"Sargs.lv" skaidro: kas ir zviedru dāvinātā agrīnās brīdināšanas lidmašīna "ASC 890" un kā tā palīdzēs Ukrainai?

Ārvalstīs
Sargs.lv/Forbes/Unian /Army Recognition/RBC-Ukraine
Agrīnās brīdināšanas un kontroles sistēmas lidmašīna “ASC 890”
Foto: flickr.com

2024. gada 29. maijā Zviedrijas valdība atklāja savu līdz šim lielāko militārās palīdzības sūtījumu Ukrainai kopš Krievijas pilna mēroga iebrukuma. Paketes vērtība pārsniedz vienu miljardu eiro, un pirmo reizi tajā ietilpst agrīnās brīdināšanas un kontroles sistēmas lidmašīna “ASC 890”, raķetes “RB 99” un visa Zviedrijas bruņutransportieru “PBV 302” flote. “Sargs.lv” skaidro, kādēļ šis lidaparāts ir tik nozīmīgs un kā tas var ietekmēt kara gaitu.

“ASC 890” ir uzlabota agrīnās brīdināšanas un kontroles sistēmas lidmašīna, ko Rietumu terminoloģijā dēvē par AWACS, kas izveidota, lai uzlabotu pretgaisa aizsardzības spējas. Tā aprīkota ar radaru un sensoru sistēmām, kas nodrošina mērķu identificēšanu lielā attālumā.

Lidmašīna spēj ievākt datus reāllaikā, veikt to apstrādi un tālāku nodošanu, tādējādi ievērojami uzlabojot vadības un kontroles darbu. Lidmašīnas spēja darboties lielā augstumā nodrošina visaptverošu pārklājumu un spēcīgas novērošanas iespējas, padarot to par būtisku priekšrocību mūsdienu pretgaisa aizsardzības stratēģijā.

Viena no Ukrainas vājajām vietām ir nespēja pietiekami savlaicīgi paredzēt Krievijas draudus, un šobrīd gaisa monitorēšana tiek veikta pie Ukrainas robežām, jo ​​trūkst tālas darbības radara. Jau kopš kara sākuma tieši NATO bezpilota lidaparāti un lidmašīnas nodrošina Ukrainai kaujas operācijām nepieciešamo izlūkinformāciju. Tomēr šī izlūkošana prasa laiku, taču karā laiks ir dārgs. Zviedrijas izlūkošanas lidmašīna palīdzēs šo risināt šo problēmu.

ASC 890 ir “Saab” 340 lidmašīna ar diviem turbopropelleru dzinējiem.

Garums: 20,57 metri
Spārnu platums: 21,44 metri
Augstums: 6,97 metri
Maksimālais ātrums: 530 km/h
Maksimālais augstums: 7620 metri
Lidojuma ilgums: līdz 7 stundām
Degvielas patēriņš: 0,94 kg/km

Lidmašīnas maksimālais lidojuma augstums ir pietiekams, lai atklātu draudus un savlaicīgi veiktu pretpasākumus. Turklāt radara darbības rādiuss ir no 350 līdz 400 kilometriem, kas nodrošina agrīnu un tālu esošu mērķu atklāšanu.

Image
Agrīnās brīdināšanas un kontroles sistēmas lidmašīna “ASC 890”
Foto: flickr.com

Turklāt šī nav vienīgā funkcija. Tā spēj arī veikt signālu izlūkošanu jeb uztvert un analizēt radio un sakaru signālus starp dažādām iekārtām, lai tās atrastu. Tas ir īpaši noderīgi, lai noteiktu zeme-gaiss tipa raķešu uzbrukumus un koordinētu atbildes triecienu. Kā arī lidaparāts spēj palielināt radiosakaru diapazonu.

Pati “Saab 340” lidmašīna Ukrainai nav nekas jauns. Civilās versijas līdz šim izmantojusi, piemēram, Ukrainas aviokompānija “Motor Sich”. Taču Gaisa spēku galvenais uzsvars ir uz ASC 890 sistēmas klātbūtni, kas izmanto AESA tehnoloģiju. Tas ļauj dinamiski pielāgot radara darbību atkarībā no situācijas. Radars spēj aptvert plašu areālu vai fokusēties uz mazāku prioritātes zonu ar augstu informācijas atjaunināšanas ātrumu.

Radari spēj novērot vairāk nekā 500 000 kvadrātkilometru lielu teritoriju horizontāli un vairāk nekā 18 000 metru vertikāli. Sistēma nosaka un izseko tādus objektus kā iznīcinātāji, spārnotās raķetes, helikopteri un pat ūdensmotocikla lieluma mērķus ūdenī.

Šīs sistēmas Zviedrijas gaisa spēki sāka izmantot 1996. gadā, un kopš tā laika tās ir modernizētas. "Pats radars, skaitļošanas spējas un aprīkojums ASC 890 ir diezgan moderns. Tā ir laba iekārta. Un tā redz mērķi par 100% labāk nekā Krievijas A-50U," Ukrainas medijam “RBC-Ukraine” sacīja aviācijas eksperts Kostjantins Krivolaps (Kostyantyn Kryvolap).

Salīdzinājumam, Krievijas radars pastāvīgi griežas 360 grādu leņķī. Zviedru lidmašīnās fiksētais radars nodrošina kvalitatīvu pārklājumu 400 – 450 kilometru tālumā un 150 grādu leņķī, un to iespējams pavērst nepieciešamajā virzienā.

Uz ko spējīga “ASC 890” kaujas situācijās

Radari pārraida informāciju uz centrālajiem un vietējiem komandcentriem, kā arī nodrošina tiešu kaujas lidmašīnu mērķēšanu, sniedzot vitāli svarīgu atbalstu gaidāmajiem F-16 iznīcinātājiem.

Image
F-16 mācībās "Crystal arrow"
Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

"Tātad, F-16 pilots to nedzirdēs, bet redzēs uz ekrāna, kurš mērķis jāiznīcina, kādā attālumā, kādu ieroci izmantot un kā vislabāk tuvoties mērķim,” “RBC-Ukraine” skaidro aviācijas eksperts Valērijs Romaņenko (Valerii Romanenko).

Dati tiek pārraidīti caur taktisko “Link 16” tīklu, ko izmanto NATO valstis. Šī sakaru, navigācijas un identifikācijas sistēma nodrošina datu apmaiņu starp komandieriem, lidmašīnām, kuģiem un sauszemes spēkiem īpaši augstā frekvencē.

“Tēlaini izsakoties, informācija no “Link 16”, kas tiek pārraidīta no lidmašīnas “ASC 890”, nonāk līdz iznīcinātājam un tālāk līdz raķetei, kas veic triecienu. To nevar izdarīt ar Ukrainas “MiG”, tāpēc AWACS ir tik ļoti nozīmīgs F-16,” saka Kostjantins Krivolaps.

Lai gan ASC 890 nemainīs konflikta gaitu, tas noteikti padarīs Krievijas uzbrukuma aktivitātes ievērojami sarežģītākas.

Piemēram, masveida “Shahed” dronu uzbrukuma laikā signāli no lidmašīnas ļaus mobilajām vienībām ātri reaģēt, lai notriektu dronus ar ložmetējiem, nevis dārgām raķetēm. Tas pats attiecas uz spārnotajām raķetēm. Pretgaisa aizsardzības sistēmas pusstundas laikā spēs pārvietoties desmitiem kilometru un pārtvert raķeti. Runājot par gaisa kuģiem, ASC 890 spēj atklāt Krievijas lidmašīnas 300 kilometru attālumā. "Tas paver jaunas iespējas mūsu pretgaisa aizsardzībai," saka V. Romaņenko.

ASC 890 tiks izmantota, lai novērotu Krievijas lidmašīnas ne tikai tad, kad tās paceļas no Voroņežas apgabala, Kurskas vai Belgorodas lidlaukiem, bet arī tad, kad tās vēl atrodas lidlaukos. “Lidmašīnas nodrošinās mērķus F-16 iznīcinātājiem, neiekļūstot to redzamības zonā,” secina Krivolaps.

Kā norāda Ukrainas aizsardzības ziņu portāls “Militarnyi”, lielo iznīcināšanas draudu dēļ, kas pastāv virs Ukrainas teritorijas, tiešā veidā šīs lidmašīnas netiks izmantotas, taču tās varēs lidot kaimiņvalstu gaisa telpā

“Krievi nevilcināsies izmantot iespēju, lai tās iznīcinātu. Jo tās maina spēles noteikumus. Turklāt, ja mēs runājam par divām lidmašīnām, tās pilnībā spētu aptvert dienvidu un dienvidaustrumu virzienus, no kurienes lido lielākā daļa raķešu un dronu," skaidroja eksperts.
Image
Saab 340 lidmašīna
Foto: Zviedrijas Aizsardzības ministrija

Agrīnās brīdināšanas lidmašīnas ir ļoti augstas prioritātes mērķis, par to liecina arī pašas Krievijas arsenālā esošo lidmašīnu iznīcināšana. Papildus tam Krievijas Gaisa spēki plāno izmantot “R-37M” raķetes, kuru darbības attālums ir vairāk kā 300 kilometri.

Krievijas Gaisa spēku “Mikoyan MiG-31BM” iznīcinātāji, kas lido pie Krievijas un Ukrainas robežas, ar “R-37M” raķetēm var apdraudēt būtībā visu Ukrainas gaisa telpu. Šīs raķetes ne vienu reizi vien ir likušas Ukrainas Gaisa spēkiem ātri pārtraukt misijas un pazust, taču “Saab 340” ne tuvu nav tik izmanīga.

Šādas lidmašīnas nevar paslēpties, tās būtībā ir radaru platformas. Kad radars strādā, tas ir viegli atrodams, un ikreiz, kad “Saab 340” izlidos, Krievijas spēki par to uzzinās. Ne velti ASV gaisa spēki attālinās no tradicionālajām izlūkošanas lidmašīnām un arvien vairāk izmanto satelītus.

Kā norāda Ukrainas Gaisa spēku pārstāvis Iļja Jevlašs (Ilya Yevlash), pašlaik viņiem nav skaidra informācija, cik lidmašīnas Zviedrija nodos Ukrainai, “bet kā liecina atklāti avoti Zviedrijā, tā varētu būt viena vai divas. Iespējams, pašlaik tā būs tikai viena, taču nākotnē mūsu sadarbības partneri piegādās vēl citas.”

Dalies ar šo ziņu