
Pabrades poligonā jau ceturto dienu tiek meklēti četri amerikāņu karavīri, kuri atradās remonta un evakuācijas bruņumašīnā M88, kas otrdien mācību laikā nogrima purvā. Zināms, ka vairākus desmitus tonnu smagā bruņumašīna iegrimusi apmēram piecu metru dziļumā. “Sargs.lv” skaidro, kas ir bruņumašīna M88 un kā tā varēja iekļūt šādā negadījumā.
M88 bruņotais evakuācijas transportlīdzeklis, kas ir būtisks elements militārajās operācijās, ir paredzēts bojātu tanku un smagas kaujas tehnikas evakuācijai no kaujaslauka. Šis transportlīdzeklis daudzējādā ziņā ir līdzīgs tankam – tam ir kāpurķēdes, jaudīgs dzinējs un smagā bruņojuma aizsardzība, taču tas nav aprīkots ar uzbrukuma ieročiem. Tā vietā tam ir inženiertehniski instrumenti, piemēram, celtnis un vinčas, lai palīdzētu tehnikas izvilkšanā.
Manevrētspējas un redzamības izaicinājumi
Saskaņā ar aizsardzības analītiķa Aleksandra Matoņa teikto, M88 ir būvēts darbībai kaujas apstākļos un spēj izturēt intensīvu pretinieka uguni. Tomēr tā ievērojamais svars – apmēram 63 tonnas – padara to ievainojamu sarežģītos reljefa apstākļos, īpaši applūstošās vai smilšainās vietās.
“Šis būtībā ir tanks. Tas balstās uz tanka šasijas, tam ir tanka dzinējs, bet nav torņa un lielgabala,” Matonis stāstīja LRT.lt. “Tā vietā tam ir izbīdāms A-veida celtnis. To izmanto bojātas tehnikas evakuācijai.”
Neskatoties uz robusto uzbūvi, tā svars padara to ļoti ievainojamu mīkstā vai nestabilā zemē.
Redzamība M88 iekšienē ir sliktāka nekā parastā tankā. Tanka vadītāji bieži atver lūkas labākai redzamībai, bet M88 apkalpe paļaujas uz periskopiem, kas nodrošina ierobežotu redzeslauku. Ja apkalpe atradās noslēgtā transportlīdzeklī, kad tas iebrauca purvā, viņu iespējas izkļūt būtu ļoti ierobežotas.
Pēkšņa nogrimšana un ierobežotas evakuācijas iespējas
Eksperti pieļauj, ka M88 nogrima strauji pēc iebraukšanas purvā. Atvaļinātais pulkvedis Gintars Ažubalis, uzstājoties LRT TV raidījumā "Dienos Tema", uzsvēra, ka ūdens šķēršļi ir vieni no bīstamākajiem bruņutehnikai.
“Tanks nav zemūdene un nav paredzēts peldēšanai. Ūdens šķērslis ir viens no sliktākajiem iespējamajiem scenārijiem,” teica Ažubalis. Viņš piebilda, ka transportlīdzeklis, visticamāk, nogrima gandrīz uzreiz.
Tiek uzskatīts, ka M88 atrodas vismaz piecu metru dziļumā, kas būtiski apgrūtina glābšanas darbus. Militārie eksperti norāda, ka kaujas apstākļos šādi transportlīdzekļi parasti pārvietojas ar pavadoni drošības nolūkos, taču šajā gadījumā acīmredzot M88 pārvietojās viens, jo tā atrašanās vieta sākotnēji nebija zināma.
Saziņas un glābšanas grūtības
Pašlaik apkalpes locekļi oficiāli tiek uzskatīti par pazudušiem, jo viņu ķermeņi nav atrasti. Joprojām nav zināms, vai viņiem bija iespēja nosūtīt trauksmes signālu. M88 ir aprīkots ar radiokomunikācijas sistēmām, taču nav zināms, vai tās darbojās zem ūdens.
Starptautiskās operācijās katrs transportlīdzeklis ir aprīkots ar izsekošanas ierīcēm, kas ļauj reāllaikā sekot to atrašanās vietai, norādīja Matonis. Nav skaidrs, vai šāds aprīkojums bija arī šim M88.
Atvaļinātais majors Darius Antanaitis, uzstājoties LRT TV raidījumā "Svarbi Valanda", norādīja, ka, ja M88 apgāzās, tā antenas varēja būt iestigušas dubļos vai pilnībā zem ūdens, padarot sakarus neiespējamus.
Ja antenas bija vērstas uz leju, nebūtu iespējams nosūtīt trauksmes signālu, uzsvēra Antanaitis. “Un, esot metāla apvalkā, arī piezvanīt būtu praktiski neiespējami,” viņš piebilda.
Apkalpes liktenis
Eksperti uzskata, ka apkalpei gandrīz nebija iespēju izdzīvot pēc transportlīdzekļa nogrimšanas. Ja M88 bija apgāzies vai pilnībā zem ūdens, lūku atvēršana būtu bijusi gandrīz neiespējama ūdens spiediena dēļ.
Arī civilajos transportlīdzekļos izkļūšana no grimstošas automašīnas ir ļoti sarežģīta, jo ūdens spiediens neļauj atvērt durvis, skaidroja Matonis.
Lai gan mācību laikā militārie transportlīdzekļi bieži tiek vadīti ar atvērtām lūkām, pagaidām nav skaidrs, vai tas bija šajā gadījumā. Izmeklētāji analizēs transportlīdzekļa stāvokli pēc tā izcelšanas, lai noskaidrotu, vai kāda no lūkām vai durvīm bija atvērta, kas varētu sniegt norādes par apkalpes pēdējiem mirkļiem.
Lietuvas Bruņotie spēki ir uzsākuši izmeklēšanu. Glābšanas darbi turpinās, taču transportlīdzekļa atrašanās dziļumā un konkrētajā vietā būtiski apgrūtina militāro nirēju un inženieru darbu.