Krievijā “Karakut” korvešu kuģu būvētavai draud bankrots

Pasaulē
Sargs.lv/ Defense News
Kuģubūvētava "Pella Shipyard" Krievijā
Foto: pellaship.ru

Agresorvalsts Krievijas kuģu būvētava “Pella Shipyard”, kas ražo “Karakurt” klases kara kuģus, saskaras ar finansiālām grūtībām pēc vairākām tiesas prāvām ar Krievijas Aizsardzības ministriju un kreditoriem. Kamēr uzņēmums cenšas izpildīt valsts pasūtījumus, tikmēr Krievijas valsts aizsardzības resors palielina sava pasūtījuma izmaksas, kuras negrasās segt, tādējādi novedot uzņēmumu uz bankrota sliekšņa.

15. novembrī Maskavas šķīrējtiesā norisinājās tiesas sēde, kurā Krievijas Aizsardzības ministrija pieprasīja kuģu būvēšanas uzņēmumam “Pella Shipyard” 1,4 miljardus rubļu (23,1 miljonu ASV dolāru), apgalvojot, ka uzņēmums “nespēja izpildīt noteiktās “Karakurt” karakuģu piegādes”.

Trīs nedēļas pirms šīs tiesas prāvas, abas puses bija iesaistītas vēl vienā tiesvedībā. Problēmas radās, kad agresorvalsts Aizsardzības ministrijas darbinieki nebija iekļāvuši līgumā pietiekamu naudas summu, lai atjaunotu grūtībās nonākušo kuģi “Ladoga”, kas paredzēts Baltijas flotes meklēšanas un glābšanas operācijām.

Šajā tiesas prāvā Aizsardzības ministrijai tika piespriests samaksāt “Pella Shipyard” 2,6 miljardus rubļu, kā liecina 24. oktobra ieraksts Maskavas pilsētas tiesas tīmekļa vietnē.

Saskaņā ar līgumu par kuģi “Ladoga”, kura vērtība bija aptuveni 1,5 miljardi rubļu, “Pella Shipyard” plānoja kuģi atjaunot un nodot ministrijai līdz 2016. gada novembrim. Tiesas lēmumā tika atzīmēts, ka ministrija veica kuģa konstrukcijas projekta maiņu un piegādāja to uzņēmumam 2016. gada februārī.

Šīs izmaiņas, pēc uzņēmuma pārstāvju teiktā, palielināja kuģa pārbūves izmaksas līdz vairāk nekā 3,2 miljardiem rubļu. Sakarā ar kuģa izmēru pielāgošanu, un citām problēmām, uzņēmums nevarēja piegādāt ministrijai kuģi līdz pat 2018. gada septembrim.

Aizsardzības ministrija atteicās maksāt papildu izmaksu summu, atsaucoties uz esošajiem valdības noteikumiem, kuri neparedz veikt izmaiņas līgumos valsts pasūtījumiem.

“Pella Shipyard” pārstāvji tiesai sacīja, ka nevar atļauties papildu izmaksas, jo tas novedīs pie uzņēmuma bankrota.

Uzņēmums tiesai iesniedza arī aizsardzības ministra vietnieka Alekseja Krivoručko (Alexey Krivoruchko) parakstītu domstarpību protokolu, kurā minēta uzņēmuma un aizsardzības amatpersonu apspriestā jaunā cena, tas norāda, ka ministrija apzinājās cenu pieaugumu, taču turpināja atteikties veikt apmaksu.

Bijušais kuģubūves nozares ierēdnis, kurš vēlējās palikt anonīms, runājot ar mediju “Defence News”, norādīja, ka 2,6 miljardu rubļu maksājumu, ko tiesa piespriedusi samaksāt “Pella Shipyard”, raksturojams kā "diezgan milzīgs".

Viņš piebilda, ka “[valsts] pasūtījumu izpilde pēdējos gados ir uzlabojusies”, un ir ierasts, ka aizsardzības nozares amatpersonas izsaka “papildu vēlmes”, kas galu galā palielina izmaksas pārsniedzot sākotnēji noteiktās.

Saskaņā ar Krievijas mediju vēstīto, “Pella Shipyard” tiesā cīnās arī ar vairāk nekā desmit kreditoriem. Lielāko daļu sūdzību ir iesnieguši Krievijas zvejniecības uzņēmumi, kuri ir pasūtījuši no uzņēmuma zvejas tralerus, taču nav saņēmuši tos laikā.

Pētījumu centra “Chatham House” Krievijas un Eirāzijas programmas konsultants Matjē Bulēgs (Mathieu Boulègue) “Defence News” sacīja: “Tas viss ir liels blefs."

"Runājot par Krieviju, aizmirstiet visu, ko zināt par iepirkumiem," saka M.Bulēgs. "Viņem [“Pella Shipyard”] var neizdoties. Valsts var padarīt viņus par mocekļiem, taču uzņēmums nepazudīs, jo valdībai tas ir vajadzīgs kā piegādātājs.”

Runājot par “Karakurt” klases kuģu programmas nākotni, pētnieks atzīst, ka tā ir tikai viena no vairākām ražošanas problēmām. Tās ir ne tikai kuģu būvētavas finansiālās problēmas, tās ir problēma ar izejmateriālu un detaļu piegādēm, kā arī pašas ražošanas līnijas darbības uzturēšanu.

“Pella Shipyard”, kas dibināta pagājušā gadsimta piecdesmitajos gados un atrodas netālu no Somu līča, specializējas mazu un vidēju kuģu ražošanā gan civilām, gan militārām vajadzībām. Uzņēmuma galvenais labuma guvējs ir Gerberts Caturovs (Gerbert Tsaturov), kurš ir uzņēmuma vadītājs jau kopš padomju laikiem.

Jāatzīmē, ka 2016. gada aizsardzības nozares izstādē Krievijā kuģu būves uzņēmuma direktors Andrejs Slizkijs (Andrei Slizkiy) žurnālistiem sacīja, ka ministrija ir parakstījusi līgumu ar “Pella Shipyard” par septiņu “Karakurt” kuģu klases raķešu korvešu ražošanu. Kuģi ir aprīkoti ar “Pantsir” raķešu sistēmām un “Kalibr” raķetēm, kuras Krievija, kopš februāra izmanto Ukrainas apšaudēm.

Kā liecina Krievijas medija “Interfax” dati, līdz šim uzņēmums ir piegādājis trīs kuģus, no kuriem pēdējais tika piegādāts 2020. gadā, saskaņā ar plašsaziņas līdzekļu ziņojumiem. Tieši tajā gadā uzņēmums ziņoja par vairāk nekā 10 miljardu rubļu apgrozījumu.

Dalies ar šo ziņu