Novecojošais un bojātais Krievijas lidmašīnu bāzes kuģis "Admiral Kuzņecov", iespējams, nekad vairs nedosies karā

Ārvalstīs
Sargs.lv/Forbes
bojātais Krievijas lidmašīnu bāzes kuģis "Admiral Kuzņecov"
Foto: AFP/Scanpix

Krievijas Jūras kara flotes vienīgais lidmašīnu bāzes kuģis “Admiral Kuzņecov" nav bijis misijās jau astoņus gadus, un pastāv arvien mazāka iespējamība, ka tas jebkad vairs piedalīsies kādā bruņoto spēku operācijā. To izskaidro arī Kremļa lēmums nosūtīt novecojušā kuģa jūrniekus uz Ukrainu kā tankistus, kas parāda gan Krievijas armijas cilvēkresursu krīzi, gan kuģa slikto stāvokli, vēsta laikraksts “Forbes”. 

Atvērto avotu analītiķis “Moklasens” pirmo reizi ziņoja par aptuveni 58 000 tonnu smagā "Admiral Kuzņecov" apmēram 1500 cilvēku lielās apkalpes pārcelšanu uz Krievijas 1. gvardes tanku armiju.

Tas, ka krievi, šķiet, pārceļ cilvēkus no "Kuzņecov", nav pārsteidzoši. Kremlim nepieciešams katru mēnesi mobilizēt 30 000 jaunu karavīru, lai aizvietotu kaujās Ukrainā kritušos, ievainotos un sagūstītos.

Alternatīva, piemēram, apkalpes noņemšanai no kuģiem, varētu būt valsts mēroga iesaukšana armijā, kas būtu politiski riskanti Krievijas diktatora Vladimira Putina režīmam.

Un turklāt, vecais "Admiral Kuzņecov" nav gatavs atgriezties jūrā. 39 gadus vecajam kuģim bija jāatstāj Murmanskas osta Krievijas ziemeļos jau pavasarī pēc astoņu gadu pārtraukuma. Tā vietā kuģis joprojām stāv piekrastē Murmanskā.

"Admiral Kuzņecov" kopš tā nodošanas ekspluatācijā 1985. gadā ir veicis tikai septiņas patruļas. Pēdējā kuģa misijā pie Sīrijas krastiem 2016. gadā tika zaudētas divas no 24 lidmašīnām trīs nedēļu laikā.

Image
Ugunsgrēks uz "Admiral Kuzņecov" klāja 2019. gadā.
Ugunsgrēks uz "Admiral Kuzņecov" klāja 2019. gadā. Foto: AP/Scanpix

Divus gadus vēlāk, 2018. gada oktobrī, "Admiral Kuzņecov" guva nopietnus bojājumus, kad sausais doks “PD-50” nogrima, kamēr kuģis bija remonta procesā. Pēc tam, 2019. gada decembrī, uz "Kuzņecov" izcēlās ugunsgrēks. 

Flotes vadība apsvēra iespēju kuģi norakstīt, tomēr Kremlis nolēma "Admiral Kuzņecov" remontēt un modernizēt. Plāns tajā laikā bija, lai kuģis atgrieztos jūrā 2022. gadā. Taču 2022. gada decembrī izcēlās vēl viens ugunsgrēks. Gandrīz divus gadus vēlāk kuģis joprojām stāv ostā.

Jebkura cita flote atteiktos no zaudējumiem, norakstītu šo kuģi un uzbūvētu jaunu lidmašīnu bāzes kuģi, lai to aizstātu. Taču Krievijas rūpniecība, visticamāk, nespēj uzbūvēt tiešu "Kuzņecov" aizvietotāju vai jebkādu citu lielu kara kuģi.

"Galvenā problēma ir dzinēji," stāsta Pāvels Luzins, Krievijas Permas universitātes militārais eksperts. Lielākā daļa Padomju Savienības Jūras kara flotes lielo jūras dzinēju tika ražoti Ukrainas rūpnīcās. Ir vairāk nekā skaidrs, ka ukraiņi vairs neeksportē šos dzinējus uz Krieviju, savukārt krieviem ir grūtības uzsākt līdzīgas iekārtas ražošanu vietējā līmenī.

Dalies ar šo ziņu