Pulkvedis G. Strazdītis: šķēršļiem uz robežas jānovirza ienaidnieks tur, kur to vislabāk iznīcināt

Latvijā
Sargs.lv
Zemessardzes 4. Kurzemes brigādes kaujas inženieru mācības
Foto: Gatis Dieziņš / Aizsardzības ministrija

Galvenais uzdevums Baltijas aizsardzības līnijas ietvaros būvētajiem šķēršļiem uz Latvijas austrumu robežas ir apturēt un novirzīt pretinieku tur, kur to visvieglāk var iznīcināt ar NBS rīcībā esošajām ieroču sistēmām, tā uzsākto Baltijas aizsardzības līnijas veidošanu Latvijā portāla “Sargs.lv” rīkotajā diskusijā “Kādus šķēršļus plānots izvietot uz austrumu robežas, un cik efektīvi tie var kavēt pretinieku?” raksturoja NBS Apvienotā štāba virsnieks pulkvedis Guntars Strazdītis.

Viņš skaidroja, ka līdz šim NBS karavīri jau izvietojuši HESCO bastionus Valsts robežsardzes posteņos. Kā atzina pulkvedis, šie bastioni sevi ir labi rekomendējuši nesenajās starptautiskajās operācijās Afganistānā un Irākā, kur ar tiem tika sekmīgi aizsargātas sabiedroto karaspēka bāzes.

“HESCO bastionu uzdevums ir pasargāt no pretinieku lodēm, šķembām vai triecienviļņa personālu un, piemēram, tādus objektus kā ēkas. No tiem var veidot arī patvertnes. Tās ir modulāras būves, ko veido režģis ar audumu, kas sevī notur šajā blokā iebērtu un notur zemi vai smiltis,” stāstīja pulkvedis G. Strazdītis.

Tāpat pie Valsts robežsardzes robežkontroles punktiem jau ir izvietoti masīvi betona bloki, kādi iepriekš tika izmantoti robežpunktu “Silene” un “Vientuļi” slēgšanai uz Latvijas – Baltkrievijas un Latvijas – Krievijas robežas.

Kā atzina pulkvedis G. Strazdītis, šie bloki primāri domāti, lai saspīlējuma gadījumā tiktu izmantoti pastiprinātai kustības kontrolei uz ceļiem pierobežā, veidojot kontrolpunktus tehnikas un cilvēku pārbaudēm. Vienlaikus, tos var efektīvi izmantot arī plašākai autoceļu bloķēšanai.

Image
Zemessardzes 3. Latgales bribādes zemessargi izvieto betona bluķus, slēdzot robežkontroles punktu "Silene"
Foto: Zemessardzes 3. Latgales bribādes zemessargi izvieto betona bluķus, slēdzot robežkontroles punktu "Silene" uz Latvijas un Baltkrievijas robežas / Gatis Dieziņš / Aizsardzības ministrija
“Protams, tos var izmantot arī smagākas tehnikas, tostarp kaujas tehnikas pārvietošanas kavēšanai. Ja šie šķēršļi ir uz ceļiem, tā kombinācija ar prettanku ežiem un mīnām, tie var strādātu pret visa veida transportu,” skaidroja pulkvedis G. Strazdītis.

Viņš arī pastāstīja, ka šobrīd NBS un Aizsardzības ministrija uzsākusi apzināt Latvijas uzņēmējus, kuri būtu gatavi nodrošināt arī tā saukto “pūķa zobu” masveida ražošanu. Kā atzina pulkvedis, interese no uzņēmējiem ir gana liela.

“Pūķa zobi ir universāls mobilitātes traucēšanas līdzeklis. Ja šādi šķēršļi ir vienotā līnijā, tad to pārvarēšanai pretiniekam vienmēr ir jāiesaista inženieri. Neviens kaujas tanks tiem nevar pārbraukt pāri. Jā, tanks var tos mazliet pastumt, un tas arī viss. Līdz ko šīs šķēršļu līnijas pārvarēšanai tiks iesaistīti pretinieka kaujas inženieri vai tehnika pie tiem apstāsies, viņi kļūst par mērķiem. Turklāt jebkurš stāvošs mērķis ir labāks par kustīgu,” sacīja pulkvedis G. Strazdītis.

Līdztekus uz robežas plānots veidot arī tanku grāvjus. To dziļums, augstums, slīpums, nodrošina to, ka pretinieka kaujas tanks tam nevar pārbraukt pāri bez inženiertehnikas iesaistes, kas vai nu aizrok grāvi pretinieka virzības ceļā, vai izveido pār to tiltu.

Kā norādīja pulkvedis G. Strazdītis, visus pretinieka mobilitātes kavēšanas šķēršļus uz Latvijas austrumu robežas plānots kombinēt ar dabiskajiem šķēršļiem.

“Mūsu mērķis ir aiztaisīt ciet pretinieka virzīšanās koridorus, liedzot pārvietošanos, vai novirzīt pretinieku uz vietām, kur mums vajag, lai mēs viņam tiktu klāt un viņu vājajām vietām. Tādējādi šķēršļu mērķis ir sakoncentrēt pretinieku mums vajadzīgajā vietā, lai tam tiktu klāt ar artilēriju un to efektīvi iznīcinātu,” viņš teica.

Vienlaikus pulkvedis piebilda, ka Baltijas aizsardzības līnija neietvers tikai šķēršļus vien. Tajā būs izvietotas arī kājnieku pozīcijas, piemēram, ierakumu līnijas, patvertnes karavīriem un iepriekš sagatavoti ugunspunkti, kas paredzēti pretinieka tehnikas un dzīvā spēka iznīcināšanai.

“Izvietojot šādām nocietinātām pozīcijām priekšā tādas šķēršļu joslas kā prettanku grāvjus, “pūķa zobus”, “tanku ežus”, kas papildināti ar mīnu laukiem, mēs panāksim pretinieka apturēšanas efektu, liekot tam pēc iespējas ilgāk uzturēties vienā vietā, kur mēs ar savām ieroču sistēmām spēsim to pēc iespējas efektīvāk satriekt,” teica pulkvedis.

Pulkvedis atzina, ka Latvijas austrumu robežas nostiprināšanas darbi turpinās. Patlaban notiek plānošana tālākajiem uzdevumiem, piemēram, prettanku grāvju veidošanai, kā arī citu būvju izveidei. Vienlaikus viņš piebilda, ka, ņemot vērā robežas kopējo garumu, šī projekta īstenošana nebūs viena gada uzdevums.

Jau ziņots, ka 5.martā valdības apstiprinātais austrumu robežas militārās stiprināšanas un pretmobilitātes plāns ir daļa no Baltijas aizsardzības līnijas izveides, kas gar visu Krievijas un Baltkrievijas robežu ietvers Nacionālo bruņoto spēku vienību atbalsta punktu izveidi - aizsardzības pozīcijas karavīriem un nocietinātas aizsardzības pozīcijas, dažādus šķēršļus, prettanku grāvjus, munīcijas un mīnu noliktavas.

Tuvāko piecu gadu laikā robežas stiprināšanā aizsardzības nozare ieguldīs 303 miljonus eiro. Darbi, kam paredzēts šis finansējums, sākās martā.

Šogad plānā paredzēto pasākumu īstenošanai paredzēti 25 miljoni eiro. 

Dalies ar šo ziņu