Valsts kontroles (VK) revīzijas par Aizsardzības ministrijas (AM) veikto pārtikas iepirkumu NBS vajadzībām secinājumi lielā mērā sasaucas ar ministrijas veiktās iekšējās pārbaudes secinājumiem, tā šodien preses konferencē norādīja aizsardzības ministre Ināra Mūrniece. Turklāt liela daļa VK ieteikumu iepirkumu pārredzamības un caurspīdības nodrošināšanai jau šobrīd tiek ieviesti praksē, lai novērstu jebkādu iespēju, ka līdzīga situācija varētu atkārtoties nākotnē. Tikmēr Valsts kontrolieris Rolands Irklis atzīst – šajā NBS pārtikas iepirkumā konstatēta vesela neizdarību ķēde, sākot jau ar paša iepirkuma plānošanas procesu, kas tika veikts pēc atšķirīgas shēmas nekā iepriekšējie iepirkumi, un beidzot ar to, ka tika izvēlēts pilnīgi neatbilstošs pretendents. Valsts kontrole ir pārliecināta, ka šajā kontekstā jāvērtē ne tikai aizsardzības resora iepirkumu komisijas darbs, bet arī citu ministrijas amatpersonu, kuru uzdevums bija pārraudzīt procesu, atbildība.
AM dienesta pārbaudes secinājumi sasaucas ar VK revīzijas secinājumi
R. Irklis norāda – Latvijas valstij ir svarīgi, ka Nacionālie bruņotie spēki ir spēcīgi, tai skaitā arī labi apgādāti ar visiem nepieciešamajiem materiāltehniskajiem līdzekļiem un arī pārtiku. Tā arī bijusi VK galvenā motivācija šo iepirkumu izvērtēt paātrinātā kārtībā. Viņš arī atzīst, ka ar šī iepirkuma izvērtēšanu darbs nebeidzas, jo VK plānā ir pārbaudīt, kāda kopumā ir iepirkumu veikšanas sistēma aizsardzības resorā, lai pārliecinātos un nodrošinātu, ka līdzīgas kļūdas netiek pieļautas nākotnē.
Rezumējot VK revīzijas ziņojumā teikto, R. Irklis pauž, ka NBS pārtikas iepirkumā ir saskatāma virkne kļūdu un neizdarību, sākot jau ar iepirkumu plānošanas procesu, kas tika veikts pēc atšķirīgas shēmas nekā to parasti dara bruņotajos spēkos, vajadzību apzināšanu un visbeidzot kļūdām iepirkumu komisijas darbā, izraugoties neatbilstošu pretendentu un nosakot pārmērīgu līguma summu, kas neatbilda centralizētajā iepirkumu plānā noteiktajam apjomam. Tāpat iepirkuma laikā nav bijusi pietiekama uzraudzība no Aizsardzības ministrijas un NBS puses.
Aizsardzības ministre I. Mūrniece norāda, ka ministrijas veiktās dienesta pārbaudes secinājumi “lielā mērā sasaucas” ar Valsts kontroles revīzijā secināto. Skaidrs ir tas, ka šī iepirkuma rezultātā izvēlētais pakalpojums nebalstās NBS vajadzībās un neatbilst aizsardzības resora un nacionālās drošības interesēm.
Līgums ar "Zītari LZ" – tiks izbeigts pirms termiņa
Kā ziņots, Rojā reģistrētais uzņēmums "Zītari LZ" 2022. gada decembrī ieguva 220 miljonus eiro vērtu līgumu par pārtikas piegādi NBS vajadzībām turpmākos piecus gadus. Turklāt līgumā tika noteiktas tiesības šo summu palielināt par 50 % jeb 110 miljoniem eiro, kopējo maksimālo līguma summu paredzot līdz 330 miljonu eiro piecos līguma darbības gados.
Līgums ar uzņēmumu tika noslēgts par loģistikas sistēmas izveidi, kas apvieno virkni pārtikas ražotājus un citus komersantus, lai nodrošinātu pārtikas piegādi visām NBS vienībām visā Latvijas teritorijā. Saskaņā ar šo līgumu uzņēmumam pēc NBS pieprasījumiem būtu jānodrošina arī nepieciešamie pārtikas krājumi. Tāpat vienošanās paredzēja pienākumu uzņēmumam nodrošināt NBS nepieciešamās pārtikas ražošanu un piegādi arī kara gadījumā.
“Iepirkuma rezultātā iegādātais pakalpojums nebalstās NBS vajadzībās un neatbilst aizsardzības resora un nacionālās drošības interesēm. Lai arī iepirkums veikts un līgums slēgts par loģistikas pakalpojumu visaptverošai pārtikas piegādei NBS vajadzībām miera un krīzes laikā, kā arī atsevišķu pārtikas produktu grupu rezervju uzglabāšanu, iepirkumā un līgumā nav noteiktas prasības par pārtikas piegādi un rezervju glabāšanu krīzes laikā,” skaidro VK padomes locekle Kristīne Jaunzeme.
Vienlaikus, lai nodrošinātu NBS, tostarp Zemessardzes un arī Latvijā dienošo sabiedroto valstu karavīru apgādi ar pārtiku, notiek darbs pie jauna iepirkuma organizēšanas. Minētais datums par līguma laušanas brīdi izvēlēts, jo patlaban notiek darbs pie jauna iepirkuma organizēšanas, un iepirkumu norisei vajadzīgi vismaz seši mēneši.
NBS Apvienotā štāba priekšnieks ģenerālmajors Imants Ziediņš preses konferencē arī informēja, ka arī Nacionālie bruņotie spēki savas kompetences ietvaros ir izvērtējuši astoņu Nacionālo bruņoto spēku amatpersonu atbildību, no tām divas amatpersonas ir sodītas, piemērojot rājienu. Papildus tam I. Ziediņš uzsvēra, ka Nacionālie bruņotie spēki kopā ar Aizsardzības ministriju pašlaik strādā pie plāna, lai novērstu riskus, kas saistīti ar pārtikas piegādes nepārtrauktības nodrošināšanu Latvijas un sabiedroto valstu karavīriem. Tāpat šobrīd jau ir pārslēgtas vispārīgās vienošanās par vairāku pārtikas preču grupu piegādi ar iepriekšējiem piegādātajiem.
AM uzlabo iepirkumu uzraudzības sistēmu
I. Mūrniece uzsver - lai aizsargātu iepirkumu sistēmu, padarot to saprotamāku un caurskatāmāku un uzlabotu kontroli, VK ieteikumi jau tiek ieviesti aizsardzības resorā.
Lai to panāktu, jau vairākus mēnešus darbs notiek trīs virzienos. Pirmkārt, tiek strādāts pie iepirkumus sistēmas pilnveides. Vienlaikus, papildus sistēmiskiem uzlabojumiem tiek izvērtēta gan iepirkuma komisijas, gan Nacionālo bruņoto spēku un Aizsardzības ministrijas ar pārtikas piegādes iepirkumu saistīto amatpersonu atbildība.
Ministre piebilst, turpmāk pārtikas iepirkumu plānots vairāk centralizēt, nevis veikt decentralizēti, kā tas noticis līdz šim.
Turpinās AM dienesta izmeklēšana; pārbaudes turpina arī KNAB
“Sargs.lv” jau rakstīja, ka šī gada 17. martā, pamatojoties uz iesniegtajiem pirmās dienesta pārbaudes rezultātiem, aizsardzības ministre I. Mūrniece izdeva rīkojumu no amata pienākumu pildīšanas uz laiku atstādināt divas amatpersonas, kas saistītas ar Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra (VALIC) veikto iepirkumu “Loģistikas pakalpojums par pārtikas piegādi NBS vajadzībām”. Vienai amatpersonai, kas iesaistīta iepirkumā, toreiz tika piemērots disciplinārsods - atbrīvošana no amata.
Valsts kontrole gan uzskata, ka līdz šim AM vairāk koncentrējusies tikai uz iepirkumu komisijas darba un atbildības izvērtēšanu, taču tā nav vienīgā struktūrvienība, kas būtu jāpārbauda – iepirkumu komisija nav pasūtītājs, pasūtītāji ir NBS, kam vajadzīga šī pārtika, līdz ar to nedrīkst pirkt kaut ko citu, nekā pasūtītājam ir vajadzīgs.
“Neredzam, ka tiktu vērtēta atbildība pašā ministrijā un bruņotajos spēkos, jo iepirkums tika iniciēts un plānots tieši ministrijā, un tur ir struktūrvienības, kam ir tieši pienākumi saistībā ar iepirkumu pārraudzību, kā arī ir pieejama visa informācija. Ja iepirkumu komisija redz, ka pērk ko citu un prasības neatbilst iepirkumu priekšmetam, interesēm un vajadzībām, tad tai ir ne tikai tiesības, bet pienākums pārtraukt šādu iepirkumu vai veikt koriģējošas darbības, lai iepirkumu ievirzītu pareizā gultnē,” saka K. Jaunzeme.
Plānots, ka turpmāk Militārās izlūkošanas un drošības dienests (MIDD) atbilstoši savai kompetencei veiks iepirkuma procedūrā iesaistīto amatpersonu uzraudzību, vienlaikus informējot iepirkuma veicējus par komersantiem, kuru dalība iepirkumos rada riskus valsts drošībai un saskatāma korupcijas riski.
“Ir noteikts pienākumus iepirkumu komisiju locekļiem nosūtīt tiesībsargājošajām iestādēm informāciju par esošiem vai prognozējamiem korupcijas riskiem, aizdomām vai mēģinājumiem ietekmēt. Tāpat noteikts pienākums arī pašiem aizpildīt pretkorupcijas anketu,” saka I. Mūrniece.
Jau ziņots, ka šajā lietā arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) 3. martā sāka kriminālprocesu, lai pārbaudītu, vai iepirkuma procedūras laikā no 2021. gada 18. oktobra līdz šī gada 10. janvārim netika īstenoti noziedzīgi nodarījumi.
Kriminālprocess sākts pēc trīs Krimināllikuma pantiem par nepatiesu ziņu par mantu vai citiem ienākumiem lielā apmērā norādīšanu deklarācijā, dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu mantkārīgā nolūkā un neizpaužamu ziņu, kas nav valsts noslēpums, izpaušanu.