“F-35” iznīcinātāji guvuši praktisku pieredzi pret modernām pretgaisa aizsardzības sistēmām

Tehnika un ekipējums
Sargs.lv/NationalInterest.org
F-35
Foto: Foto: NATO.int

Divi ASV gaisa spēku F-35 iznīcinātāji kaujas operācijas laikā Tuvajos Austrumos guvuši praktisku pieredzi pret modernām mobilajām pretgaisa aizsardzības sistēmām, raksta ASV interneta vietne “NatrionalInterest.org”. ASV Gaisa spēkos uzsver, ka šis gadījums tikai apstiprina iznīcinātāja potenciālu cīnīties ar pretinieka pretgaisa aizsardzības iekārtām.

Divpadsmit “F-35” iznīcinātāji no 388. un 419. iznīcinātāju eskadriļas 2019. gada aprīlī devās no “Hila” Gaisa spēku bāzes  ASV uz “Al Dafras” bāzi Apvienotajos Arābu Emirātos, lai piedalītos koalīcijas spēku gaisa operācijās pret teroristiskā grupējuma “Islāma valsts” kaujiniekiem Tuvajos austrumos.

Gaisa spēku “F-35” ieviešanas biroja direktors, ģenerālis Deivids Aba (David Abba) 2020. gada marta sākumā aviācijas industrijas konferences dalībniekiem sacīja, ka 12 “F-35” iznīcinātāji septiņu mēnešu laikā veica 1300 kaujas misijas, kuru kopējais ilgums bija 7300 stundas. Iznīcinātāji misiju laikā nometa 150 bumbas un raķetes.

Image
F-35
Foto: Foto: NATO.int

Foto: NATO.int

Ģenerālis D. Aba aprakstīja vienu misiju, kuras laikā divi “F-35” iznīcinātāji atklāja mobilo pretgaisa aizsardzības sistēmu. Šādi, acīmredzot, F-35 lidmašīnas izmantoja “ASQ-239” elektroniskās kaujas darbības tehnoloģiju, kura pilotam ļauj uztvert ienaidnieka radara raidīto signālu, un tādā veidā noteikt pretinieka atrašanās vietu, neieslēdzot pašas lidmašīnas radaru.

Ģenerālis D. Aba nenosauca, kādu pretgaisa aizsardzības sistēmu atklājuši iznīcinātāju piloti, tomēr vērts piebilst, ka Sīrijas bruņotie spēki ir izvietojuši modernas Krievijas pretgaisa aizsardzības sistēmas “Pantsir”.

Jau ziņots, ka Turcijas bruņoto spēku lidmašīnas ir iznīcinājušas vairākas “Pantsir” tipa pretgaisa aizsardzības sistēmas savā cīņā pret Sīrijas režīmu, kuru atbalsta Krievija un Irāna. Internetā tika izplatīti videomateriāli, kuros ir redzams, kā Turcijas droni iznīcina tieši šīs pretgaisa aizsardzības sistēmas.

“F-35” iznīcinātāji atklāja pretgaisa aizsardzības sistēmu ar savu elektroniskās kaujas darbības tehnoloģiju, un noteica pietiekami precīzu iekārtas atrašanās vietu. Tas ļautu F-35 pilotiem veikt uzbrukumu ar raķetēm vai bumbām, izmantojot iznīcinātājos iestrādāto “APG-81” radaru kartēšanas funkciju, tomēr abas “F-35” lidmašīnas izvēlējās vienkārši izvairīties no pretgaisa aizsardzības sistēmām, nevis tās iznīcināt.

“Neskatoties uz to, misija parāda iznīcinātāja potenciālu padarīt ienaidnieka pretgaisa aizsardzības sistēmas neizmantojamas, vai tās iznīcināt. Vienlaikus tas demonstrē F-35 “SEAD/DEAD” potenciālu,” teica ģenerālis D. Aba. “Šī lidmašīna galvenokārt ir paredzēta kā “SEAD/DEAD” platforma, un tieši šim nolūkam mēs lidmašīnu arī pielāgosim,” viņš piebilda.

Vēl nesen  - 2016. gadā, ASV Gaisa spēki raksturoja savas “SEAD/DEAD” spējas kā ierobežotas. Šie gadījumi pierāda, ka situācija ir mainījusies, uzlabojot iznīcinātāju “F-35” pilotu spējas likvidēt draudus

“SEAD/DEAD” misijas ir vienas no bīstamākajiem Gaisa spēku uzdevumiem. Lai tās izpildītu, lidmašīnām un to pilotiem ir apzināti jācīnās ar pretinieka pretgaisa sistēmām. Šī iemesla dēļ “SEAD/DEAD” misijām tiek norīkotas speciālas lidmašīnas ar speciāli apmācītiem pilotiem.

ASV Jūras spēku “EA-18G” lidmašīnas, iespējams, ir pasaulē labākās “SEAD/DEAD” platformas. “EA-18G” apvieno moderna iznīcinātāja “F/A-18F, Super Hornet” šasiju ar labākajām elektroniskās kaujas darbības un pēlēšanas sistēmām, kas spēj traucēt ienaidnieka radaru un komunikācijas sistēmu darbību. “EA-18G” spēj arī izšaut speciālas pret radaru raķetes, dodot lidmašīnai spēju iznīcināt ienaidnieka pretgaisa aizsardzības sistēmas.

“F-35” iznīcinātājiem trūkst gan pēlēšanas iekārtu, gan iepriekš minētās specifiskās raķetes. ASV Gaisa spēkiem gan ir plāns nākamo gadu laikā integrēt šādas raķetes “F-35” platformā. Tādējādi tuvākajā nākotnē “F-35” kā “SEAD/DEAD” platformai būs jāpaļaujas tikai uz pasīviem sensoriem, radaru un vadāmajām bumbām.

Image
F-35
Foto: Foto: NATO.int

Foto: NATO.int

Izvēle izmantot “SEAD/DEAD” misijām lidmašīnas, kas tām nav speciāli būvētas šādām misijām bieži nav nepamatota. ASV Gaisa spēki dažkārt ir aprakstījuši “F-22” iznīcinātāju kā “SEAD/DEAD” platformu, lai gan arī tam trūkst pēlēšanas ierīces un pret radariem paredzētas raķetes. “F-22” ar savu moderno elektroniskās kaujas darbības tehnoloģiju, GPS vadāmajām bumbām un lielo lidošanas ātrumu varētu drošāk atklāt un iznīcināt pretinieka pretgaisa aizsardzība sistēmas nekā, piemēram, “F-15” iznīcinātājs, kurš nav būvēts pēc “stealth” tehnoloģijas.

“F-35” iznīcinātājs pretgaisa aizsardzības sistēmu spēju ierobežošanā noteikti nav sliktākā izvēle. Analītiķi lēš, ka Jūras spēki, kuriem pieejamas aptuveni 100 “EA-18G” lidmašīnas, liela konflikta gadījumā nespētu apmierināt pieprasījumu pēc “SEAD/DEAD” platformām. Gaisa spēku bruņojumā pieejamās “SEAD/DEAD” misijām paredzētas lidmašīnas pēdējo reizi  bija vien pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu beigās. Tolaik ASV Gaisa spēkos šo lomu veica neapbruņotā “EF-111” lidmašīna.

“F-35” iznīcinātāji varētu palīdzēt “EA-18G” lidmašīnām iznīcināt pretinieka pretgaisa raķešu sistēmas, ļaujot tālākos uzbrukumus veikt lidmašīnām kas neizmanto “stealth” tehnoloģiju, piemēram, “F/A-18”, “A-10”, “F-15”, “F-16” un “B-52”.

Dalies ar šo ziņu