Amerikas bumbvedēju flote pašlaik piedzīvo krīzi, raksta ASV aizsardzības nozares portāls “DefenseNews.com”. Nākamā gada budžeta pieprasījumā paredzēts, ka trešdaļa “B-1” bumbvedēju tiks norakstīti, tiek atcelta “B-2” bumbvedēju modernizācija un “B-52” bumbvedējiem ir nepieciešami uzlabojumi, lai lidmašīnas būtu efektīvas.
ASV bumbvedēju skaits turpina samazināties, kamēr to pieprasījums konstanti pieaug. Īpaši vajadzīgi bumbvedēji ir Klusajā un Indijas okeānā ir ļoti pieprasīti, jo tie spēj nolidot lielus attālumus un tiem ir liela kravnesība.
Starp Aukstā kara beigām, 1989. gadā, un Persijas līča karu 1990. gadā, Amerikas Savienoto Valstu Gaisa spēkos bija aptuveni 400 bumbvedēji. Ja lēmumi par flotes samazināšanu tiks īstenoti, ASV Gaisa spēkos būs atlikuši vien 140 bumbvedēji.
Šādas izmaiņas būtu visai amizantas, jo vēl nesen Gaisa spēki Kongresa priekšā apgalvoja, ka nepieciešamas piecas jaunas bumbvedēju eskadriļas, jeb 65 jauni bumbvedēji. Pagājušajā mēnesī Gaisa spēku komandieris apgalvoja, ka Amerikai ir nepieciešami 200 jauni bumbvedēji, no kuriem 145 vajadzētu būt “B-21” tipa lidmašīnas. Šādus skaitļus ziņojumā rekomendējuši eksperti no “MITRE Corp.”, Stratēģiskā un budžeta novērtējuma centra, kā arī “Rand” un “Mitchell”.
Viens “B-2” bumbvedējs spēj pārvadāt un izšaut 80 precīzi vadāmos lādiņus, no kuriem katrs paredzēts trāpījumam savā mērķī. Tāpat tas var veikt uzbrukumus aizsargātā gaisa telpā. Savukārt “B -1” un “B-52” bumbvedējiem piemīt līdzīgas tiešā uzbrukuma spējas, kā arī iespēja pārvadāt un palaist spārnotās raķetes no droša attāluma. Kā apgalvo eksperti, neviena cita platforma nedz uz sauszemes, nedz jūrā tik masīvu uguns jaudu nespēj nodrošināt.
Pieprasījums pēc bumbvedējiem pieaug vienalga kādi būtu ASV pretinieki. Tie var būt tādi teroristiski grupējumi kā “DAESH”, tādas neparedzamas valstis kā Ziemeļkoreja un Irāna, vai kodollielvalstis - Krievija un Ķīna. Bumbvedēju spēja uzbrukt lielam mērķu daudzumam īsā laika periodā ir kritiski svarīga.
Eksperti atzīst, ka šī spēja īpaši tika pierādīta pirmajos trīs operācijas “Enduring Freedom” mēnešos pēc uzbrukumiem ASV 2001. gada 11. septembrī. Bumbvedēji nolidoja vien 20% no kopējiem kaujas lidojumiem, taču nometa vai izšāva 76% visu uzlidojumos izmantoto bumbu vai raķešu. Šis faktors lieliski pierādīja, ka bumbvedēji nav domāti tikai gariem lidojumiem stratēģiskās misijās ar kodolieroču nogādei. Tas pierāda, ka bez bumbvedēju atbalsta nav iespējams nodrošināt arī konvencionālo misiju izpildi.
Pērn “B-1” flote bija tik sliktā stāvoklī, ka vien 10% lidmašīnu spēja piedalīties misijās. Rezultātā Gaisa spēki vēlas norakstīt vēl 17 “B-1” bumbvedējus, lai uzturētu pārējos.
Starp atlikušajiem 140 bumbvedējiem tikai 20 lidmašīnas ir “B-2” radariem neredzamie bumbvedēji, kuri var pārvarēt pretinieka pretgaisa aizsardzības sistēmas. Tomēr 2021. gada budžets atceļ plānoto “B-2” bumbvedēju modernizāciju, kas nozīmēs, ka tie būs jānoraksta agrāk.
Pagaidām tiek plānots, ka tiks modernizēti 78 “B-52H” tipa bumbvedēji, aprīkojot tos ar izturīgākiem un ekonomiskākiem dzinējiem. Šo modernizāciju izmaksu aplēses vēl nav zināmas. Ja modernizācija noritēs raiti un bez lielām problēmām, tās laikā liela daļa ASV Gaisa spēku bumbvedēju pat nespēs veikt kaujas misijas.
Eksperti atzīst – pērn ASV Kongress palielināja “F-35” iznīcinātāja finansējumu. Tagad iespējams ir laiks pievērst uzmanību bumbvedēju flotei, lai nepieļautu pārlieku lielu tās novājināšanu.