“Ko Krievijai vajadzētu darīt ar Ukrainu” jeb “Mein Kampf” diktatora Putina gaumē (2.daļa)

Sabiedrība
Sargs.lv
 Sienu gleznojums Gdaņskā
Foto: Sienu gleznojums Gdaņskā/Foto: EPA/Scanpix

Krievijas režīmā arvien skaidrāk saskatāma neoimperiālisma, fašistiskās Itālijas un nacistiskās Vācijas ideoloģiju pazīmes, par ko liecina ne tikai Krievijas okupantu spēku zvērības Ukrainā, bet arī diktatora Vladimira Putina retorika, kas tiek kultivēta caur Kremļa kontrolētajiem valsts medijiem, intervijā “Sargs.lv” norāda politologi. Viņi uzsver – Krievijas politiku virza iluzora tieksme atjaunot tās impēriju, atgūstot, ja ne visas kādreizējās Padomju Savienības teritorijas, tad vismaz daļu, un šī mērķa sasniegšanai pirmā sarakstā ir Ukraina. Tiesa, Krievijai nedrīkst uzticēties, tādējādi nevar pilnībā paļauties uz ideju, ka tā atmetusi cerības par Baltijas valstīm. Kremļa impēriskās ambīcijas ir jāaptur Ukrainā, jo tur izdarītās zvērības nav kļūdainas epizodes, bet gan ideoloģiska un principiāla nostādne, kas tur var arī nebeigties.

3. aprīlī Krievijas valsts informācijas aģentūra “RIA Novosti” publicēja rakstu “Ko Krievijai vajadzētu darīt ar Ukrainu?”, kurā līdz šim, šķietami, vistiešāk un skaidrāk definēts Krievijas režīma mērķis – Ukrainas valsts un tautas pilnīga iznīcināšana. Turklāt raksta autors dalījies visai precīzos soļos, kā īstenojama “tik ļoti nepieciešamā” Ukrainas “denacifikācija” jeb “deukrainizācija”, lai glābtu “apspiestos”, “mocītos” un “spīdzinātos” Ukrainas krievu tautības cilvēkus no “nacistiskās” Ukrainas valdības un tās atbalstītājiem, kas, kā norādīts rakstā, ir lielākā daļa Ukrainas iedzīvotāju.

Lai ieskatītos nedaudz padziļinātāk “RIA Novosti” sagatavotājā krievu neonacisma manifestā, “Sargs.lv” aicināja dalīties par to savā vērtējumā un analīzē Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas (NAA) Drošības un stratēģiskās pētniecības direktoru doktoru Tomu Rostoku un Latvijas Universitātes (LU) Sociālo zinātņu fakultātes Politikas zinātnes nodaļas profesoru, politologu Juri Rozenvaldu.

T. Rostoks norāda – Krievijas plašsaziņas līdzekļos, jo īpaši valsts kontrolētajos, daļa informācijas uzskatāma, ka tā atbilst valdības politikai, jo Krievijā pastāv cenzūra un raksti pēc to satura visnotaļ tiek atlasīti. Tiesa, pēc eksperta domām, pašreizējā situācijā arī pašā Krievijā nav līdz galam skaidrs, ko tās karaspēks īsti dara Ukrainā un kādi tur ir mērķi, jo vēl pagājušajā gadā diktators Vladimirs Putins un citi politiķi aktīvi izplatīja vēstījumus, ka ukraiņi un krievi ir viena tauta, paužot cerības par labām savstarpējām attiecībām, kas šobrīd gan vairs nav iespējamas.

“Rakstā tiek pateikts, ka Ukraina ir “nacistiska” valsts, kas, protams, ir pilnīgas blēņas. Tiesa, ja to pietiekami bieži apgalvo, tad cilvēki Krievijā tam var sākt arī ticēt. Tāpat šim Krievijas apgalvojumam ir vairāki mērķi. Piemēram, ja ukraiņi ir nacisti, tad Krievijai ir tiesības pret ukraiņiem pastrādāt jebko, izturēties jebkā, Krievijai un tās karavīriem jebkurā gadījumā paliekot “labajiem” visā konflikta gaitā iepretim “sliktajiem” ukraiņiem. Līdz ar to Krievijas sabiedrība tiek gatavota tam, ka daļa no Ukrainas iedzīvotājiem faktiski tiktu likvidēta, kā to raksta autors arī iesaka,” skaidro T. Rostoks.

“RIA Novosti” raksta autors arī pauž uzskatu – Ukraina jāsadala divās daļas, kur valsts rietumi tiktu neitralizēti un demilitarizēti un tās iedzīvotāji dzīvotu pastāvīgās bailēs no atkārtota Krievijas uzbrukuma, savukārt Ukrainas austrumu daļa būtu pilnīgā Krievijas kontrolē. Tikmēr sabiedrība iedalītos trīs grupās – tie, kuri tiktu likvidēti, tie, kuriem piespiedu kārtā būtu jāpiedalās valsts infrastruktūras atjaunošanā, kas būtu piespiedu darbs jeb sods, un trešā daļa cilvēku, ar kuriem Krievija varētu strādāt, ir “Ukrainas nacistiskā režīma” upuri, kas, kā atzīmē T. Rostoks, protams, arī ir pilnīgas blēņas.

Viņš gan norāda, ka būtiski pievērst uzmanību tam, ka “RIA Novosti” raksta autors “denacifikāciju” un “deukrainizāciju” pozicionē kā vienlīdzīgus procesus.

“Tas atspoguļo mērķi izravēt Ukrainas kultūru, nacionālo identitāti un tās vēstures izpratni. Tas ir ļoti nepatīkams signāls, kas norāda, ar ko, acīmredzot, varētu rēķināties Ukrainas iedzīvotāji, ja tās teritorijas nokļūtu un paliktu Krievijas kontrolē. Tāpat, kā atzīmē raksta autors, Ukrainā par “nacisma atbalstītājiem” uzskatāmi vairums tās iedzīvotāju, un tas ir šausminoši, jo tas nozīmē masu slepkavības, kas būtu daudz briesmīgākas par tām, ko esam uzzinājuši pēdējās dienās pēc Bučas un Irpiņas atbrīvošanas no krievu karaspēka,” uzsver T. Rostoks.

Eksperta ieskatā, raksts gan nav gluži uzskatāms par detalizētu plānu, bet tas iezīmē aptuvenās kontūras tiem mērķiem, kurus Krievija vēlētos sasniegt Ukrainā.

“No šāda viedokļa raugoties, vēl jo vairāk nepieciešams panākt, lai Krievija nevarētu savus mērķus Ukrainā sasniegt un Krievijas karaspēks šī konflikta noslēgumā pamestu Ukrainas teritoriju,” viņš saka.

Image
Krievijas okupantu nogalinātie Bučas civiliedzīvotāji
Krievijas okupantu nogalinātie Bučas civiliedzīvotāji/Foto: EPA/Scanpix

Tiesa, eksperts nelabprāt Krievijas režīma darbības salīdzina ar nacistisko Vāciju, vienlaikus, viņš pieļauj – ja Krievijai izdosies okupēt kādas Ukrainas teritorijas, dzīve tajās mainītos pilnībā, Ukrainai faktiski nebūtu savu bruņoto spēku, savukārt Ukrainas okupētās teritorijas tiktu iekļautas Krievijas informatīvajā telpā un pakļautas Krievijas valdošā režīma meliem.

“Jā, tā būtu fundamentāla dzīves pārkārtošana, kur tiktu īstenotas “tīrīšanas” un zvērības pret Ukrainas iedzīvotājiem, kuri nevēlētos sadarboties ar jauno varu. Tad, kad sākās Krievijas iebrukums Ukrainā, daudziem cilvēkiem Rietumos bija pārsteigums, ka Ukrainas iedzīvotāji bija tik ļoti gatavi pretoties Krievijas iebrukumam. Tagad mēs ļoti labi redzam, kāpēc – ukraiņi labi saprata, ka tas viņiem ir eksistenciāls jautājums. Ja Ukraina neapstādinās Krievijas karaspēku, tad viņu valsts tiks iznīcināta un liela daļa cilvēku tāpat tiks nogalināti,” uzsver doktors T. Rostoks.

Savukārt, vērtējot Krievijas pašreizējo režīmu, viņš saka – lai arī Krievijas rīcībā var visnotaļ saskatīt fašisma pazīmes, kur kara apstākļos tiek prasīta absolūta lojalitāte Krievijas valdošajam režīmam, Krievijas pašreizējā politika eksperta ieskatā drīzāk raksturojama kā  neoimperiālisms.

“Līdz Padomju Savienības sabrukumam pastāvēja šī Krievijas impērija Padomju Savienības veidolā un, kad tā sabruka, šķita, ka Krievija varētu kļūt par normālu valsti, kas varbūt spētu sadzīvot ar saviem kaimiņiem, kas agrāk bijusi daļa Krievijas vai Padomju impērijas. Tomēr tas, ko Krievija dara šobrīd, liecina, ka viņu imperiālās vēlmes nav pazudušas, tāpēc es Krievijas politiku drīzāk kā neoimperālismu. Šīs valsts ārpolitiku virza ilūzijas par iespēju atjaunot impēriju. Iespējams, ne gluži Padomju Savienības robežās, bet vismaz ar Baltkrieviju, Ukrainu un vēl kādu valsti,” analizē T. Rostks.

Līdzīgu viedokli pauž arī LU profesors, politologs Juris Rozenvalds, atzīmējot – apgalvojums, ka Krievijas diktators grib atjaunot Padomju Savienību, ir vismaz daļēji patiess. Tiesa, cits jautājums ir, vai viņš [V. Putins] to realizēs un virzīs ekspansiju uz kādreizējām PSRS republikām, tagad neatkarīgām valstīm. Ukraina šajā ziņā ierindojas saraksta pirmajā vietā, ja, kā norāda politologs, ņem vērā dažāda veida apsvērumus, kas saistīti ar mītiem par kādreiz vienoto krievu tautu, kas sadalījusies apakšvirzienos – baltkrievi, ukraiņi un krievi, kamēr Krievija Ukrainas galvaspilsētu Kijivu vienmēr dēvējusi “Krievijas pilsētu māti”.

Image
Svinības Krievijā par godu Krimas it kā atbrīvošanas astotajai gadadienai./Foto: EPA/Scanpix
Svinības Krievijā par godu Krimas it kā atbrīvošanas astotajai gadadienai./Foto: EPA/Scanpix

Viņš arī norāda – atšķirībā no Padomju Savienības, kas balstījās uz pietiekami skaidrām ideoloģiskās nostādnēm, tad ilgu laiku Krievijā tādu nebija, tai esot bez skaidras ideoloģiskās orientācijas.

Tiesa, pēdējā laikā iespējams novērot arvien skaidrākas Krievijas ideoloģiskās ievirzes, kas iezīmējušās vēl pirms Kremļa “Ria Novosti” sagatavotā raksta. Tomēr šī publikācija, kā uzskata eksperts, Krievijas režīmu atspoguļojusi līdz šim visatklātākā formā, un, vērtējot šo režīmu, profesors J. Rozenvalds, pretēji kolēģim, ir pārliecināts – Krievija arvien vairāk pieņem fašistiskās Itālijas un nacistiskās Vācijas veidolu.

“Par to, kāds ir Krievijas režīms, daudz rāda pēdējā laika atklājumi un liecības par Krievijas karaspēka darbībām pret mierīgajiem iedzīvotājiem, piemēram, Mariupolē, Harkivā, no kurām arī pirms Bučas bija ziņas par nogalinātiem cilvēkiem, tostarp bērniem, sieviešu izvarošanu, marodierismu, un viņu taktika nemainās. Līdzīgi tas bija Otrajā pasaules karā jeb, kā to apzīmē Krievija, “Lielajā Tēvijas karā”, kad bija masīva bombardēšana, nerēķinoties ar civiliedzīvotājiem. Arī, ja skatāmies uz Krievijas režīmu pēc politoloģijas kritērijiem, tad jau kādu laiku tas ir raksturojams kā fašistisks. Un mēs vārdu “fašisms” lietojam nevis kā birku, kā to dara Krievija, apzīmējot visu, kas tai nepatīk, bet to lietojam, balstoties uz objektīviem kritērijiem,” uzsver politologs.

Viņš atsaucas uz itāļu rakstnieku, filozofu, viduslaiku kultūras un semiotikas speciālistu Umberto Eko, kurš savulaik definējis 14 fašisma pazīmes, piemēram, sakāpināts patriotisms, citādi domājošo pielīdzināšana nodevējiem, izteikta militarizācija, ekspansija, un pēc šīm pazīmēm vien var spriest – Krievijas režīms kļūst, faktiski jau kļuvis par fašistisku, nacistisku un arī totalitāru.

“Nacisms ir fašisma forma, bet ne gluži klasiskā fašisma, jo Vācijas nacionālsociālisma fašisma doktrīna tika papildināta ar antisemītismu, un šī ideoloģija parādās šādos Krievijas propagandas rakstos un arī V. Putina izteikumos. Tādējādi Krievijas fašistiskais režīms atspoguļo arī nacistiskā režīma un nacisma ideoloģijas pazīmes. Tas, ka Krievijas režīms slīd vai ir jau aizslīdējis līdz fašismam, nacismam, ir acīmredzami. Tikmēr partija “Vienotā Krievija” arvien vairāk izskatās pēc kaut kā līdzīga nacionālsociālistiskajai Vācijas strādnieku partijai. Paralēles ir neapšaubāmas. Jāatzīmē, ka pavisam nesen V. Putins arī runāja par “Ukrainas jautājuma galīgo risinājumu”. Šī frāze jebkuram izglītotam Vācijas iedzīvotājam atsaukts atmiņā lēmumu par “ebreju jautājuma galīgo atrisinājumu”, un katrs vēl šodien, aizbraucot uz, piemēram, Aušvici Polijā var redzēt, ko nozīmēja šis galīgais atrisinājums,” analizē profesors

Tāpat nacistiskās Vācijas režīma viena no idejām bija tās pārākums pār citām tautām – vācieši ir āriešu rases pārstāvji, kas ir pārāki ar tiesībām pakļaut it kā zemākās rases, kas režīma ieskatā bija ebreji un slāvi. J. Rozenvalds atzīmē – “RAI Novosti” rakstā nepārprotami vijas Krievijas pārākums pār Ukrainu, kur ukraiņi ir nepareizi, “nacisma” ideju pārņemti, bet tieši šis uzsvērtais Krievijas pārākums parāda, ka paši krievi ir nacisti. Turklāt šī pārākuma ideja Krievijas iedzīvotāju smadzenēs caur propagandu bīdīta pēdējos 20 gadus un tagad nostrādā.

Image
Suvenīru veikals Maskavā
Suvenīru veikals Maskavā/Foto: EPA/Scanpix

Eksperts arī vērš uzmanību, ka raksta “Ko Krievijai vajadzētu darīt ar Ukrainu?” autors attīsta V. Putina idejas – ukraiņu nav, tā ir mākslīgi radīta tauta. Tikmēr tas, ka autors raksta “denacifikācija neizbēgami būs arī deukrainizācija” izvirza programmu, ka ukraiņiem arī nemaz nav jābūt. J. Rozenvaldam raksta autora paustais atgādina uzskatu, kas atspoguļots Ādolfa Hitlera grāmatā “Mein Kapf”, ka dzīves telpa domāta tikai augstākai rasei, šajā gadījumā – krieviem. Tiesa, viņaprāt, raksta autors, sakot, ka “Krievijai nebūs sabiedroto Ukrainas denacifikācijā”, arī izpļāpājās, ka viņi [krievi] ļoti labi apzinās, ka Krievija ir atgrūsta no visas pasaules.

“Runājot vēl par šo nacistisko līdzību, Krievijas karaspēks Ukrainas okupētajās teritorijās rīkojas akurāti, kā nacistiskā Vācija rīkojās Otrā pasaules kara laikā, iebiedējot civiliedzīvotājus, lai viņi vairītos atbalstīt pret okupācijas režīmu esošos cilvēkus. To Padomju Savienība īstenoja arī Baltijas valstīs, deportējot mūsu cilvēkus 1949. gadā. Protams, mēs tajā pašā laikā nevaram vilkt konkrētas paralēles ar to, kas notika pirms aptuveni 80 gadiem, jo pasaule ir citādāka, bet virzība un saknes nacistiskās Vācijas ideoloģijā ir ļoti līdzīgas ar pašreizējo Krievijas režīmu un tā rīcību,” vērtē profesors.

Viņš gan atzīmē, ka šobrīd Ukrainā redzamais idejiski nav radies tikai V. Putina valdīšanas laikā, bet gan Krievijas bijušā prezidenta Borisa Jeļcina prezidentūras gados, ko mantojis pašreizējais valsts diktators, kas izpaužas Krievijas vispārējā sajūtā, ka tā kā Padomju Savienība bija lielvalsts, no kuras baidījās visa pasaule, bet līdz ar savienības sabrukumu ir vilšanās, kas ļoti veiksmīgi izmantota, lai radītu Krievijas sabiedrības atbalstu tās agresīvajai politikai.

“Šajā ziņā V. Putins un viņa propagandas mašīna ir lieli meistari, spēlējot uz cilvēku jūtām. [..] Krievijas iedzīvotāju pašnovērtējums lielā mērā saistīts ar impērisko varenību. Tad, lūk, šeit ir stīga, ko varēja cilāt un uz tās spēlēt. To lielā mērā redzam arī pašreiz, kur liela daļa Krievijas sabiedrības, īpaši vecāka gadu gājuma cilvēku, to visu atbalsta. “RIA Novosti” raksts parāda vēl vienu būtisku tendenci – daudzo Krievijā “pie šprices” esošo cilvēku pārsteigumu par to, cik agresīva kļuvusi daļa tās sabiedrības. Kā piemēru var minēt – kad pēc Krievijas-Ukrainas sarunām Krievijas diktatora padomnieks Vladimirs Medinckis ieminējās par kompromisu, ko it kā sarunās izdevās saskatīt, tad pret viņu no šīs daļas agresīvās sabiedrības tika vērsta liela kritika, sakot, ka nav jāmeklē kompromiss, un šāds variants ir vājums un nodevība. Tas rāda fenomenu, cik ļoti propaganda var samaitāt sabiedrību,“ analizē politologs.

Viņš arī norāda – Krievijā izteikti konservatīvās un agresīvās ideoloģijas viena no svarīgām sastāvdaļām ir Lielā Tēvijas kara glorifikācija, tās identitāti saistot ar notikumiem šajā karā, kurā Padomju Savienība bija nacistiskās Vācijas upuris. Tiesa, pilnībā tiek aizmirsta, piemēram, Polijas sadalīšana starp nacistisko Vāciju un Padomju Savienību, Baltijas valstu okupācija un karš ar Somiju. Šī glorifikācija ir mēģinājums konstruēt kaut ko līdzīgu Lielā Tēvijas kara ienaidniekam, kas bija nacistiskā Vācija, bet tagad tā ir Ukraina.

“V. Putins savās runās gan pirms, gan pēc iebrukuma Ukrainā runāja, ka ukraiņi ir nacisti un narkomāni, kas ir mēģinājums savu pretinieku maksimāli dehumanizēt un radīt par viņiem pavisam nepieņemamu tēlu. Tikmēr raksti kā “Ko Krievijai vajadzētu darīt ar Ukrainu?”, kuros ukraiņi ir nacisti, top ar domu – jo niknāk apsūdzēsi citu, varbūt ir cerība, ka apsūdzības nebūs pret tevi,” analizē J. Rozenvalds.

Viņa vērtējumā rakstā zināmā mērā arī atspoguļojas pašu propagandistu pārsteigums par Ukrainas iedzīvotāju vienotību pret agresoru, tostarp Harkivas un Mariupoles, kurās pamatā dzīvo krievvalodīgie, iedzīvotāju pretestība.

“Šī pretestība ir liels Ukrainas sasniegums, un tas tiek demonstrēts visai pasaulei. Tas ir piemērs visai pasaulei un tās politiķiem, tostarp Latvijai, kā iespējams vienot sabiedrību. Ukrainas krievi nav taisīti no citas mīklas kā Latvijas krievi, un mums ir jāseko Ukrainas pieredzei un tam, kā viņi to panāca. Arī Ukrainas krievi karo, arī viņiem ir naids pret tiem, kuri iebrukuši Ukrainā. Ukraiņi kopš Eiromaidena ir izdarījuši ļoti daudz tieši politiskās nācijas stiprināšanā. Par to viņiem gods un slava, un tāpēc viņi tagad arī var cīnīties plecu pie pleca. Krievijas karaspēks cerēja, ka viņus sagaidīs ar ziediem, slavējot atbrīvotājus, bet tā nebūt nav,” norāda eksperts.

Image
Ukrainas karavīri kontrolpunktā Bučā, pēc Krievijas okupantu padzīšanas 3. aprīlī
Ukrainas karavīri kontrolpunktā Bučā, pēc Krievijas okupantu padzīšanas 3. aprīlī/Foto: AP/Scanpix

J. Rozenvalds gan pauž bažas, pieļaujot – ja Krievijai būtu tāda vara un iespējas, Latviju, iespējams, sagaidītu kaut kas ļoti, ļoti līdzīgs. Īpaši ņemot vērā, ka Ukraina ir viena no lielākajām Eiropas valstīm, kurā ir vairāk nekā 40 miljonu iedzīvotāju.

Līdzīgu viedokli izsaka arī T. Rostoks, norādot – lai arī šķiet, ka Krievija ir atvadījusies no Baltijas valstīm, to nevar zināt droši, jo nav iespējams paļauties uz Krievijas it kā labo gribu un labajiem nodomiem.

“Šis “RIA Novisti” raksts rada tādu kā šoka sajūtu par to, cik briesmīgi var melot un kādi kopumā ir Krievijā pastāvošie priekšstati par to, ko valsts var darīt starptautiskajā politikā – ja kaimiņvalstij nepatīk režīms, tad mēs [Krievija] iebrūkam un cenšamies nomainīt valdību. Tas ir nepieņemami un apdraud visas Eiropas drošību. Tas arī ir skaidrs signāls Latvijas iedzīvotājiem par to, ka Krievijas imperiālās ambīcijas ir dzīvas. Krievija nav kļuvusi par normālu valsti, kas spētu dzīvot tās ģeogrāfiskajās robežās. Krievija nerespektē savas kaimiņvalstis,” uzsver politologs.

Tāpat, T. Rostoka ieskatā, rakstu var uzskatīt par nepārtrauktu melu straumi. Tiesa gan, Krievijā ir daudz cilvēku, kuri patiešām tic ļoti īpatnējām lietām, kas nav taisnība – gan par nacismu Ukrainā, gan par to, kāda rīcība pieļaujama militārā konflikta laikā pret Ukrainu. “Tas viss ir diezgan šokējoši,” viņš saka.

“Mēs no Krievijas pašreizējā situācijā nevaram sagaidīt neko labu un nevaram tai it nemaz uzticēties – nekādiem solījumiem, signāliem vai dokumentiem, ko tā parakstītu. Mēs diemžēl esam situācijā, kad Krievija ir gatava apstāties tikai tad, kad to apstādinās militārs spēks, jo šo režīmu neapstādinās parakstīts dokuments, skaists vārds vai draudi. Tam ir jāpieliek punkts Ukrainā, lai mums nenāktos zīlēt, vai arī mēs būsim vai nebūsi nākamie upuri,” uzsver doktors T. Rostoks.

Līdzīgu viedokli izsaka arī profesors J. Rozevalds, norādot – ja Krievija netiks apturēta, tā var neapstāties pie Ukrainas.

“Tas, ko mēs redzam un ko esam redzējuši par Krievijas okupantu atstātajām sekām, kas rāda liecības par marodierismu, slepkavībām, izvarošanām – tas nav raksturojams kā pavēļu pildīšana vai “man paslīdēja roka vai kāja”. Tie ir kara noziegumi, kas veikti uz idejiska pamata. Uz to norāda arī šis Krievijas propagandas raksts – izdarītais Ukrainā nav kļūdainas epizodes, bet gan principiāla nostādne. Ja viņus neapturēs, tad mēs varam sagaidīt kaut ko līdzīgu,” uzsver profesors.

Dalies ar šo ziņu