Plānots, ka jau šī gada septembrī Gaisa spēku militārais lidlauks Lielvārdē tiks sertificēts pēc instrumentālo lidojumu noteikumiem. Tas nozīmē, ka gaisa kuģi droši varēs nosēsties un pacelties arī nelabvēlīgos laikapstākļos un diennakts tumšajā laikā. Kā “Sargs.lv” stāsta NBS Gaisa spēku Sakaru un lidojumu nodrošinājuma eskadriļas komandieris majors Kaspars Skudrovs, šobrīd sadarbībā ar VAS “Latvijas gaisa satiksme” zināšanas papildina Gaisa spēku dispečeri un meteorologi, lai būtu pilnībā gatavi, ieviešot jauno spēju.
Pirmais solis Lielvārdes lidlauka pilnveidē bija jau 2020. gada jūlijā saņemtais sertifikāts, kas apliecina, ka lidlauks atbilst vizuālo lidojumu veikšanai. Taču, lai iegūtu instrumentālo lidojumu sertifikātu, ir jāizpilda vairāku pasākumu kopums. Jāpanāk aeronavigācijas jomas personāla un procedūru atbilstība Eiropas Aviācijas drošības aģentūras (EASA) prasībām, savukārt lidlauka dienestiem jānodrošina atbilstība aizsardzības ministra noteiktajām prasībām. Būtiski izveidot drošības pārvaldības sistēmu, kas samazina gaisa kuģu incidentu iespējamību. Tas ietver ne tikai tehnisko nodrošinājumu, bet arī infrastruktūru, procedūras un personāla apmācību.
Jau iepriekš Gaisa spēku speciālisti pieredzi un zināšanas apguvuši gan sadarbībā ar starptautiskajiem partneriem, piemēram, ASV bruņotajiem spēkiem, gan pašmāju civilajiem dienestiem – VAS “Latvijas gaisa satiksme” (LGS), valsts aģentūru “Civilās aviācijas aģentūra”, starptautisko lidostu “Rīga”. Teicama sadarbība izveidojusies arī ar Aizsardzības ministrijas pakļautības iestādēm - Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūru (LĢIA) un Valsts aizsardzības un militāro iepirkumu centru (VAMOIC).
Kā informē Gaisa spēku Sakaru un lidojumu nodrošinājuma eskadriļas komandieris majors Kaspars Skudrovs, šobrīd vairāki karavīri papildina zināšanas VAS “Latvijas gaisa satiksme” organizētajās dispečeru, lidlauka tehniskā personāla un meteorologu apmācībās.
“Taču gaisa satiksmes vadības dispečeru apmācības līdz šim notika tikai savējiem – gatavojām jaunos dispečerus, veicām esošo pārapmācību. Pašlaik NBS Gaisa spēku astoņi jaunie dispečeri ir pirmie, kurus apmācām, sniedzot ārpakalpojumu. Ir izveidota un sertificēta “Civilās aviācijas aģentūras” speciāla programma, arī mūsu instruktori ir izgājuši papildu apmācības,” pauž LGS pārstāve.
Covid-19 pandēmija gan ieviesusi nelielas korekcijas sagatavošanas organizēšanā – teorija tiek organizēta tiešsaistē, taču apmācības uz trenažiera un prakse darba vietā nav iespējami attālināti, un tā notiks klātienē LGS instruktoru uzraudzībā.
Majors K. Skudrovs stāsta, ka dispečeru dienests NBS Gaisa spēkos pastāv jau vairākus gadus. Pamatapmācību speciālisti izgājuši ASV Gaisa spēkos, bet pirmo reāli praksi – Mičiganas Nacionālajā gvardē – Selfridžas un Alpenas bāzēs. Savukārt, lai iegūtu Eiropas Aviācijas drošības aģentūras studenta licenci, dispečeri mācījušies arī Dānijā. Tā kalpo par pamatu, lai viņi tālāk zināšanas varētu papildināt jau VAS “Latvijas gaisa satiksme” organizētajās mācībās Latvijā.
NBS Gaisa spēkos ir gan sakaru, gan navigācijas, gan meteoroloģisko iekārtu uzturēšanas tehniķi, kuri nodrošina nepārtrauktu iekārtu un sensoru darbību. Meteorologi, savukārt, atbilstoši starptautiskās civilās aviācijas prasībām nodrošina ar meteoroloģisko informāciju, jo aviācijā svarīgs ir gan faktiskais laiks, gan prognozes. Tikmēr dispečeri koordinē un vada kustību uz lidlauka un gaisā, lai lidojumi būtu droši.
Saskaņā ar līgumu, kas noslēgts starp “Latvijas gaisa satiksmi” un NBS, Lielvārdes lidlaukā laikā, kad tas darbosies kā militārais lidlauks ar civilo gaisa satiksmes vadības pakalpojumu, lidojumus vadīs NBS Gaisa spēku vadības (GSV) dispečeri, kuriem ir spēkā “Civilās aviācijas aģentūras” izdota licence, gan arī attiecīgi apmācīti LGS dispečeri, lai nodrošinātu pakalpojumu nepārtrauktību Lielvārdē.
Savukārt meteoroloģiskās prognozes informāciju NBS Gaisa spēki plāno saņemt no SIA “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” (LVĢMC).
Majors K. Skudrovs uzsver – pēc instrumentālo lidojumu sertifikāta iegūšanas pilnveides darbi turpināsies nepārtraukti, piemēram, nākotnē plānots pārbūvēt Lielvārdes lidlauka pieejas ugunis. Katrs šāds attīstības etaps lidlauku padarīs vēl atbilstošāku instrumentālo lidojumu veikšanai, gaisa kuģus uzņemot apgrūtinātas redzamības, piemēram, biezas miglas, apstākļos.
Tāpat, ieviešot jaunas spējas, attīstot infrastruktūru un iepērkot jaunu tehniku, Gaisa spēki dienestā aizvien aktīvāk aicina tehniķus, inženierus un dažādu kategoriju traktortehnikas un mašīnu tiesību turētājus.
“Sargs.lv” jau rakstīja, ka, virzoties uz instrumentālo lidojumu sertifikāciju, Gaisa spēku karavīri regulāri piedalās arī cita veida mācībās. Piemēram, 2020. gada oktobrī karavīri, iesaistot arī helikopteri “Mi-17”, piedalījās VAS “Starptautiskā lidosta “Rīga”” rīkotajās katastrofu seku novēršanas mācībās, kurās simulēja militārā gaisa kuģa avāriju ar 15 cilvēku iesaisti un bīstamu kravu uz borta.
Gaisa spēku Sakaru un lidojumu nodrošinājuma eskadriļa nodrošina militārā lidlauka „Lielvārde” pamatfunkcijas – lidlauka operācijas, aeronavigācijas pakalpojumus un ugunsdzēsības-glābšanas spēju. Kopējā uzdevumu izpildē Nodrošinājuma pavēlniecības 2. reģionālais nodrošinājuma centrs sniedz nepieciešamo atbalstu lidlauka darbības nodrošināšanai.