Vieglo un mobilo kaujas izlūkošanas kāpurķēžu bruņumašīnu jeb CVR(T) (Combat Vehicle Reconnaisance Tracked) apkope un remonts jau tuvākajos gados varētu tikt veikts Latvijā – uzņēmumā SIA “Zemgales remonta centrs”. Uzņēmums saņēmis Aizsardzības ministrijas grantu teju 180 tūkstošu eiro apmērā un šobrīd izstrādā sertificēta kaujas transporta kapitālā remonta metodoloģiju. Kā “Sargs.lv” norāda Aizsardzības ministrs Artis Pabriks, jau, pirms vairākiem gadiem slēdzot līgumu ar Lielbritāniju par CVR(T) iegādi, viņš izvirzījis par mērķi – kaujas mašīnu apkopi un remontu veikt pašu mājās, nevis sūtīt tās uz Lielbritāniju.
Dienā, kad portāls “Sargs.lv” ierodas SIA “Zemgales remonta centrs” darbnīcā, tajā atrodas divas CVR(T) bruņumašīnas – viena no tām pilnībā izjaukta, otra – darba kārtībā. Kā saka tehniskie eksperti – tikai tā var izpētīt, kas “lācītim vēderā” un eksperimentēt, uzkrājot ekspertīzi šādas militārās tehnikas remontdarbu veikšanai nākotnē. Lai vairāk uzzinātu par šo transportlīdzekļu specifiku, tehniskie eksperti daudz lasa arī pieejamo informāciju no citu valstu pieredzes.
SIA “Zemgales remonta centrs” ir viens no Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku sadarbības partneriem, kas veic NBS kaujas grupas transportlīdzekļu remontu. 2019. gadā Aizsardzības ministrija atbalstīja uzņēmuma iesniegto grantu projekta pieteikumu, saskaņā ar kuru plānots izstrādāt sertificēta kaujas transporta kapitālā remonta metodoloģiju. Tas ir būtisks solis, lai kaujas kāpurķēžu bruņumašīnu CVR(T) remontu nākotnē būtu iespējams veikt Latvijā.
Kā norāda Aizsardzības ministrs Artis Pabriks, galvenie kritēriji, pēc kuriem CVR(T) kā Latvijas bruņotajiem spēkiem piemērotākais transportlīdzeklis tika izvēlēts, bija tā vieglais svars un mobilitāte. Tas savienojumā ar citiem tehnikas veidiem, ieroču iegādēm un spējām, kuras paralēli tiek attīstītas, nodrošinās Mehanizētajai brigādei pietiekamu mobilitāti uzdevumu izpildei un spēju vajadzīgos ieročus nogādāt tur, kur tie vajadzīgi.
Tagad svarīgi nodrošināt, ka šīs tehnikas remonta darbi tiek veikti Latvijā, jo līdz šim uz kapitālo remontu CVR(T) tika sūtīti uz Lielbritāniju, savukārt nelielus apkopes darbus veica paši karavīri Ādažu bāzē.
Viņš gan atzīst, ka līdz šim virzība bijusi lēna, taču ministrs ir pārliecināts, ka Latvijas uzņēmums ar šiem remontdarbiem varēs tikt galā un CVR(T) apkopi un remontu jau drīzumā būs iespējams veikt Latvijā.
Atbilstoši granta līgumam SIA “Zemgales remonta centrs” Aizsardzības ministrija uzņēmumam piešķīrusi līdzfinansējumu 175 tūkstošu eiro apmērā. Granta projektu plānots īstenot līdz 2021. gada 31. decembrim.
“Sargs.lv” jau rakstījis, ka 2014. gadā, īstenojot NBS Sauszemes spēku Mehanizētās kājnieku brigādes mehanizācijas projektu, Latvija noslēdza līgumu ar Lielbritāniju par vairāk nekā simt CVR(T) platformu piegādi. Pirmās piegādes sākās jau 2015. gadā. Saskaņā ar līgumu Latvijai tika piegādāti kapitāli izremontēta un modernizēta bruņu tehnika. Plānots, ka pēdējo bruņumašīnu piegādes noslēgsies šogad un kopējais vienību skaits sasniegs ap 200 CVR(T) platformu.
CVR(T) jeb kaujas izlūkošanas kāpurķēžu tehnikas (Combat Vehicle Reconnaisance Tracked) bruņumašīnas Nacionālo bruņoto spēku rīcībā ir vien dažus gadus, taču citas valstis šīs mašīnas ilgstoši un sekmīgi izmantojušas dažādos militāros konfliktos. To pozitīvo īpašību dēļ CVR(T) joprojām ir daudzu valstu bruņoto spēku arsenālā. Latvijas apstākļiem šī vieglā kaujas tehnika ir ļoti piemērota, jo tā ir mobila, kas neprasa attīstīt smagnēju inženiertehnisko bāzi kaujas mobilitātes nodrošināšanai. Tehnika var pārvietoties pa visiem Latvijā pieejamiem koplietošanas ceļiem, tiltiem, grāvju pārvadiem, kā arī ārpus ceļu tīkla.
SIA “Zemgales remonta centrs” dibināts 1997. gadā, un līdz 2018. gadam bija pazīstams ar nosaukumu SIA “AUTO KADA AJ”. Tā pamatdarbība ir automobiļu, tai skaitā kravas mašīnu, apkope un remonts. Uzņēmums īpaši specializējies uz kravas automašīnu un komerctransporta pēcavāriju atjaunošanas darbiem - rāmju, kabīņu ģeometrijas korekciju un krāsošanu.