Krievijas valsts finansētie un vadītie mediji -“RT” un “Sputnik” ir Krievijas dezinformācijas un propagandas ekosistēmas kritiski svarīgie elementi. Tie abi ir galvenie valsts finansētie un vadītie globālie vēstneši šajā ekosistēmā, kas, izmantojot tradicionālo starptautisko plašsaziņas līdzekļu aizsegu, sniedz dezinformāciju un propagandas atbalstu Kremļa ārpolitikas mērķiem, atzīts ASV Valsts departamenta pētījumā.
ASV Valsts departamenta paspārnē esošais “Global Engagement Center” 2020. gada augusta ziņojumā izklāstīja piecus Krievijas dezinformācijas un propagandas ekosistēmas pilārus. “RT” un “Sputnik” ir galvenie valsts finansētie un vadītie globālie vēstneši šajā ekosistēmā, kas, izmantojot tradicionālo starptautisko plašsaziņas līdzekļu aizsegu, sniedz dezinformāciju un propagandas atbalstu Kremļa ārpolitikas mērķiem.
Kremļa atbalstīto mediju "ekosistēma". Vizualizācijas autors: ASV Valsts departaments
“RT” un “Sputnik” kā dezinformācijas un propagandas kanālu loma ir visredzamākā, kad tie ziņo par Kremlim politiski svarīgiem jautājumiem. Izplatīts piemērs ir tas, ka Krievija izmanto šos medijus, lai mēģinātu mainīt sabiedrības viedokli par Ukrainu Eiropā, ASV un pat Latīņamerikā.
Abi Kremļa sponsorētie “mediji” sevi pielīdzina neatkarīgiem medijiem, taču realitātē tā nav. Ziņojumā tika norādīts uz “RT” un “Sputnik” nepārredzamajiem finanšu līdzekļiem, necaurspīdīgas organizācijas vadību un redakcionālo procesu pārkāpumiem un neskaidrībām.
Kopējo abu “mediju” auditoriju ir grūti noskaidrot, jo, kā iepriekš ziņots, “RT” ir manipulējis ar patiesajiem statistikas datiem, kas nevieš uzticību. Papildus abas organizācijas darbojas kā daļa no tīkla, ko veido daudzi zīmoli, tīmekļa vietnes un sociālo mediju konti, kas publicē saturu daudzās valodās. Pētnieki ir konstatējuši, ka RT arābu valodas mājaslapas tvērums (reach) ir pielīdzināms arābu valodas “BBC News” mājaslapas tvērumam.
Saskaņā ar “Atlantic Council Digital Forensic Research Lab” veikto pētījumu, “RT” ir ieguvusi ievērojamu skatītāju skaitu Latīņamerikā. Īpaši liels pieaugums ir novērots tieši Covid-19 pandēmijas laikā.
Pavisam nesenā pētījumā, kas veikts ASV, ir noskaidrots, ka amerikāņi, kuri patērē “RT” radīto saturu, ir vairāk pārliecinātāki, ka ASV būtu jāatsakās no savas globālās līderpozīcijas. Šādu nostāju konkrētajiem iedzīvotājiem nemaina fakts, ka viņi ir informēti par “RT” saistību ar Kremli.
Ar pilnu pētījumu var iepazīties: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2022/01/Kremlin-Funded-Media_January_update-19.pdf