Prezentēts pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus auto prototips, kas īpaši pielāgots NBS

Uzņēmējdarbība un inovācijas
Sargs.lv
prototips
Foto: Pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus transportlīdzekļa prototipa “VR-1 FOX" prezentācija Ādažu poligonā. Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

Šodien Ādažu bāzē tika prezentēts pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus transportlīdzekļa prototips “VR-1 FOX”, kas izgatavots, ņemot vērā Nacionālo bruņoto spēku (NBS), tostarp Zemessardzes, prasības. Šis automobilis ar unikālu veiktspēju ir spējīgs doties pat visgrūtākajās operācijās un ir īpaši piemērots Latvijas klimatiskajiem un ģeogrāfiskajiem apstākļiem. Kā saka izstrādātāji – uzņēmuma SIA “Baltic Motorsport Promotion” un SIA “Vāģi” pārstāvji, no idejas līdz pirmajam auto prototipam bija nepieciešami aptuveni septiņi gadi, taču šis Latvijā ir līdz šim nebijis projekts. Lielākā daļa auto detaļu, izņemot motoru un ātrumkārbu, ir oriģinālas un izgatavotas uz vietas uzņēmumā. Ja prototipa testi būs veiksmīgi, tad jau drīzumā šie auto varētu tikt ražoti sērijveidā. Pašreizējā uzņēmuma jauda varētu nodrošināt 50 transportlīdzekļu izgatavošanu gada laikā.

Aizsardzības ministrs Artis Pabriks, atklājot unikālā automobīļa prototipu, atzīst, ka šis projekts ir veiksmīgs piemērs, kā aizsardzības nozare spēj sadarboties ar militāro industriju.

“Šodien tiek prezentēts Latvijas aizsardzības vajadzībām dizainētais un sagatavotais džips, īstenībā – kaujas mašīna. Ja tā veiksmīgi izturēs bruņoto spēku pārbaudījumus, varētu tikt sērijveidā ražota gan Latvijas bruņoto spēku vajadzībām, gan arī eksportam citu valstu vajadzībām, tādējādi radot jaunas darba vietas un attīstot militāro industriju un ekonomiku,” saka ministrs.
Image
prototips
Pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus transportlīdzekļa prototipa “VR-1 FOX" prezentācija Ādažu poligonā. Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

Viņš piebilst, ka dažādas tehnikas vienības bruņotajiem spēkiem vienmēr ir nepieciešamas, jo ārvalstīs nopērkamās bieži ir pārāk dārgas, turklāt tās ne vienmēr ir pieejamas. Tāpēc līdzšinējā Aizsardzības ministrijas prakse – piešķirt grantus vietējiem aizsardzības nozares uzņēmumiem, lai tie varētu izstrādāt jaunus risinājumus un produktus – ir labs virziens, kas jau devis rezultātus.

Jau ziņots, ka uzņēmums SIA “Baltic Motorsport Promotion” un SIA “Vāģi” drīz pēc idejas prezentēšanas 2020. gadā varēja sākt strādāt pie Latvijas apvidum pielāgota taktiskā militārā transportlīdzekļa koncepta, jo Aizsardzības ministrijas 2020. gada grantu programmā saņēma finansējumu šim mērķim.

Image
prototips
Pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus transportlīdzekļa prototipa “VR-1 FOX" prezentācija Ādažu poligonā. Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

Arī Nacionālo bruņoto spēku komandieris ģenerālleitnants Leonīds Kalniņš atzīst – ir patīkami redzēt prototipu tādam vieglajam apvidus automobilim, kāds bruņotajos spēkos ir nepieciešams.

“Te ir notikusi simbioze starp karavīriem un uzņēmējiem, kuru vidū arī ir karavīri, līdz ar to viņi redzējuši to, kas mums trūkst. Tas ir vislabākais ceļš, kā iegūt optimāli ideālo produktu. Ceļš bija pagrūts, jo šis nav pirmais mēģinājums, kad bruņotie spēki aicināja Latvijas uzņēmējus nākt ar iniciatīvu un parādīt, ko viņi varētu dot Latvijas aizsardzības nodrošināšanai,” pauž NBS komandieris, cerot, ka mašīna testos pierādīs, ka tā atbilst visām NBS prasībām, kas tika ņemtas vērā izstrādes laikā.
Image
prototips
Pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus transportlīdzekļa prototipa “VR-1 FOX" prezentācija Ādažu poligonā. Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

“Sargs.lv” jau rakstīja, ka no Latvijas bruņoto spēku puses par dizaina, konstrukcijas un projektēšanas procesu atbildīgais visu prototipa izstrādes laiku  bija Apvienotā štāba Nodrošinājuma departamenta Transporta tehnikas pārvaldes kvalificētais speciālists štāba virsseržants Aivars Ronis.

Projektēšanas darbu uzdevumā NBS izvirzīja tuvu pie 200 prasībām, kādam šim militārajam apvidus transportlīdzeklim vajadzētu būt. Visas šīs prasības tika iedalītas trīs lielās kategorijās – pielietojuma, konstruktīvās un modularitātes prasības.

Image
prototips
Pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus transportlīdzekļa prototipa “VR-1 FOX" prezentācija Ādažu poligonā. Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

Līdz ar to tika radīts pamatbāzes transportlīdzeklis, kura konstrukcija ļauj karavīram vai zemessargam pat bez specifiskām zināšanām maksimāli ātri, izmantojot pēc iespējas mazāk instrumentu, pielāgot transportlīdzekli dažādu uzdevumu veikšanai. Tāpēc paredzēts, ka tā “neredzamāko” versiju varētu izmantot izlūki, bet ar cita veida komplektāciju braukt, piemēram, Mehanizētās kājnieku brigādes karavīri un Zemessardzes brigāžu zemessargi.

Arī Sauszemes spēku Mehanizētās kājnieku brigādes komandieris pulkvedis Sandris Gaugers ir gandarīts, ka šis prototips, kas nākotnē jau varētu materializēties pavisam reālā transportlīdzeklī, ko izmantos Latvijas armijas, tostarp viņa vadītās brigādes, karavīri, ir pilnībā radīts Latvijā.

Image
prototips
Pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus transportlīdzekļa prototipa “VR-1 FOX" prezentācija Ādažu poligonā. Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija
“Kad iedosim šo mašīnu karavīriem, lai viņi varētu to sākt “lauzt” jeb testēt, ko ar to var un ko nevar izdarīt, domāju, nonāksim pie vienas kārtīgas, labas mašīnas, ko var izmantot dažādiem mērķiem. Apgādē nepieciešami galvenokārt smagie transportlīdzekļi, taču šis auto varētu būt labs, piemēram, patrulēšanas un konvoja apsardzes uzdevumu, kā arī izlūkfunkciju veikšanai. Pielietojumu noteikti mēs tai atradīsim,” viņš atzīst.

Šī projekta vadošais inženieris Laimis atzīst, ka vislielākais izaicinājums bijis iekļauties noteiktajā laika grafikā, jo auto ticis būvēts faktiski no nulles. Pie pirktajām komponentēm pieder vien motors, ātrumkārba un sadales kārba, taču pārējais – mezgli, reduktori, pusasis un citas detaļas tika oriģināli izstrādātas un ražotas uz vietas uzņēmumā.

“Process bija ļoti sarežģīts, tāpēc tas ir sava veida brīnums. Mašīna tiešām ir unikāla un ir speciāli domāta militārām vajadzībām, neviena ielas mašīna īsti nebūtu pielāgojama tādiem apstākļiem. Arī militārajā tirgū šobrīd analogu mūsu apvidum nav,” viņš saka.
Image
prototips
Pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus transportlīdzekļa prototipa “VR-1 FOX" prezentācija Ādažu poligonā. Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

Taču idejas autors un galvenais inženieris ir SIA “Vāģi” valdes priekšsēdētājs Ali Jansons, kurš pats savulaik bijis Zemessardzē, līdz ar to NBS vajadzības saprot arī “no iekšienes”. Viņš stāsta, ka ideja par militāro apvidus auto radusies pirms aptuveni septiņiem gadiem, kad kopā ar sportistiem bijis rallijreida sacensībās Baltkrievijā. Pilota mehāniķi bijuši ar militāro pieredzi, un sarunās par automašīnām izkristalizējies, ka bruņotajiem spēkiem varētu noderēt šāda veida auto.

“Secināju, ka lielākā daļa tehnikas paredzēta tuksnešainiem apstākļiem, ne Latvijas apvidum, kur dominē meži ar grūti izbraucamajiem dziļajiem grāvjiem, tāpēc mašīnas ar lielu garenbāzi viegli “uzsēžas”. Papildus tam automobilim jābūt pēc iespējas kompaktākam. Šī prototipa garums ir automobiļa “Toyota Yaris” garumā. Dimensionāli to grūti iedomāties, jo tā izskatās lielāka. Klīrenss ir ap 400 milimetriem, lai mežā var pārbraukt baļķim,” saka A. Jansons.
Image
prototips
Pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus transportlīdzekļa prototipa “VR-1 FOX" prezentācija Ādažu poligonā. Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

Viņš piebilst, ka plānoti vēl citi soļi, kas šo auto padarīs vēl mobilāku un “šiverīgāku”. Tieši pēdējais atslēgas vārds bijis par pamatu, kāpēc auto nosaukumā “VR-1 FOX” (fox no angļu valodas – lapsa, red.piez.) un logo zīmē izmantots stilizēts lapsas attēls. “Lapsa arī ir šiverīga un nepamanāma, tāds arī bija mērķis,” viņš saka.

Image
Auto tehniskās specifikācijas

VEIKTSPĒJA:
-2,3 litru turbo benzīna dzinējs, ko iespējams nomainīt arī uz 2 litru dīzeļa dzinēju.
-Jauda 200 ZS/500 Nm dīzeļdzinējam un 320 ZS/430 Nm benzīna dzinējam
-Sešpakāpju mehāniskā vai desmitpakāpju automātiskā pārnesumkārba ar pazeminātajiem pārnesumiem
-Pastāvīga pilnpiedziņa ar atslēdzamu priekšējo tiltu
-Veicamais attālums ar pilnu bāku – 999 kilometri

MASA UN IETILPĪBA:
-Pašmasa ar vadītāju: 1775 kg
-Pilna masa: 3000 kg
-Max piekabes masa: 2500 tonnas
-Sēdvietas: 4+1
-Bagāžas nodalījums līdz 1380 litriem
Speciālās novietnes salonā līdz 165 litriem

BEZCEĻU ĪPAŠĪBAS:
-Piekare: neatkarīgā, dubultsviru
-Klīrenss: 390 mm
-Max. braukšanas slīpums uz sāniem: 30 grādi
-Max. braukšanas slīpums kalnā: 65 grādi
-Piekares leņķis (priekšā/aizmugurē): 89 grādi/53 grādi
-Ūdens šķēršļu pārvarēšanas dziļums: 1000 mm
-Garenpārgājības leņķis: 34 grādi
Image
prototips
Pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus transportlīdzekļa prototipa “VR-1 FOX" prezentācija Ādažu poligonā. Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

Pēc pirmā prototipa prezentācijas uzņēmums izstrādās arī otru prototipu, un pēc tam sāksies aktīvais auto testēšanas posms. To dažādās vidēs un apstākļos testēs gan uzņēmums pats, gan NBS pārstāvji.

Jau vēstīts, ka 2020. gada maijā, tiekoties ar aizsardzības ministru Arti Pabriku un NBS pārstāvjiem, uzņēmumu SIA “Vāģi” un SIA “Baltic Motorsport Promotion” pārstāvji apliecināja, ka ir gatavi izstrādāt jaunas vieglās militārās tehnikas prototipu, jo ilgā iepriekšējā pieredze sporta automašīnu projektēšanā un būvē ir bijusi laba skola, lai spētu izgatavot Latvijā pirmo, īpaši mūsu apvidum pielāgoto automašīnu bruņoto spēku vajadzībām.

Image
prototips
Pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus transportlīdzekļa prototipa “VR-1 FOX" prezentācija Ādažu poligonā. Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

Transportlīdzeklis paredzēts divu līdz piecu karavīru vai zemessargu un viņu individuālā ekipējuma, kā arī dažādu kravu transportēšanai. Vajadzības gadījumā to arī iespējams aprīkot ar speciālām iekārtām un ieroču sistēmām.

Image
prototips
Pirmā Latvijā izstrādātā militārā apvidus transportlīdzekļa prototipa “VR-1 FOX" prezentācija Ādažu poligonā. Foto: Armīns Janiks/Aizsardzības ministrija

Kā apliecina A. Jansons, ja visi testi būs veiksmīgi un tiks dota zaļā gaisma šo mašīnu izstrādei, tad gada laikā uzņēmums ar esošo jaudu varētu izgatavot aptuveni piecdesmit šādu transportlīdzekļu. Turklāt bāzes modelis ir izstrādāts tā, ka nākotnē šī modeļa klāstu viegli varēs paplašināt, izveidojot arī slēgto, bruņoto un īpaši pieprasīto 6x6 versiju.

Image

Dalies ar šo ziņu