Latvijas uzņēmums "NEWT21" Parīzē prezentē savu jaunāko jūras dronu "Fog"

Uzņēmējdarbība un inovācijas
Sargs.lv/European Defence Review
Parīzē notiekošā Eiropas Jūras karadarbības tehnoloģiju izstāde "Euronaval"
Foto: ZUMAPRESS.com/Scanpix

Latvijas uzņēmums “NEWT21” Francijas galvaspilsētā Parīzē notiekošajā izstādē “Euronaval 2024” prezentējis savu jaunāko bezpilota ātrgaitas peldlīdzekli “Fog”, kas tiks piedāvāta eksporta tirgū, vēsta aizsardzības medijs “European Defence Review”.

Izstādē “Euronaval 2024” īpaša uzmanība tika pievērsta pēdējo gadu jaunākajām tendencēm jūras karadarbības attīstībā, kas galvenokārt vērstas uz plašu bezpilota peldlīdzekļu integrāciju kaujas vienībās un bezpilota sistēmu masveida ieviešanu vadošo valstu flotēs.

Latvijas uzņēmuma “NEWT21” stendā tika demonstrēts bezpilota virsūdens platformas “Fog USV” prototips.

Tās vieglais modulārais korpuss ir izgatavots no oglekļa šķiedras, kas pastiprināta ar aramīda šķiedru. Pašas Laivas masa ir 135 kilogrami, un tā var pārvadāt līdz pat 200 kilogramiem smagu kravu. Bezpilota peldlīdzekļa korpusa garums ir ir 4,4 metri. Peldlīdzeklis ir aprīkots ar 90 zirgspēku ūdensmetēja tipa dzinēju, kas uzstādīts korpusa aizmugurējā daļā. Tā jauda ļauj spēj nodrošināt kreisēšanas ātrumu 50 kilometri stundā, kā arī sasniegt 78 kilometrus stundā lielu maksimālo ātrumu. Peldlīdzekļa degvielas tvertnes ietilpība ir 30 litri, savukārt degvielas patēriņš sasniedz 11 litrus stundā, nodrošinot vairāk nekā 2,5 stundu darba režīmu.

Peldlīdzekļa priekšgalā izvietota vadības kamera, kura attēlu spēj saskatīt klasiskajā, kā arī teermo kameras režīmā. Peldlīdzeklis ir aprīkots ar navigācijas sistēmu un sakaru aprīkojumu, kas iemontēts tā korpusā. Kā norāda “European Defence Review “, uz peldlīdzekļa “Fog” iespējams uzstādīt arī satelīta interneta “StarLink” antenu.

Kā uzsver medijs, peldlīdzeklī izmantotās daudzveidīgās navigācijas sistēmas ļauj tam efektīvi pretoties pretinieku elektroniskās karadarbības sistēmām, savukārt vadības sistēma ļauj vadīt tā darbu no tā sauktā mātes kuģa vai piekrastes komandcentra.

Bezpilota peldlīdzeklis “Fog” ir daudzfunkcionāla virsūdens platforma, kas ļauj veikt dažādu uzdevumu izpildi, sākot no patrulēšanas līdz pat kaujas, izlūkošanas, kā arī glābšanas un meklēšanas operācijām.

Kā norāa “European Defence Review”, jauno bezpilota peldlīdzekli “Fog”, Latvijas uzņēmums izstrādājis uz iepriekš radītā bezpilota virsūdens kuģa modeļa “Rey USV” bāzes.

Iepriekš izstrādātais “Rey USV” ir pilnībā elektriski darbināms bezpilota virsūdens peldlīdzeklis, kuru darbina divi trīs kilovatu elektromotori. Tas ļauj sasniegt kreisēšanas ātrumu līdz sešiem kilometriem stundā, kā arī  maksimālo ātrumu 16 kilometri stundā. Saskaņā ar ražotāju informāciju “Rey USV”  kreisēšanas ātrumā ar pildīt uzdevumu līdz 24 stundām, savukārt maksimālajā ātrumā tas samazināts līdz 3,5 stundām. Šī tipa bezpilota peldlīdzeklis ir ir 4,5 metrus garš. Tā masa ir nedaudz mazāka par 300 kilogramiem, ļaujot uzņemt līdz 500 kilogramu smagu derīgo kravu.

“European Defence Review”, atsaucoties uz uzņēmuma NEWT21” pārstāvju teikto, norāda, ka bezpilota kuģa “Rey” galvenā priekšrocība ir slēptā darbība. Tā elektromotoriem ir ārkārtīgi zems trokšņu līmenis, kā arī ārkārtīgi mazs elektromagnētiskais starojums, kas to jau Melnajā jūrā ļauj veiksmīgi izmantot Ukrainas bruņotajiem spēkiem. Kā sarunā ar “European Defence Review”, piebilda “NEWT21” pārstāvis, arī jaunais “Fog” modelis tiek testēts karadarbībā Ukrainā.

Medijs atgādina, ka līdz šim Ukrainas Jūras spēku izmantoto jūras dronu priekšrocība bijusi to vadības nodrošināšanā, izmantojot “StarLink” satelītinterneta risinājumus, kas ļauj nodrošināt tehnisko līdzekļu vadību no liela attāluma. “StarLink” risinājums ļauj vadīt jūras trieciendronus no drošām vadības stacijām simtiem kilometru attālumā. Tāpat šis risinājums ļauj izmantot precīzu navigācijas sistēmu, ļaujot operatoriem reālajā laikā saņemt dažādus ar bezpilota vadību saistītos parametrus. Tāpat “StarLink” izmantošana nodrošina drona operatoru ar izcilu video attēlu, ļaujot ātri un efektīvi koriģēt bezpilota peldlīdzekļa kuģošanas trajektoriju. Zīmīgi, ka “StarLink” datu pārraides kanāli ir aizsargāti pret dažāda veida elektroniskā karadarbības līdzekļu ietekmes, kādu aktīvi izmanto agresorvalsts Krievijas okupanti.

Dalies ar šo ziņu