Lai gan vēl šonedēļ Ādažu poligonā plašākai sabiedrībai tika atrādīta Somijas kompānijas “Patria” sešriteņu bruņutransportiera prototips, šobrīd aktīvs darbs sācies arī pie specifiski Latvijai domāto transportlīdzekļu versiju izstrādes. Jau drīzumā Nacionālo bruņoto spēku pārstāvji plāno doties uz Somiju, lai personīgi piedalītos visai skrupulozos un niansētos tehnikas vienību testos. Kādi tie būs, to sīkāk sarunā ar “Sargs.lv” stāsta Apvienotā Štāba Plānošanas operacionālās pārvaldes kaujas atbalsta pārvaldes priekšnieks pulkvežleitnants Ģirts Savins.
Cik tālu NBS kopā ar Somijas bruņotajiem spēkiem un uzņēmumu “PATRIA Land” pavirzījušies šajā projektā?
Esam tikuši līdz kopīgajai platformai, uz kuras bāzes tiks radīti pārējie modeļi. Drīzumā sāksies tālākais darbs, kas būs vērsts personāla pārvadāšanas bruņumašīnas modeļa izstrādē, kura testēšana sāksies, tiklīdz mēs būsim pabeiguši strādāt pie tā, kā šai mašīnai jāizskatās. Tiklīdz to būsim pabeiguši, sāksim to testēt, lai saprastu, cik lielā mērā tas atbilst Nacionālo bruņoto spēku noteiktajām prasībām.
Šie notikumi sāksies jau pēc nedēļas. Tas nozīmē, ka jau nākamnedēļ dosimies uz Somiju, lai veiktu ieroču šaušanas testus. To mērķis ir pārbaudīt visus specifiski Latvijai radītā bruņutransportiera ieroču neķerlaukus, veicot šaušanas no dažādām pozīcijām – abām aizmugures lūkām, atbalsta ieroča torņa, kas ir specifiski iekļauts mūsu variantā, kā arī komandiera priekšējās lūkas.
Divas nedēļas vēlāk sāksies “Patria 6x6” peldēšanas tests, kas arī notiks Somijā. Mēs piedalīsimies arī tajā, testējot, kā mūsu mašīna var pārvietoties pa ūdeni. Tāpat arī to, kā tā peld gadījumos, kad pati nevar kustēties, proti, kad to ir jāvelk.
Ko iekļauj specifiski Latvijai radītā bruņumašīnas komplektācija?
Uzstādījums, radot bruņutransportieri Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, bija, lai tas būtu mazcenas bruņutransportieris, kas būtu domāts visām mūsu vienībām. Ņemot to vērā, mēs skatāmies un vērtējam visus variantus, kā “atvieglot” šo mašīnu, bet reizē iegūt tās spējas, kas ir nepieciešamas mūsu karavīriem karalaukā par iespējami mazākām izmaksām.
Uz visiem dārgajiem risinājumiem, kas ir tirgū un ko bez problēmām varētu iemontēt šajā bruņutransportierī, mēs raugāmies piesardzīgi. Mēs mēģinām izdomāt kaut ko jaunu un krietni vien lētāku, bet kas praksē strādā, nodrošinot to pašu efektu.
Tas nozīmē, ka dārgāko variantu – NEMO mīnmetēja sistēmu pagaidām uz šīm mašīnām neliksim?
Šobrīd mēs primāri raugāmies uz divām versijām – tā ir kājnieku transporta mašīna un komandvadības mašīna. Nākotnē noteikti tiks apskatītas opcijas par cita veida modifikācijām. Noteikti mašīnas, kas būtu aprīkotas ar NEMO mīnmetēja torni, būs viena no šīm vajadzībām. Mēs par to esam aizdomājušies, taču - vai un kad mēs to pirksim, būs atkarīgs no pieejamā finansējuma.
Vienlaikus esam vērtējuši arī krietni smagāku bruņumašīnu iepirkuma variantus ar labāku pretložu un pretmīnu aizsardzību, kas būtu nepieciešami mūsu Speciālo uzdevumu vienībai un kaujas inženieriem. Tāpat mēs domājam arī par medicīniskās evakuācijas transportlīdzekli, kas palīdzētu vajadzības gadījumā dabūt ārā mūsu ievainotos karavīrus no kaujas lauka.
Vai šīs mašīnas pamatā nonāks Zemessardzē?
Jā, šīs mašīnas pamatā nonāks Zemessardzes rīcībā, jo tas ir turpinājums mūsu mehanizācijas projektam. Pašlaik ar CVRT tipa bruņumašīnām jau ir apgādāta Sauszemes spēku Mehanizētā kājnieku brigāde. Taču “Patria 6x6” būs risinājums, lai nodrošinātu pārējo operacionālo vienību transportēšanu. Mums bija svarīgi iedot šīm vienībām bruņu aizsardzību, lai karavīri un zemessargi droši varētu nonākt kaujas laukā. Pat, ja viņiem kāds sekos ar uguni, viņi bruņumašīnās droši varēs pamest pozīcijas.