“Patria” 6x6 bruņutransportiera prototips veiksmīgi iztur ūdens testus Somijā

Uzņēmējdarbība un inovācijas
Sargs.lv
Patria 6x6
Foto: Foto: Patriagroup

Arī testi, kuros virs ūdens palika vien kādi 20 centimetri no bruņutransportiera virsbūves, pierādīja – auto ūdenī ir viegli manevrējams, un teicamā hermētisma dēļ tajā neiekļūst ne piles ūdens. Tā par “Patria” 6x6 prototipa performanci testos Somijas ūdenstilpnē intervijā “Sargs.lv” stāsta NBS Apvienotā štāba Operatīvās plānošanas departamenta Kaujas atbalsta pārvaldes priekšnieks pulkvežleitnants Ģirts Savins. Viņš bija klāt, kad tika testēta gan spēkrata manevrētspēja un ātrums, gan stabilitāte un amfībijas īpašības ūdenī.

Plašākai sabiedrībai Somijas kompānijas “Patria” sešriteņu bruņutransportiera prototips tika prezentēts šī gada 26. maijā Ādažu poligonā, un kopš tā brīža turpinājās aktīvs darbs pie specifiski Latvijai domāto transportlīdzekļu versiju izstrādes.

Niansētos bruņutehnikas testos Somijā piedalījās arī Latvijas bruņoto spēku pārstāvji un pulkvežleitnantu Ģ. Savinu portāls “Sargs.lv” sazvana brīdī, kad viņš jau atkal ir ceļā uz Somiju – šoreiz, lai būtu klāt “Patria” 6x6 bruņutransportiera funkcionālās konfigurācijas auditā.

Viņš stāsta, ka nesen noslēdzies transportlīdzekļa tests ūdenī, pārbaudot tā amfībijas īpašības, tai skaitā arī manevrētspēju, stabilitāti un ātrumu, kad auto ir pilns ar kravu un tikai nepilni 30 cm no virsbūves atrodas virs ūdens.

Image
Patria 6x6
Foto: Foto: Patriagroup
Foto: Patriagroup

Pirmais, kas ticis testēts ūdenī – bruņumašīnas stabilitāte. Šajā testā tika noskaidrots, vai mašīna, ja tajā ir nepareizi salikta krava, šajā gadījumā – ekipējums, ir spējīga stabili peldēt ūdenī.

“Lai radītu disbalansu, uz vienas no mašīnas sāniem tika uzkrāmēta papildu viena tonna smilšu maisu. Protams, iegrime uz attiecīgo sānu bija lielāka, taču auto ir izveidots tā, ka arī tad, ja masas punkti ir nepareizajās vietās, mašīna ir spējīga veiksmīgi peldēt un manevrēt,” saka pulkvežleitnants Ģ. Savins.

Testa video:

Tāpat tika testēta auto manevrētspēja – gan t.s. “čūskas” veidā, kad bruņutransportierim jāspēj ūdenī apbraukt tur esošos šķēršļus, gan mašīnas izpildījums, abos virzienos iebraucot imitētā, no bojām veidotā garāžā. NBS pārstāvis atzīst, ka manevrētspēja šajos pārbaudījumos pat pārsniegusi sākotnēji sagaidāmo rezultātu.

Tālāk tika mērīts auto ātrums, kādu tā spēj attīstīt ūdenī, viena kilometra garumā ar auto braucot maksimālajā ātrumā uz priekšu un atpakaļgaitā. "Patria" 6x6 bruņutransportieris nodemonstrēja, ka ūdenī tas spēj attīstīt astoņus līdz deviņus kilometrus stundā lielu ātrumu.
Image
Patria 6x6
Foto: Foto: Patriagroup
Foto: Patriagroup

Savukārt, testējot auto spēju apgriezties ūdenī – gan par 360, gan 180 grādiem – mašīna nodemonstrējusi, ka spēj apgriezties uz vietas.

Pulkvežleitnants Ģ. Savins atzīst – gan Latvijas, gan Somijas bruņoto spēku pārstāvji bijuši patīkami pārsteigti, ka šī “Patria” 6x6 transportlīdzekļa prototipa izpildījums ir daudz labāks un stabilāks, nekā tajā pašā rūpnīcā ražoto vecāka gada gājuma spēkratu sniegums.

“Tā manevrētspēja un celtspēja ir ļoti labas, arī hermētiskās īpašības perfektas – burtiski neviena lāse ūdens transportlīdzeklī netika iekšā, peldinot to ūdenī divas stundas – esam tam aculiecinieki,” viņš saka.

Ūdens testu laikā bruņumašīna ūdenī iegremdēta diezgan dziļi, no virsbūves daļas virs ūdens paliekot vien aptuveni 20 līdz 30 centimetriem. Taču arī testi, kuros virs ūdens palikuši vien kādi 15 centimetri no virsbūves, pierādījuši – auto ūdenī uzvedas adekvāti un ir viegli vadāms.

“Sargs.lv” jau rakstīja, ka šī gada 26. maijā Ādažu poligonā tika prezentēts Somijas uzņēmuma “Patria” ražotais 6x6 transportlīdzekļa prototips. Uz tā pamata plānots izstrādāt specifiski Latvijas bruņotajiem spēkiem paredzēto bruņu transportlīdzekli starpvalstu projekta ar Somiju ietvaros.

Image
Patria 6x6
Foto: Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija
Foto: Gatis Dieziņš/Aizsardzības ministrija

Jau ziņots, ka 2020. gada 29. janvārī aizsardzības ministrs Artis Pabriks un Somijas aizsardzības ministrs Anti Kaikonens (Antti Kaikkonen) parakstīja tehnisko vienošanos par Latvijas un Somijas bruņoto spēku mobilitātes uzlabošanu, izstrādājot jaunu bruņumašīnu sistēmu, kas balstīta uz Somijas uzņēmuma “Patria” ražoto 6x6 transportlīdzekļu bāzes. Savukārt tā paša gada 15. oktobrī starp Latviju, Somiju un uzņēmumu “Patria Land Oy” tika parakstīts pētniecības un izstrādes līgums, kas paredz izstrādāt valstu prasībām pielāgotu transportlīdzekli.

Kā iepriekš paudis A. Pabriks, pasūtījumi NBS varētu tikt veikti tikai pie nosacījuma, ja tiek izpildītas visas prasības – cena, piegādes drošība un nacionālās industrijas iesaiste, sekmīga pētniecības un izstrādes posma norise. Ja tas notiks, tad Nacionālie bruņotie spēki pirmās jaunās bruņumašīnas, iespējams, varētu saņemt jau 2021. gada beigās.

Image
Patria 6x6
Foto: Foto: Juris Stoļarovs/Aizsardzības ministrija
Foto: Juris Stoļarovs/Aizsardzības ministrija

Tāpat viens no Latvijas turpmākās līdzdalības priekšnosacījumiem šajā projektā ir ražotāja piedāvāto 6x6 platformu, to rezerves daļu un uzturēšanai nepieciešamo zināšanu piegāžu drošības risinājumi, iesaistot arī pašmāju industrijas uzņēmumus.

Dalies ar šo ziņu