Šonedēļ, 11. novembrī spēkā stājušies grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas turpmāk Latvijas militārās tehnikas ražotājiem ļaus daudz efektīvāk un operatīvāk testēt pašu ražoto tehniku, lai to sekmīgi sertificētu un tālāk nodotu Nacionālo bruņoto spēku ekspluatācijā. “Sargs.lv” skaidro – kādi trūkumi līdz šim bija likumdošanā, kā tie ietekmēja ražotājus un kas uzlabosies pēc to stāšanās spēkā.
Par to, ka esošais Ceļu satiksmes likums neatbilst mūsdienu situācijai, šā gada maijā vēstīja “TV3” raidījums “Nekā personīga. Tajā tika teikts, ka Latvijas militārās nozares uzņēmums “Patria Latvia” nevar nodot savu produkciju testiem, kas nepieciešami Nacionālo bruņoto spēku (NBS) pasūtīto bruņutransportieru “Patria” 6x6 pieņemšanai bruņojumā.
Saskaņā ar “Nekā personīga” vēstīto, lai Latvijā ražoto bruņutransportieri varētu akceptēt pieņemšanai bruņojumā, ar to pa vispārējās lietošanas ceļiem jānobrauc vismaz 200 kilometri. Pretruna veidojas faktā, ka pa vispārējās lietošanas ceļiem līdz šim drīkstēja braukt tikai tāds transports, kas ir saņēmis reģistrācijas numuru Ceļu satiksmes un drošības direkcijā (CSDD). Taču CSDD nereģistrē transportlīdzekļus, kuri nav izgājuši atbilstības testus. Tādējādi dalība ceļu satiksmē, lai varētu sekmīgi izpildīt nepieciešamos testus, no likumiskā aspekta nebija iespējama.
Tāpat līdz jaunajām izmaiņām, iepriekšējā likuma redakcija noteica ierobežojumus Latvijā ražoto militāro transportlīdzekļu vadīšanā. Proti, šādu tehniku pa vispārējās lietošanas ceļiem drīkstēja vadīt tikai karavīri vai zemessargi, kuri ir saņēmuši noteiktas kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības.
Likuma izmaiņas arī paredz, ka atšķirībā no iepriekšējā regulējuma, kas noteica, ka šāda tipa tehniku var vadīt tikai karavīri vai zemessargi, testēšanas laikā to varēs darīt bruņu tehnikas ražotāja pilnvarota persona, ar transportlīdzekli braucot pa vispārējās lietošanas ceļiem.
Kā norāda Aizsardzības ministrijā, šie likuma grozījumi attiecas uz jebkuru komersantu, kurš ir saņēmis ministrijas izsniegtu militārā ražotāja sertifikātu, un pirms nodošanas ekspluatācijā vēlās reģistrēt sevis ražoto speciālo militāro tehniku.
Vienlaikus U. Romānovs atzina, ka grozījumi Ceļu satiksmes likumā nav vienīgās nepieciešamās izmaiņas. Nozare aizvien gaida, kad Satiksmes ministrija nāks klajā un apstiprinās valdībā likumam pakārtotos Ministru kabineta noteikumus, kas noteiks pagaidu atļauju izsniegšanas kārtību un pagaidu numurzīmju piešķiršanu. “Ceru, ka Satiksmes ministrija pasteigsies ar šiem darbiem,” viņš piebilda.
Aizsardzības ministrijā skaidro, ka Ceļu satiksmes likuma grozījumi paredz pārejas noteikumus, kas nosaka, ka Ministru kabinetam līdz 2025. gada 28. februārim jānodrošina attiecīgu noteikumu izstrāde un pieņemšana, kuros tiktu noteikts regulējums speciālās militārās tehnikas reģistrācijai, proti - transportlīdzekļu un vadītāju reģistrēšanai valsts reģistrā, kā arī transportlīdzeklim domāto numura zīmju piešķiršanai komersantam.
Jau ziņots, ka “Patria” 6x6 bruņumašīnu ražošana ir daļa no starpvalstu sadarbības programmas, kurai pievienojušās Latvija, Somija, Zviedrija un Vācija. Sadarbības programmas mērķis ir īstenot militārās tehnikas izpēti un ražošanu īpaši dalībvalstu bruņoto spēku vajadzībām.