Viens no Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku (NBS) priekšnosacījumiem “Patria” 6x6 iepirkuma īstenošanai jau sākotnēji bija piegāžu drošība, un labākais risinājums šajā ziņā ir – spēt ražot pašiem. Kā “Sargs.lv” atzīst uzņēmuma “Patria Latvia” izpilddirektors Uģis Romanovs, jau šobrīd vairāku Latvijas uzņēmumu automehāniķi un metinātāji gūst praksi Somijas uzņēmumā “Patria”, lai drīzumā šīs zināšanas un prasmes varētu pārnest uz Latviju. Ja viss notiks pēc plāna, jau ar 2023. gadu NBS paredzētās “Patria” 6x6 bruņu platformas pilnībā tiks ražotas Latvijā, nodrošinot gan jaunas darba vietas, gan pienesumu mūsu valsts ekonomikai.
“Patria Latvia” valdes loceklis U. Romanovs skaidro – lai pilnvērtīgi sagatavotos transportlīdzekļu ražošanai Latvijā, ir uzsākts tehnoloģiju transfēra process, kas ietver atbilstošas infrastruktūras un kvalitātes standartu ieviešanu, speciāla ekipējuma iegādi un tā apgūšanu, kā arī transportlīdzekļu ražošanai un uzturēšanai nepieciešamo kompetenču iegūšanu.
Kopš 1. augusta pieci uzņēmuma “Defence Partnership Latvia” automehāniķi atrodas uzņēmumā “Patria” Somijā, jo vislabāk var iemācīties darot. Viņi arī būs tie, kuri Somijā komplektēs pirmās “Patria” 6x6 platformas, ko Latvijas bruņotie spēki saņems jau šogad.
Plānots, ka tehniskie speciālisti Latvijā atgriezīsies nākamā gada sākumā un nepieciešamās prasmes būs apguvuši tiktāl, lai jau varētu uzsākt daļēju “Patria” 6x6 transportlīdzekļu ražošanu Latvijā, kas tiks īstenots uzņēmumā SIA “Defence Partnership Latvia”, savukārt pilnu ražošanas ciklu Latvijā plānots sākt no 2023. gada.
“Sargs.lv” jau rakstīja, ka līdz šim vispārīgas vienošanās ar “Patria” ir noslēguši pieci uzņēmumi no Latvijas – SIA "EMJ Metāls", SIA "SFM Latvia", SIA "Metaro", SIA "Defence Partnership Latvia" un SIA "LANOS”, sadarbības uzņēmumiem pievienojās šī gada augustā. Somijas uzņēmums projekta ietvaros ir iegādājies pakalpojumus arī no Latvijas aizsardzības industrijas uzņēmuma SIA “VAIROG EU”, turklāt sākotnēji “Patria” klasterim pieteicās vairāk nekā 50 uzņēmumu.
Plānots, ka SIA "LANOS" nodrošinās plaša klāsta produktus un pakalpojumus, tomēr pirmie pasūtījumi būs saistīti ar durvju un lūku ražošanu 6x6 transportlīdzekļiem. Tikmēr uzņēmumos SIA “EMJ Metāls” un SIA “SFM Latvia” attiecīgi plānots ražot detaļas, bruņutransportieru šasijas daļas un lūkas.
Jau ziņots, ka Latvijas uzņēmumu dalība Somijas kompānijas “Patria” jaunā sešriteņu bruņutransportiera projekta industriālajā klasterī sniegs iespējas ielauzties starptautiskajās militārā aprīkojuma piegāžu ķēdēs. Lai arī sākotnēji dalība šādos projektos uzņēmumiem var šķist sarežģīta, sekmīga dalība militārajās piegāžu ķēdēs Latvijas uzņēmumiem nodrošinās starptautisku kvalitātes zīmi, un pavērs daudz starptautisku iespēju. Tomēr ļoti būtiska ir arī pašu uzņēmēju spēja attīstīt sarežģītu produktu ražošanu un apgūt jaunas tehnoloģijas un prasmes.
Uzņēmumu pārstāvji ir pārliecināti, ka iekļūšana militārajā tirgū uzlabos viņu spējas un produktu kvalitāti. Daļa uzņēmumu jau paplašina savas ražotnes, piemēram, SIA “LANOS” pārstāvis norāda, ka tiek būvēts jauns ražošanas cehs, un šī sadarbība nodrošinās papildu darba slodzi.
Tikmēr Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācijas (DAIF Latvia) valdes priekšsēdētāja Elīna Egle īpaši uzsver tehnoloģiju nodošanas nozīmi vietējai rūpniecībai, turklāt uzņēmumu dalība šajā starpvaldību projektā var kļūt par vienu no veiksmīgākajiem valsts un privātā sektora sadarbības piemēriem Latvijā.
Līdz šim veikto pasūtījumu vērtība saistībā ar 6x6 projektu Latvijas uzņēmumiem pārsniedz 250 000 eiro, sadarbības uzsākšana ir iniciējusi aptuveni 1,5 miljonus eiro privāto investīciju ražošanas jaudas palielināšanai un telpu pielāgošanai. Jau šajā etapā projekts ir radījis 10 jaunas darba vietas, un šis skaits noteikti turpinās augt.
Arī U. Romanovs atzīst – tas ir tikai sākums, klasteris ir atvērts, un uzņēmumi vēl aizvien var pieteikties. Viņš gan piebilst, ka katram uzņēmumam ir jābūt loģiskai lomai šajā procesā, un tas nedrīkst projektu sadārdzināt.
Uz “Sargs.lv” jautājumu, kas ir lielākie izaicinājumi pirms 6x6 transportlīdzekļu ražošanas uzsākšanas Latvijā, U. Romanovs min tieši saspringto laika grafiku, jo tuvāko nepilnu divu gadu laikā jāpaspēj apgūt visas vajadzīgās kompetences un jāpielāgo infrastruktūra.
Tajā pašā laikā viņš norāda – lai arī daudzās specifiskās jomās Latvijā nepietiek kvalificēta darbaspēka, šajā projektā līdz šim par to sūdzēties nevarot.
“Pirmajai komandai darbiniekus rekrutējām atklātā konkursā, interese bija liela, varējām pat izvēlēties – Latvijā ir daudz labi kvalificētu mehāniķu, auto elektriķu un metinātāju. Skaidrs, ka mūsu jaunajiem darbiniekiem papildu būs jāapgūst specifiskas iemaņas. “Patria” šobrīd strādā pie 6x6 mehāniķu apmācību programmu izveides, kas ļaus standartizēt personāla sagatavošanu,” saka Uģis Romanovs.
“Sargs.lv” jau rakstīja, ka 30. augustā Latvijas aizsardzības ministrs Artis Pabriks, Somijas aizsardzības ministrs Anti Kaikonens (Antti Kaikkonen) un Somijas uzņēmums “Patria” parakstīja vispārīgo vienošanos par 6x6 bruņu transportlīdzekļu iegādi, kurā iekļauts Latvijas pasūtījums vairāk nekā 200 jauno bruņumašīnu piegādei. Plānots, ka pirmie transportlīdzekļi NBS rīcībā nonāks jau šī gada oktobrī, kamēr visas platformas Latvijas bruņotajiem spēkiem tiks piegādātas līdz 2029. gadam.