
Tehnoloģiju uzņēmums SIA "Latvijas mobilais telefons" (LMT), kiberincidentu novēršanas institūcija "Cert.lv" un Valsts policija īstenos kopīgu informatīvo kampaņu, kurā pievērsīs uzmanību kiberdrošībai, informē LMT.
Kampaņas mērķis ir pievērst sabiedrības uzmanību aktuālajiem digitālajiem draudiem, veicināt izpratni par kiberdrošības nozīmi un aicināt iedzīvotājus pārskatīt digitālās drošības paradumus.
Tāpat uzmanība tiks pievērsta tam, lai iedzīvotāji spētu atpazīt krāpniecības mēģinājumus, zinātu, kā rīkoties kiberincidenta gadījumā, un izmantotu praktiskus drošības rīkus, kas palīdz ikdienā samazināt riskus gan sev, gan saviem tuviniekiem.
LMT prezidents Juris Binde norāda, ka kiberdrošība vispirms ir katra digitālā lietotāja paša atbildība. Kiberuzbrukumu apjoms pieaug ne tikai Latvijā, bet visā pasaulē.
Kampaņas uzdevums būs ne tikai veicināt katra digitālā lietotāja atsevišķu drošību, bet arī izglītot sabiedrību kopumā, lai mazinātu kiberincidentu riskus, pauž Binde.
Valsts policijas Kibernoziegumu pārvaldes priekšnieks Romāns Jašins akcentē, ka krāpniecības metodes kļūst arvien sarežģītākas - krāpnieki nemitīgi pielāgojas cilvēku paradumiem un izmanto jaunākās tehnoloģijas, inovatīvas pieejas un psiholoģiskos paņēmienus, lai apmānītu upurus.
Šajā gadā pieaudzis ziņojumu skaits par investīciju krāpšanām, sasniedzot 82 incidentus, salīdzinot ar 57 pirms gada. Šāda veida krāpniecības radītie zaudējumi pieauguši vairāk nekā divas reizes - no 614 000 līdz 1,35 miljoniem eiro.
Vienlaikus dati liecina arī par pozitīvām tendencēm sabiedrības informētībā un spējā atpazīt krāpniecības mēģinājumus. Lai gan telefonkrāpšanu skaits 2025.gada pirmajā ceturksnī gandrīz dubultojies, Valsts policijai reģistrējot 926 notikumus, reālus zaudējumus krāpnieki nodarījuši 257 gadījumos.
Tomēr kopējie iedzīvotāju finanšu zaudējumi joprojām ir būtiski, un telefonkrāpšana veido gandrīz pusi no kopējā krāpniecības ceļā radītā zaudējumu apmēra jeb 1,93 miljonus eiro, atzīmē Valsts policijā.
"Cert.lv" vadītāja Baiba Kaškina norāda, ka sabiedrības informētības līmenis par kiberdrošības riskiem uzlabojas, taču dati liecina, ka ar to nepietiek.
"Kibernoziedznieki pielāgojas un izmanto dažādas shēmas, kurās var ieķerties ikviens. Tieši tāpēc šī kampaņa ir nozīmīgs solis sabiedrības aizsardzībā," pauž Kaškina.