Pēc 35 gadu pauzes ASV atsāk būvēt militārās fregates

Pasaulē
Sargs.lv/Insider
ASV Jūras spēku "Constellation" klases fregates vizualizācija
Foto: ASV Jūras spēku "Constellation" klases fregates vizualizācija Foto: Fincantieri Marinette Marine

Lai gan ASV nav ekspluatējusi fregates gandrīz desmit gadus, lielākā daļa valstu nekad to nav pārtraukušas darīt. Līdz ar to ASV Jūras kara flotei nākas panākt konkurentus gan fregašu būvē, gan kopējā kuģu iepirkuma jomā. Pagājušajā vasarā kuģu būves uzņēmums "Fincantieri Marinette Marine" uzsāka ASV Jūras spēku pirmās "Constellation" klases fregates būvniecību. Uzņēmums plāno fregati pabeigt šī gada augustā. Tā būs ASV Jūras kara flotes pirmā fregate kopš pēdējās "Oliver Hazard Perry" klases fregates norakstīšanas 2015. gadā.

Lai īstenotu savas ieceres attiecībā uz "Constellation" klasi, Jūras kara flote izmanto atziņas, ko tā ir guvusi no nesenām augsta līmeņa karakuģu programmām, kuras izmaksāja pārāk dārgi, ilga pārāk ilgi vai bija pārāk mazskaitlīgas.

Buru kuģu laikmetā fregates veidoja lielāko daļu flotes spēku. Tās parasti tika būvētas, lai nodrošinātu ātrumu un manevrētspēju, un tām bija vieglāks bruņojums.

Kad 19. gadsimta beigās lielā skaitā parādījās bruņoti, tvaika piedziņas karakuģi, fregates palika pagātnē. Tikai Otrā pasaules kara laikā šo klasifikāciju atkal sāka piemērot maziem jūras kuģiem, kas bija lielāki par korvetēm, bet mazāki par iznīcinātājkuģiem.

Šā kara laikā fregates lielākoties pildīja eskortēšanas uzdevumus un  pretzemūdeņu aizsardzības uzdevumus. Līdz ar vadāmo raķešu izgudrošanu aukstā kara laikā to uzdevumi paplašinājās, iekļaujot pretgaisa operācijas.

Lai gan fregates nav paredzētas patstāvīgai darbībai pret ienaidnieka lielajiem kuģiem, tagad tās galvenokārt tiek izmantotas iznīcinātāju eskadriļu un lidmašīnu kaujas grupu atbalstam.

Mūsdienās lieluma un bruņojuma ziņā fregates parasti ir zemākas par iznīcinātājiem, kas lielākajā daļā jūras kara flotu ir lielie karakuģi. Tomēr fregates var uzbūvēt ātrāk un lētāk nekā iznīcinātājkuģus, un ASV Jūras kara flote cer, ka "Constellation" klases kuģi palielinās tās skaitliskās spējas un vienlaikus nodrošinās vajadzīgās spējas.

Pašreizējais Jūras spēku mērķis flotes lielumam ir 355 apkalpes karakuģi, no kuriem 104 būs "lielie virsūdens kaujas kuģi", galvenokārt iznīcinātāji, un 52 "mazie virsūdens kaujas kuģi", no kuriem 20 plānots izveidot par fregatēm. (Par 355 kuģu mērķi tika paziņots 2016. gada decembrī, un tagad tiek izplatīti priekšlikumi par citu flotes lielumu un sastāvu.)

 

"Constellation" klase

"Constellation" klases projekts tika izvēlēts Jūras spēku "FFG(X)" programmai 2020. gadā. Lai gan tā ir balstīta uz "Fincantieri" izstrādāto "FREMM" klases daudzfunkcionālo fregati, tai ir vairākas atšķirības no tās Eiropas priekšteča.

Korpuss tika pagarināts par 7.2 metriem, lai varētu uzstādīt lielākus ģeneratorus un veikt turpmākus uzlabojumus. Lai palielinātu stabilitāti, tika noņemts kupols un pārseguma klājs. Sākotnējo "FREMM" dzenskrūvi nomainīja ar fiksēta soļa dzenskrūvi, lai uzlabotu akustiskās īpašības, un virsbūvi pārveidoja tā, lai tajā varētu izvietot esošās ASV Jūras spēku sistēmas un aparatūru.

Pēc modifikācijām "Constellation" klases fregates garums ir 151 metrs, pilnā celtspēja - 7291 tonna, bet apkalpe sastāv no 200 cilvēkiem. Tās varēs darboties atklātā okeānā un piekrastes zonās, kā arī pretgaisa, zemūdenes un virsūdens karadarbībā. Saskaņā ar pašreizējiem plāniem tās spēs veikt arī elektroniskās kaujas operācijas.

To bruņojumā būs 32 "Mark 41" vertikālās palaišanas iekārtas raķetēm "RIM-162 Evolved Sea Sparrow" un zeme-gaiss raķetēm "SM-2 Block IIIC". Fregates būs aprīkotas arī ar 16 "NSM" pretkuģu raķetēm. Priekšgalā atradīsies viens "Mk 110" 57 mm lielgabals, bet kuģa aizmugurē - "Mk 49" vadāmo raķešu palaišanas iekārta ar 21 raķeti "Rolling Airframe".

Pretzemūdens operācijām "Constellations" būs aprīkots ar kaujas sistēmu "SQQ-89 (V)", mainīga dziļuma sonaru "CAPTAS-4", daudzfunkcionālu vilkmes bloku "TB-37" un torpēdām "SLQ-25 NIXIE".

Kuģos būs arī "AEGIS Baseline 10" kaujas sistēma, "SPY-6" radars un "SLQ-32(V)6" elektroniskās kaujas sistēma, kā arī vieta "MH-60R" helikopteram un "MQ-8C" bezpilota lidaparātam.

Kongresa 2023. gada aizsardzības likumprojekts paredzēja, ka jaunās fregates tipa bruņojumam jāpievieno raķetes "SM-6" un spārnotās raķetes "Tomahawk", taču pastāv domstarpības par to, vai šajā programmas posmā ir saprātīgi pievienot jaunu bruņojumu. Jūras kara flote ir paziņojusi, ka pagaidām vēl nav izstrādāts laika grafiks, kad to varētu izdarīt.

"Fincantieri" plāno uzbūvēt vismaz 10 fregates, un sagaidāms, ka pirmā no tām tiks piegādāta 2026. gadā.

Laiku atpakaļ neatpirksi

Lai gan ASV nav ekspluatējusi fregates gandrīz desmit gadus, lielākā daļa valstu nekad to nav pārtraukušas darīt.

Patiesībā Ķīnai ir visvairāk fregates no visām flotēm - 41, no kurām 31 tika uzbūvēta pēc 2005. gada. Arī Krievijas flote ir veikusi lielus ieguldījumus fregatēs, kas tagad veido lielāko daļu tās kaujas spēku un pārvadā modernus ieročus, piemēram, raķetes "Kalibr".

Līdz ar to ASV Jūras kara flotei nākas panākt konkurentus gan fregašu būvē, gan kopējā kuģu iepirkuma jomā.

Lai to izdarītu, Jūras kara flotes amatpersonas ir izpētījušas iepriekšējās kuģu programmas, kuru budžets tika pārsniegts, kuru īstenošana bija ilgstoši aizkavējusies vai kuras beidzās ar mazāku jaudu, nekā cerēts, piemēram, "Zumwalt" klases iznīcinātājs, "Gerald R. Ford" klases kuģis, kā arī "Freedom" un "Independence" klases jūras piekrastes kaujas kuģi.

Sākot ar "FREMM" kā "pamatprojektu", bija paredzēts ietaupīt laiku un vēlāk izvairīties no kavējumiem. Pirmā kuģa būvniecība tika uzsākta tikai pēc tam, kad bija pabeigti 80% detālplānošanas darbu, un fregates tiks aprīkotas tikai ar pārbaudītām, nevis jaunām vai eksperimentālām tehnoloģijām. Jūras kara flote arī apgalvo, ka fregates pirms iziešanas ūdenī būs pabeigtas 90% apmērā.

"Fincantieri" ir iztērējis vairāk nekā 300 miljonus ASV dolāru, lai modernizētu savu Viskonsinas kuģu būvētavu, tostarp izveidotu jaunu montāžas ēku, kas ir pietiekami liela, lai tajā ietilptu divas fregates, un jaunas robotizētas metināšanas iekārtas, lai palielinātu efektivitāti.

Jūras kara flote plāno iegādāties pirmās septiņas fregates pārmaiņus pa vienai vai divām gadā līdz 2028. gadam, bet dienests cer palielināt šo skaitu līdz četriem kuģiem gadā. Ņemot vērā citas "Fincantieri" saistības, lai sasniegtu šo mērķi, Jūras kara flotei būs vajadzīga cita kuģu būvētava.

Aprīlī Senātā notikušajā uzklausīšanā dienesta augstākās civilās un militārās amatpersonas sacīja, ka līdz gada beigām sagaida no "Fincantieri" saņemt informāciju par kuģa projektu, ko izskatīs, lai noteiktu, vai fregates var būvēt cita kuģu būvētava.

"Es domāju, ka plānā ir divas kuģu būvētavas. Mēs vēlamies pārliecināties, ka pirms lēmuma pieņemšanas mēs divreiz izmēram un vienreiz griežam," likumdevējiem sacīja Jūras spēku operāciju vadītājs admirālis Maikls Gildeijs.

Šīs programmas kulminācijas laikā Jūras kara flote trīs kuģu būvētavās gadā būvēja astoņas "Oliver Hazard Perry" klases fregates, un tās "Arleigh Burke" klases iznīcinātājus tagad būvē divās kuģu būvētavās. Tomēr, tāpat kā ASV flote, arī ASV kuģu būvētavu skaits kopš Aukstā kara ir sarucis, tādējādi sarežģījot Jūras spēku uzdevumu.

"Mēs atpaliekam, un ar septiņām kuģu būvētavām, kas mums ir, salīdzinājumā ar 30, kas mums bija pirms vairākiem gadiem, laiku atpakaļ atpirkt nevar," aprīlī notikušajā uzklausīšanā sacīja M. Gildeijs.

Dalies ar šo ziņu