Ja darbi virzīsies pēc plāna, tad jau nākamā gada beigās Gaisa spēku lidlauks Lielvārdē varētu tikt sertificēts pēc instrumentālo lidojumu procedūras. Tas nozīmē, ka gaisa kuģi droši var nosēsties un pacelties arī nelabvēlīgos laikapstākļos un diennakts tumšajā laikā, tā sarunā ar “Sargs.lv” saka Gaisa spēku komandieris pulkvedis Viesturs Masulis. Viņš gan piebilst, ka īpašos gadījumos lidmašīnas šādos apstākļos var nosēsties jau šobrīd, kas iepriekš arī veikts, taču šajā gadījumā lēmumu par gaisa kuģa nosēdināšanu pieņem katra valsts atsevišķi, izmantojot uz lidmašīnas esošo nakts redzamības aprīkojumu.
Kā stāsta pulkvedis Masulis, Lielvārdes lidlauka attīstības projekts ir apjomīgs, un tajā iesaistīti arī daudzi civilie dienesti, piemēram, VAS “Latvijas gaisa satiksme”, valsts aģentūras "Civilās aviācijas aģentūra" un Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra (LĢIA).
Pirmais solis lidlauka pilnveidē ir šī gada jūlija sākumā saņemtais sertifikāts, ka lidlauks atbilst vizuālo lidojumu veikšanai. Tas nozīmē, ka skrejceļš ir gatavs uzņemt lidmašīnas, tas jebkuros laikapstākļos ir notīrīts, visi attiecīgie dienesti – degvielas uzpilde, kravas apkalpošana un meteoroloģiskais dienests – strādā. Turpmākais solis – lidlauka sertificēšana, izveidojot instrumentālo lidojumu spēju, kad lidaparāti var droši nosēsties gan sliktas redzamības, piemēram, biezas miglas gadījumā, gan jebkurā diennakts laikā, arī tumsā. Gaisa spēku komandieris saka, ka tas svarīgi ne tikai no militārā aspekta, bet arī no civilā – var gadīties, ka ārkārtas nosēšanās tehnisku iemeslu dēļ jāveic jebkurai lidmašīnai. Tādā gadījumā sniegt tūlītēju palīdzību jābūt gataviem arī operatīvajiem dienestiem, piemēram, ugunsdzēsējiem un mediķiem.
Lai iegūtu šo sertifikātu, jāizveido īpaša drošības pārvaldības sistēma jeb vairāku pasākumu kopums, kas līdz minimumam samazina jebkādus gaisa kuģu incidentus – gan nosēšanās, un pacelšanās, gan degvielas uzpildīšanas un kravas izkraušanas laikā. Tas ietver ne tikai tehnisko nodrošinājumu, bet arī personāla apmācību. Pieredzi un zināšanas šajā jomā Gaisa spēku speciālisti ir uzsākuši apgūt, sadarbojoties ar lidostu “Rīga”.
Turklāt lidlauka infrastruktūras attīstība ir ļoti cieši saistīta ar Latvijas kā uzņemošās valsts kapacitātes stiprināšanu, ko pulkvedis Masulis, stājoties Gaisa spēku komandiera amatā šī gada sākumā, izvirzīja kā vienu no prioritātēm.
Instrumentālo lidojumu spēja, ko pilnībā plānots ieviest turpmākā gada laikā, nodrošinās, ka lidlauks spēj uzņemt un apkalpot sabiedroto spēku un vajadzības gadījumā – arī civilos – gaisa kuģus jebkuros laika apstākļos un diennakts stundās. Tam nepieciešami arī personālsastāva papildspēki, piemēram, Gaisa spēku Sakaru un lidojumu nodrošinājuma eskadriļā.
Viņš piebilstot, ka tuvāko gadu plāns arī paredz, ka Lielvārdes lidlauks spēj “24/7 režīmā” apkalpot un atbalstīt gaisa kuģus jebkuros laika apstākļos.
Gaisa spēku bāzes un lidlauka infrastruktūras attīstības projekti lielākoties tiek finansēti no nacionālā aizsardzības budžeta, taču daudzi objekti izveidoti vai labiekārtoti ar ASV un NATO līdzfinansējumu un atbalstu.