Bezpilota sauszemes kaujas atbalsta platformu “Natrix” iecerēts pilnībā izstrādāt tuvāko divu gadu laikā. Tā “Sargs.lv” atklāj uzņēmuma “SRC Brasa” projekta “Natrix” vadītājs, idejas autors, dizaineris un zemessargs Gatis Vectirāns. Viņš uzsver, ka ar katru iekārtas attīstības posmu tās spējas tiek arvien vairāk pielāgotas karavīru vajadzībām. Turklāt “SRC Brasa” ir arī vairākkārtējs Aizsardzības ministrijas grantu konkursu laureāts. Projekta vadītājs saka – granti ir ne tikai finansiāls atbalsts, bet arī apziņa par projekta aktualitāti un iespēja aktīvāk sadarboties ar militārās jomas ekspertiem.
Zemessardzes Studentu bataljona vecākais zemessargs G. Vectirāns viedās bezpilota platformas “Natrix” konceptdizainu izstrādāja 2019. gadā kā savu bakalaura darbu Latvijas Mākslas akadēmijā, kas vienlaikus bija arī veltījums Latvijas armijai simtgadē. Viņš darbā vēlējies apvienot savu 15 gadu pieredzi Zemessardzē, kā arī profesionālās iemaņas dizainā, kuras apgūtas gan Mākslas akadēmijā, gan Itālijā, studējot industriālo dizainu.
“Šo šķietami dažādo jomu kompetenču apvienojums rezultējās projektā “Natrix”, kas demonstrē uz lietotāju vērstas iekārtas nepieciešamību dažādās darbības jomās, tai skaitā valsts aizsardzībā,” norāda “Natrix” idejas autors.
“Ar “SRC Brasa” biju sadarbojies jau iepriekš. Redzēju, ka viņu veiksmes atslēga ir daudzpusība un progresīvs skatījums uz militāriem produktiem, tāpēc nolēmu izmantot iespēju apvienot kompetences, lai attīstītu “Natrix” platformu,” stāsta Gatis.
Projekta mērķis ir atbalstīt militāro personālu uzdevumu veikšanā. Mobilā platforma “Natrix” paredzēta gan kravas – individuālās un vienības ekipējuma pārvadājumiem, savienojamībai ar kaujas atbalsta un kaujas nodrošinājuma inženiertehniskajiem risinājumiem.
Projekta vadītājs norāda, ka iekārtas attīstības gaitā tās veicamo uzdevumu iespējas ir palielinājušās. Patlaban gan prioritāte esot trīs galvenie platformas pielietojuma principi – kravas transportēšana, casevac jeb cietušā evakuācija no kaujas lauka un inženiertehniskie risinājumi.
Pirms diviem gadiem G. Vectirāna izstrādātais “Natrix” konceptdizaina modelis balstīts uz visaptverošu analīzi, sadarbojoties ar profesionāliem karavīriem, ekspertiem un līdzīga projektu izpēti. Savukārt vēlāk jau bezpilota sauszemes platforma pilnveidota kopā ar dizaineriem, inženieriem un programmētājiem. Tā rezultātā radīts “Natrix” otrais prototips, kas tehniski spējīgs izpildīt pilnīgi visus nepieciešamos uzdevumus. To pierādot testi dažādos laikapstākļos un apvidos. Viņš gan atzīst – robota izstrāde ir sarežģīta gan no projektēšanas viedokļa, gan no ražošanas plānošanas principiem. Līdz ar to būtiska ir gan profesionāla komanda, gan arī karavīru – gala lietotāju iesaiste projektā.
“Sargs.lv” jau vēstījis – pirmā publiskā “Natrix” prezentācija notika aizvadītā gada oktobrī Ādažu bāzē notiekošajā industrijas produktu un spēju prezentācijas pasākumā. Savukārt šī gada martā iekārta pirmo reizi integrēta militārajās mācībās un reālā uzdevuma izpildē, tādējādi testējot platformas spējas evakuēt cietušo no kaujas lauka.
“Natrix” projekta vadītājs atzīst, ka šāda veida robota integrācija uzdevumu izpildē ir ļoti vērtīga abām pusēm – gan “Natrix” komandai, lai izdarītu jaunus secinājumus, gan arī karavīriem, lai iepazītos ar iekārtu.
“Tā ir abpusēja pieredze – gan mums kā izstrādātājam, gan karavīriem, darbojoties ar jauniem risinājumiem uzdevumu izpildē. Šādās mācībās atklājas jaunas atziņas. Tas ir darbs ar lielāku grupu, turklāt “Natrix” robotam vienībā jāiekļaujas kā vēl vienam komandas spēlētājam,” saka G. Vectirāns.
“Sargs.lv” jau rakstījis, ka Aizsardzības ministrijas grantu projektu konkursi norisinās kopš 2018. gada, tādējādi atbalstot daudzus Latvijas uzņēmumus, piešķirot tiem līdzfinansējumu inovatīvu produktu izstrādei. Divus gadus arī SIA “SRC Brasa” kļuvis par Aizsardzības ministrijas grantu konkursa laureātu.
G. Vectirāns stāsta – bezpilota sauszemes kaujas atbalsta platformas tehniskās spējas nepilnu divu gadu laikā augušas visās jomās. Pašreizējā robota jauda ļaujot transportēt līdz 200 kilogramu smagu kravu. Iekārtai ir modulārās platformas princips – viena bāze, bet maināmas platformas, pielāgojot tās veicamajam uzdevumam.
Viņš arīdzan uzsver, ka lepojas ar komandas inženieru izstrādāto bezgaisa amortizējošās riepas dizainu, kas veiksmīgi sevi pierādot testos. Tāpat arī turpinoties darbs pie “Natrix” elektronikas sistēmas attīstības, piemēram, baterijas darbības ilguma palielināšanas, kā arī projekta programmēšanas speciālisti strādājot, lai attīstītu viedās navigācijas risinājumus. Turklāt komandai gandarījumu radot arī tas, ka šobrīd 70% no izstrādes darbiem notiek tepat, Latvijā.
Savukārt turpmākā gada laikā komandas ambīcija esot izstrādāt vairākus, jau attīstītākus “Natrix” prototipus, tos testējot militārajās mācībās un produktu padarot maksimāli ērtu lietotājam. Tāpat notiekot aktīvs darbs, lai tuvākā laikā iekārta tiktu pie autonomās vadības.