Telegraph: Kāpēc ASV Gaisa spēkiem nevajadzētu steigties ar iznīcinātāju F-22 Raptor norakstīšanu

Tehnika un ekipējums
Sargs.lv/Telegraph
Iznīcinātājs F-22 Raptor
Foto: ZUMAPRESS.com/Scanpix

ASV Gaisa spēki plāno norakstīt ievērojamu skaitu piektās paaudzes Lockheed Martin F-22 Raptor “Stealth” tipa iznīcinātājus, pamatojoties uz argumentu, ka 32 šī virsskaņas iznīcinātāja vismazāk modernizētās Block 20 versijas lidmašīnas nav piemērotas kaujas darbībai – un to uzturēšana kopā izmaksā gandrīz pusmiljardu dolāru gadā, vēsta laikraksta “Telegraph” analītiķis Deivids Eikss.

F-22 ir vismodernākais iznīcinātājs ASV Gaisa spēku bruņojumā. Tas, iespējams, ir izcilākais iznīcinātājs, kāds jebkad ir uzbūvēts. Bet vecāko F-22 versiju uzturēšana ekspluatācijā ir pārmērīgi dārga, kamēr ASV Gaisa spēki cenšas ieviest jaunas spējas, ieskaitot jaunus iznīcinātājus, bumbvedējus, radaru lidmašīnas, dronus, satelītus un ar kodolgalviņām aprīkotās ballistiskās raķetes.

Taču gandrīz 30 gadus veco Block 20 F-22 plānotā norakstīšana vājinātu Raptor militāro spēku, saskaņā ar jaunu ASV Valsts grāmatvedības biroja (GAO) ziņojumu. Pašlaik ASV Kongress tam piekrīt, un tas ir aizliedzis Gaisa spēkiem vismaz dažus gadus norakstīt jebkādas F-22 lidmašīnas.

Image
F-22 Raptor un F-35 iznīcitāji mācībās Dienvidkorejā
Foto: F-22 Raptor un F-35 iznīcinātāji mācībās Dienvidkorejā / AFP/Scanpix

Block 20 ir apmācības lidmašīnas. Bez šīm lidmašīnām Gaisa spēkiem būtu jāpārvirza dažas no modernizētajām Block 30/35 F-22 – kurām ir uzlaboti sensori un ieroči – apmācību uzdevumiem. Rezultātā būtiski samazinātos kaujas gatavībā esošo F-22 iznīcinātāju skaits.

“ASV Gaisa spēki nav dokumentējuši, kā tie veiks F-22 apmācības vai testēšanu – pašreizējās Block 20 funkcijas – bez Block 20 lidmašīnām,” norādīts GAO ziņojumā. “Tāpat arī nav dokumentēti izaicinājumi, ar kuriem kaujas vienības varētu saskarties, ja misijai gatavās Block 30/35 lidmašīnas tiks izmantotas apmācībām vai testēšanai.”

Šobrīd ASV Gaisa spēkiem ir 150 kaujasspējīgi Block 30/35 versijas iznīcinātāji. Ja Gaisa spēki pārtrauks Block 20 ekspluatāciju, paliks tikai 129 kaujasspējīgi Block 30/35. Pārējās aktīvās F-22 lidmašīnas tiks nozīmētas apmācībām vai testēšanai.

Uz skrejceļa ar sešām priekšējās līnijas eskadriļām, kas lido ar F-22 – piecām aktīvajos Gaisa spēkos, vienai Nacionālajā gvardē – situācija būtu vēl bēdīgāka. Ar saviem sarežģītajiem sensoriem un delikāto radaru starojumu absorbējošo pārklājumu F-22 ir kaprīza un uzturēšanas ziņā prasīga mašīna. Saskaņā ar GAO, eskadriļai nepieciešamas 24 lidmašīnas, lai nodrošinātu, ka 12 lidmašīnas ir pieejamas lidošanai jebkurā diennakts laikā.

Realitātē ASV Gaisa spēkiem nav 150 kaujas gatavībā esošu F-22 lidmašīnu, tādas ir tikai 75. Atsakoties no Block 20, šis skaits samazinātos līdz 64 vai 65 – un tas “Telegraph” analītiķa skatījumā ir pārāk mazs skaits, ņemot vērā milzīgo atbildību, ko uzņemas Raptor eskadriļas.

Gaisa spēki un faktiski arī visa ASV militārā sistēma un Amerikas tuvākie sabiedrotie paļaujas uz šo F-22 iznīcinātāju militāro spēku, lai nodrošinātu gaisa kontroli vērienīgas karadarbības situācijā, piemēram, konflikta gadījumā ar Ķīnu.

Ņemot vērā augstās likmes, Gaisa spēkiem jābūt ārkārtīgi piesardzīgiem, pārtraucot kaut viena F-22 iznīcinātāja ekspluatāciju – nemaz nerunājot par vairāk nekā 30 lidmašīnām. Jo īpaši ņemot vērā, ka F-22 teorētiskā aizvietotāja, Next Generation Air Dominance (NGAD) iznīcinātāja, izstrādes programmai sākot no 2026. gada ir plānots budžeta samazinājums.

Image
ASV iznīcinātājs F-22 Raptor
Foto: AFP/Scanpix

Ja Gaisa spēki un ASV Kongress neatradīs veidu, kā apmaksāt NGAD programmu, un Kongress ļaus Gaisa spēkiem norakstīt 32 vecākos F-22 iznīcinātājus, Gaisa spēki drīz var nonākt bīstamā situācijā: ar nepieciešamību iegūt gaisa kontroli pār augošajiem un arvien modernākajiem Ķīnas Gaisa spēkiem, izmantojot samazinātu un novecojošu F-22 floti – un bez palīdzības vairāku gadu desmitu tālā perspektīvā.

Šie samazinājumi varētu būt mazāk satraucoši, ja otrs Gaisa spēku ražošanā esošais iznīcinātājs, Lockheed Martin F-35 Lightning II, nebūtu tik problemātisks. ASV Gaisa spēki jau šobrīd par vairākiem desmitiem gadu atpaliek no grafika un par vairākiem simtiem miljardu dolāru pārsniedz plānoto budžetu, salīdzinot ar sākotnējo plānu iegādāties vairāk nekā 1700 F-35 iznīcinātāju – un nav saņēmuši jaunas F-35 lidmašīnas jau gadu, gaidot, kamēr testētāji atrisinās iznīcinātāja programmatūras problēmas.

Dalies ar šo ziņu