Igaunija un Somija vēlas nosūtīt izmeklētājus uz Ķīnu, lai viņi apskatītu kuģi "NewNew Polar Bear", kas tiek turēts aizdomās par saistību ar Igaunijas-Somijas gāzesvada "Balticconnector" un divu sakaru kabeļu bojāšanu. vēsta Igaunijas laikraksts "Postimees".
Ķīnas sākotnējā reakcija ir pozitīva, taču kopumā situācija joprojām ir neskaidra un par detaļām vēl jāvienojas, liecina laikraksta rīcībā esošā informācija. Kuģis "NewNew Polar Bear", kuram ir Honkongas karogs, pašlaik ir ceļā no Krievijas ostas Arhangeļskas uz Tiaņdzjiņas ostu Ķīnā, un paredzams, ka galamērķī ieradīsies trešdien.
Igaunija un Somija ir sākušas saziņu ar Ķīnu, bet vēl nav varējušas veikt izmeklēšanas darbības, informēja Igaunijas prokuratūras preses pārstāvis Kauri Sinkevičs.
"Postimees” jau iepriekš nosūtījis Ķīnas vēstniecībai lūgumu komentēt šo jautājumu, tomēr laikraksts atbildi nav saņēmis.
"Mēs pastāvīgi sazināmies ar Ķīnu un esam gatavi nosūtīt uz turieni savu cilvēku, lai sadarbībā ar Ķīnas iestādēm veiktu turpmākas darbības, kas palīdzētu kriminālizmeklēšanā Igaunijā," paziņoja Igaunijas Ārlietu ministrijas preses pārstāve Līza Totsa.
8.oktobrī tika bojāts Igauniju un Somiju savienojošais gāzesvads "Balticconnector". Tajā pašā laikā tika bojāti arī sakaru kabeļi starp Igauniju un Somiju un Igauniju un Zviedriju.
Somijas Centrālā kriminālpolicija oktobrī paziņoja, ka no jūras gultnes ir pacelts sešas tonnas smags enkurs, kas acīmredzot sabojājis "Balticconnector". Enkurs varētu būt no Honkongā reģistrētā kuģa "Newnew Polar Bear", kas bojājuma radīšanas laikā šķērsoja bojājuma vietu, kā arī tam trūkst viena enkura.
Igaunijas, Somijas un Zviedrijas atbildīgās iestādes ir novērojušas pēdas, kas liecina, ka starp bojātajiem sakaru kabeļiem un gāzes cauruļvadu Somu līcī vilkts enkurs, kas varētu liecināt, ka gan sakaru kabeļi, gan gāzes cauruļvads bojāti ar vienu un to pašu enkuru.
Pagājušajā nedēļā Igaunijas aizsardzības ministrs Hanno Pevkurs Zviedrijas sabiedriskajai raidorganizācijai SVT sacīja, ka incidenti saistībā ar "Balticconnector" un abiem sakaru kabeļiem Somu līcī ir saistīti.
Pevkurs SVT stāstīja, ka ir veikta jūras dzelmes kartēšana un filmēšana, kas "sniedz ļoti labu priekšstatu par notikušo". Viņš piebilda, ka, ja vairāk nekā 100 jūras jūdžu jeb 185 kilometru garumā brīvi karājas enkurs, tad ir grūti noticēt, ka tas ir bijis tikai negadījums.
Igaunijas aizsardzības ministra secinājumus apstiprināja arī viņa zviedru kolēģis Pols Junsons. Viņaprāt, ir acīmredzams - pamatojoties uz bojājumu laiku, atrašanās vietu un raksturu -, ka visi izmeklējamie infrastruktūras bojājumi veikti koordinēti.
Somijas jūras kapteinis Magnuss Vinbergs paudis pārliecību, ka Pevkura aplēses par enkura vilkšanas pēdu garumu ir pareizas. Enkuru var vilkt pa jūras gultni ilgu laiku, un citi tuvumā esošie kuģi to nepamana.
Tajā pašā laikā, pēc Vinberga domām, ir dīvaini, ka enkurs, kuru ilgstoši velk pa jūras gultni, notrūkst nevis tad, kad tas saskaras ar lielākiem akmeņiem vai citiem cietākiem šķēršļiem, bet gan ar gāzesvadu.