un jālieto arī rezerves karavīriem.

Izveidot e-adresi var portālā Latvija.lv, izmantojot identifikācijas rīkus – personas apliecību (eID), drošu elektronisko parakstu un mobilo lietotni “eParaksts mobile”.

E-adresei piekļūt var arī no mobilā tālruņa. Lai to izdarītu, ir nepieciešama mobilā lietotne eParaksts mobile. Tā ir bezmaksas lietotne, kura ikvienam ir brīvi pieejama.

Image
Tomēr “Sargs.lv” aicina neatlikt e-adreses izveidi uz pēdējo brīdi. Ja iepriekš nav izmantota eID karte, tā ir jāpiesaka kādā no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PLMP) nodaļām, taču tas jādara savlaicīgi, jo process var būt laikietilpīgs. Turklāt no 2023. gada 1. janvāra personas apliecība (eID karte) būs obligāts personu apliecinošs dokuments ikvienam Latvijas pilsonim vai nepilsonim, kurš sasniedzis 15 gadu vecumu, tādēļ prasība par oficiālās elektroniskās adreses un attiecīgi arī e-ID kartes ieviešanu ir tikai samērīga, norāda Aizsardzības ministrijā.

Ja personai jau ir eID karte, tad pati pieteikšanās e-adreses izveidei ir vienkārša un ātra, ja vien ir visi nepieciešamie rīki, piemēram, karšu lasītājs, tas aizņem līdz divām minūtēm.

Lai lietotu e-adresi, tev būs nepieciešams:

  • dators vai viedierīce,
  • interneta pieslēgums,
  • elektroniskās identifikācijas līdzekļi – eID karte ar viedkaršu lasītāju vai mobilā lietotne eParaksts mobile, vai vari izmantot arī eParaksts karti, kas domāta juridiskām personām.

Lai izveidotu e-adresi:

  1. portālā Latvija.lv klikšķini uz banera “Izveido savu e-adresi”, pēc tam spied uz pogas “Izveidot e-adresi”;
  2. pārliecinies, ka identifikācijas logā ir aktīva sadaļa “Privātpersona”;
  3. autentificējies ar eID karti vai eParaksts mobile un seko tālākajiem norādījumiem (vari izmantot arī eParaksts karti, kas domāta juridiskām personām);
  4. iepazīsties ar norādīto informāciju un ievadi savu e-pasta adresi, uz kuru saņemt paziņojumus par ienākošajiem ziņojumiem e-adresē;
  5. klikšķini uz “Izveidot e-adresi”.

Pamācība, kā izveidot e-adresi:

Tādā gadījumā jāieiet portālā Latvija.lv, jānoklikšķina uz sadaļas “Izveidot e-adresi”, jāpievieno datoram karšu lasītājs, kurā tiek ielikta eID karte un ievadīts pieprasītais PIN kods. Tālāk jānorāda sava privātā e-pasta adrese, uz kuru var tikt pārsūtīti paziņojumi no oficiālās e-adreses un – oficiālā e-adrese izveidota!

Aizsardzības ministrija norāda, ka aizsardzības nozarē jau šobrīd ir noteikta prasība izmantot elektronisko parakstu dokumentu parakstīšanā, tātad lielākajai daļai nozarē nodarbināto eID karte jau ir lietošanā, tāpēc oficiālās elektroniskās adreses izveidošana būs ātrs process.

Kad iedzīvotājs ir aktivizējis savu oficiālo elektronisko adresi, visi paziņojumi un pavēstes, kurus šim iedzīvotājam sūtīs valsts un pašvaldību iestādes, nonāks viņa oficiālajā elektroniskajā pastkastītē.

Tāpat e-adresē saņemto informāciju var arī deleģēt lasīt (bet ne sūtīt vai parakstīt) citai personai, to papildus norādot.

Portālā Latvija.lv ir arī publicētas atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem par e-adreses lietošanu, arī informācija, kā izveidot e-adresi. E-adreses izveidošana un lietošana ir bez maksas.

Vairāk informācijas par e-adresi atrodams vietnē “Mana Latvija”: https://mana.latvija.lv/e-adrese/

Pārējiem iedzīvotājiem, kuri nav saistīti ar aizsardzības resoru, e-adreses lietošana joprojām būs brīvprātīga, tomēr ikviens iedzīvotājs, ja vien vēlas, var izveidot savu oficiālo e-adresi, kaut likumā tas pagaidām nav noteikts kā obligāts pienākums.

Taču no 2023. gada e-adrese būs obligāta visām juridiskajām personām – uzņēmumiem, biedrībām, nodibinājumiem, arodbiedrībām un citiem reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem Latvijā.

Tādējādi juridiska persona varēs elektroniski sazināties ar vairāk nekā 3000 valsts un pašvaldību iestādēm, kā arī iestādēm būs iespējams sazināties ar uzņēmēju šajā digitālajā pastkastītē, nevis papīra formātā, rakstot vēstuli uz uzņēmuma juridisko adresi.

Tam ir virkne priekšrocību – iespēja sūtīt informāciju un dokumentus vai pieprasīt valsts un pašvaldību iestāžu pakalpojumus jebkurā laikā un no ikvienas atrašanās vietas, piemēram, attālināti slēgt līgumus, saņemt notāra pakalpojumus u.c., kā arī saudzēt vidi, ietaupot resursus, kas būtu nepieciešami vēstuļu sūtīšanai pa pastu, laicīgi un vienuviet saņemt visas ienākošās vēstules, nenokavējot svarīgus paziņojumus, turklāt gūt pārliecību, ka oficiālie dokumenti būs drošībā, tie “nenoklīdīs” pastkastītē vai e-pastos un būs pasargāti no krāpniekiem.

Dalies ar šo ziņu